• Binan

röd och vätskar sig i vecken runt halsen

Hej.

Min 3-mån baby har varit röd i vecken ett tag men alltid torrt. Idag har det börjat vätska sig och är jätte rött.
    Vad kan man göra åt de?
    Har provat nu med potatismjöl men de ligger som gegga i vecket. När ska man ta bort de??
    Ser inte ut som potatismjöl kommer funka.
    Gråter känner mig så förtvivlad!

• Svar på tråden röd och vätskar sig i vecken runt halsen
  • marie caroline

Jag har haft samma problem med min lilla tjej som är tre månader gammal. Det som funkat för oss är att tvätt rent ordentligt och sedan se till att det blir riktigt torrt och att det håller sig så. Min lilla prinsessa gillar inte när jag försöker torka torrt och jag tycker själv att det är lite svårt att få bort all fukt med en handduk. Däremot har jag en hårtork som går att ställa in på kallblås. Blåser lite med denna vilket gör huden torr på några sekunder (samtidigt som lill-tjejen tycker att det är riktigt roligt). Enligt BVC skulle jag smörja med salva och inte använda babypuder då det kunde vara allergiframkallande. För oss blir det dock bara värre av salva men pudret fungerar fint, så här trotsar vi lite och använder oss av vad som fungerar bäst för oss.

Hoppas du hittar något som fungerar för er!

• Binan
    marie caroline skrev 2010-06-23 16:03:05 följande:

Jag har haft samma problem med min lilla tjej som är tre månader gammal. Det som funkat för oss är att tvätt rent ordentligt och sedan se till att det blir riktigt torrt och att det håller sig så. Min lilla prinsessa gillar inte när jag försöker torka torrt och jag tycker själv att det är lite svårt att få bort all fukt med en handduk. Däremot har jag en hårtork som går att ställa in på kallblås. Blåser lite med denna vilket gör huden torr på några sekunder (samtidigt som lill-tjejen tycker att det är riktigt roligt). Enligt BVC skulle jag smörja med salva och inte använda babypuder då det kunde vara allergiframkallande. För oss blir det dock bara värre av salva men pudret fungerar fint, så här trotsar vi lite och använder oss av vad som fungerar bäst för oss.

Hoppas du hittar något som fungerar för er!

Här är det samma krångel med att torka torrt med handduk, han drar ner hakan så fort jag kommer ;) så hårtork ska ja absolut testa, dock kommer vätskan hela tiden så den får vara nära hela dagen ;)
    Jag ska till BVC i morgon så ja ska även fråga vad de anser ja ska göra. Jag vill ju inte smörja med salva i onödan.
  • irre85

Du kanske har några tunna kompresser du kan lägga i vecket imellanåt så det slipper vara hud mot hud hela tiden..

• Niinis

min tjej hade samma problem i den åldern, jag fick tvätta rent där dagligen, minst varannan, sen torka noggrannt och ha talk på, då försvann det, men jag fick ha talk ett tag, varje dag under någon månad, för annars kom det lätt tllbaka. Du vet sån där gammaldags talk som de säljer i alla mataffärer vid babyhyllan, eller hette det puder kanske? blir fundersam nu,,,

• Niinis

kroppspuder kanske det hette, typ vit röd förpakning, eller burk (den är bättre!)

• Niinis
    Binan skrev 2010-06-23 17:29:25 följande:
    Här är det samma krångel med att torka torrt med handduk, han drar ner hakan så fort jag kommer ;) så hårtork ska ja absolut testa, dock kommer vätskan hela tiden så den får vara nära hela dagen ;)
    Jag ska till BVC i morgon så ja ska även fråga vad de anser ja ska göra. Jag vill ju inte smörja med salva i onödan.
    jag provade med salva först, men det blev mkt värre då! det var liksom "fuktigt" där under, därför blev det sår så talk puder är bäst!!
  • Binan

tar ni pudret en gång om dagen?
    låter ni de ligga kvar eller ska man plocka bort "kakorna" som blir? (testa med potatis mjöl)

• VildVittra

Min nu 11 veckors baby blev röd i vecken på halsen och det vätskade sig lite....tog en våtservett och torkade rent ordentiligt och smörjade in vecken med Idomin salva...efter två dagar var det helt borta.
    Torkar nu efter det i vecken en gång varje morgon med våtservett.
    Det har inte kommit tillbaka.

Nicholas 11 juli -04, Isabella 9 april -10
  • Equal

Vår lilla tjej fick så när hon var 3 månader, det slutade med att det började blöda. Vi åkte till akuten som sa att det är svamp, hon fick antibiotika mot svampinfektionen och det slutade vätska efter bara 2 dagar!

Åk in och kolla det där om det inte blir bättre snarast!

Svar på tråden röd och vätskar sig i vecken runt halsen