• lillamye

skattetabell 34 hur många % är det?

kollade tabellen men kunde inte se hur många %skatt dom drar då.

nån som vet hur många % det är`?

• Svar på tråden skattetabell 34 hur många % är det?
  • luckyme83
    lillamye skrev 2010-06-23 17:19:43 följande:
    jag är timvickarie
    men du får väl lön en gång i månaden ?
  • lillamye
    luckyme83 skrev 2010-06-23 17:21:25 följande:
    men du får väl lön en gång i månaden ?
    ja men jag vill veta hur många %skatt dom drar varje månad.
    står bara skattetabell 34 vilket jag inte fattar nåt av
  • luckyme83
    lillamye skrev 2010-06-23 17:22:50 följande:
    ja men jag vill veta hur många %skatt dom drar varje månad.
    står bara skattetabell 34 vilket jag inte fattar nåt av
    men det går inte att räkna i %
    låt säga att du exempelvis får ut 10050 innan skatt...då kollar du i kolumn 1 i tabellen jag länkade till så ser du att de kommer att dra 1692 kr skatt..
  • lillamye
    luckyme83 skrev 2010-06-23 17:25:55 följande:
    låt säga att du exempelvis får ut 10050 innan skatt...då kollar du i kolumn 1 i tabellen jag länkade till så ser du att de kommer att dra 1692 kr skatt..
    går visst räkna hur många % som dras det gjorde dom på förra ställe jag jobbade

jag ringde och bad dom höja skatten med 2%
  • luckyme83
    lillamye skrev 2010-06-23 17:27:17 följande:
    går visst räkna hur många % som dras det gjorde dom på förra ställe jag jobbade

jag ringde och bad dom höja skatten med 2%
    fast arbetsgivaren går efter den här tabellen...och vill du att de exempelvis ska dra mer skatt så kan du be om att de drar exempelvis 200 kr mer per månad...

så sa min arbetsgivare när jag ringde och frågade hur många % skatt de drar
  • lillamye
    luckyme83 skrev 2010-06-23 17:29:33 följande:
    fast arbetsgivaren går efter den här tabellen...och vill du att de exempelvis ska dra mer skatt så kan du be om att de drar exempelvis 200 kr mer per månad...

så sa min arbetsgivare när jag ringde och frågade hur många % skatt de drar
    inte när jag frågade kommunen dom sa bara ok då jag ville dra 2%mer
  • Dinosaurie
    luckyme83 skrev 2010-06-23 17:25:55 följande:

Det är väl klart att det går. Kommunalskatten är ju en viss procent beroende på vart du bor. Den procenten dras på lönen, oavsett hur mkt lön du får just den månaden. Inget konstigt.

• luckyme83
    Baxter1 skrev 2010-06-23 17:31:35 följande:

Det är väl klart att det går. Kommunalskatten är ju en viss procent beroende på vart du bor. Den procenten dras på lönen, oavsett hur mkt lön du får just den månaden. Inget konstigt.

jag har iaf fått som svar att arbetsgivaren kollar i tabellen hur mycket skatt som ska dras...att det inte är något som räknas ut procentuellt...
    men om ts vill veta så behöver hon ju bara ringa och fråga sin arbetsgivare, som då förmodligen har det bästa svaret...
  • Schnauser

Hur många procent det blir beror på vad du tjänar. 

Har du en lönespec på vad du tjänat och hur mycket skatt de dragit? Du tar då den dragna skatten och delar med bruttolönen. Då får du fram hur många procent som dragits i skatt. 

Vill du dubbelkolla med skattetabellen letar du bara upp ditt löneintervall och ser hur mycket skatt som ska dras. Gör samma sak där. Dela den skatt som ska dras för ditt löneintervall och dela med bruttolön.  

Jag har vunnit 10 miljoner! (Testar
  • lillamye

på min lön står det

brutto 1419,47kr
    netto  1311,50kr

och skattetabell 34

jag har timlön ej månadslön

• Blåögd

Med en sådan låg lön är det bättre att dra en procentsats istället för enligt tabell, iaf om du har andra inkomster under året. Annars är risken stor för restskatt.

• inze
    lillamye skrev 2010-06-23 20:14:51 följande:
    på min lön står det

brutto 1419,47kr
    netto  1311,50kr

och skattetabell 34

Då har de dragit 7,6 %

Stämmer om man kollar i tabell 24. Om man tjänat 1419,47 ska de dra 108 kronor.

Hade du däremot tjänat 14194,70 skulle de ha dragit 2363 kronor i skatt vilket blir ca 17 % i skatt
  • Schnauser
    lillamye skrev 2010-06-23 20:14:51 följande:
    på min lön står det

brutto 1419,47kr
    netto  1311,50kr

och skattetabell 34

7,6 % i skatt alltså. Tittar man i tabell 34, ser man att på din lön ska det dras 108 kr i skatt. Helt i sin ordning. Du betalar inte för lite, om det nu oroar dig, för på så låga inkomster dras det mindre skatt procentuellt. 

Man får tjäna ett antal tusen skattefritt under ett år. Nu vet jag inte beloppet exakt, men för några år sedan låg det beloppet på ca 10 000 kr.  
    Jag har vunnit 10 miljoner! (Testar
  • lillamye

ok jo i maj jobbade jag nästan inget var mest inskolning blir mer jobb nu i 7veckor frammåt ska ringa och be dem höja 2% vill ej ha restskatt.

Svar på tråden skattetabell 34 hur många % är det?