• sofia charlotta

Dags att blir torr! Hur?

Våran son är snart 2,5 år. Jag har börjat lite med pottan. Tar av honom blöjan och byxor och så får han gå runt naken. Pottan står framme och han sätter sig då och då, men när han ska kissa så blir det alltid på golvet! Nån som har tips på hur man kan fortsätta? Nåt annat förslag?

Hur gjorde ni för att få era barn torra?

• Svar på tråden Dags att blir torr! Hur?
  • Småtokig

Vi väntade ut sonen tills han var redo. i mitten på april i år( när han var 3år och 3 månader) så var han äntligen redo och då tog vi blöjan från honom(endast dagtid han har fortfarande på natten). Den dagen vi tog blöjan så fick han kalsonger på sig och var sedan torr i 6 timmar(det var dags för middagsvilan). sedan utökade vi det dag för dag och nu sover han dagtid utan blöja.

♥Albin 20070116 ♥Alicia 20090408♥
  • Pilea

Vi har aldrig "tränat" våra barn att bli torra! Vi tog bara bort blöjan en vacker dag, sonen var 2,5 o dottern 1,5. Tog blöjan på en fredag o accepterade att det blev en hel del olyckor. Visade var toan/pottan fanns varje gång o gjorde ingen stor grej av det, olyckor händer. Hade plastad frotte lite varstans, i soffan, vagnen, bilbarnstolen, sängen osv. Hade mängder med extrakläder med oss om vi skulle någonstans o frågade titt som tätt om de var nödiga. Det tog inte många dagar tills de fattat galoppen. 

Så jag tror på att man bara bestämmer sig för att sluta med blöja o inte hålla på o vela fram o tillbaka. 

Alve 060129 Tyra 071019 Max 100410
  • sofia charlotta

Tack för era svar!

Följdfråga: Tror ni att det blir lättare att han får ha kalsonger och byxor på sig istället för att vara naken?

• henna70

Vi bara bestämde oss att nu kör vi. Tror inte på att man ska "vänta ut" ett barn tills det är redo. Sonen var 2 år och 3 mån. Vi gick till affären och han fick välja ut lite "coola" kalsonger (typ blixten ) och sen drog vi i gång. Varannan timme satte vi honom på pottan -ibland fick man locka och pocka, och så körde vi så stenhårt. Man fick "muta" med att läsa saga, sjunga en sång, äta russin, titta på tv -vad som helst Och så var vi väldigt entusastiska och applåderade framsteg. Det kom såklart kiss och bajs lite överallt, men vi gjorde absolut ingen grej av det. Tvätta och på med nya kallingar bara. Han fattade absolut inget de första dagarna, men sen vände det helt tvärt. Efter 5 dagar var han blöjfri! EN olycka har det varit sen dess..

Nattblöja la vi bort 3 mån senare då vi slutade med kvällsvälling. Fler olyckor på natten, men nu är det över ett år sedan sist och knatten är snart 4.

Lycka till!

• TheLove

Vår son går utan blöja hela dagarna hemma, vissa gånger när vi går ut men inte på dagis eller på natten. Oftast säger han till när han vill kissa men vi frågar med jämna mellanrum. Visst blir det lite olyckor men då torkar vi upp och byter om. Om han vaknar på natten vill han ofta upp och kissa men blöjan blir full under natten ändå eftersom han dricker mycket välling på kvällen. Han är två år... Nu ska vi nog ta bort blöjan helt på dagarna, även om vi ska åka bil. Tror han klarar det :)

• sofia charlotta

Tack för alla svar! Jag har haft honom naken när vi har tränat men kanske är bättre med kläder på då märkar han kanske bättre att han blir blöt(?)

• TheLove

Ja det tror jag kan vars effektivt. Men naket är ju smidigt då det inte blir så mycket tvätt ;)

• sofia charlotta

Tvätt kan jag stå ut med, men är lite trött på blöjorna. Kan vara skönt om första är någorlunda blöjfri innan nr 2 kommer :D

• EL I

Vår stora kille var inte alls intresserad och vi fick honom inte att vilja ens testa att vara utan blöja förrän han var 2 år och 9 månader. Då kissade han  på golvet VARJE gång!!! Han kissade inte på pottan en enda gång på en veckas tid Jag skurade och skurade  och skurade och tänkte att detta kommer aldrig funka haha

När han kissade på golvet så bar jag honom direkt till pottan/toan och sa att "det gör inget att du kissade på golvet men nästa gång så säg till så du kan kissa på pottan, det är mycket skönare så slipper du bli våt"
    Som sagt, VARENDA gång i 1 veckas tid haha men sedan började det komma på pottan då och då. De gånger han fortfarande kissade på golvet så gjorde jag samma sak, tog honom till pottan. Efter 3 vecokr så var han torr natt som dag!! Så när det väl trillade ner så gick det snabbt. Det är det enda råd jag har. Anklaga honom inte när han kissar på golvet och bär/ta honom till pottan fast han redan kissat klart på golvet. Så han verkligen vet vart man ska kissa. Sätt honom på pottan varje morgon när han kommer upp och varje kväll innan han lägger sig osv.

Nu är lilla killen 18 månader och väldigt intresserad. Försöker göra samma sak med honom. Han kissar på golvet (oftast) men sen kissar han färdigt på pottan. Ibland kommer det i pottan med en gång. Bara att vara envis

• sofia charlotta

Tack =) Det är precis så jag försöker göra, nu ska jag bli lite mer ihärdig så får vi se vart det bär hän!!

Svar på tråden Dags att blir torr! Hur?