• Blå Flygare

Hur mycket grädde till en tårta?

Hur mycket grädde går det åt till en grädd-tårta? Ska göra två st, en halvtårta (delar en rund botten, blir nog 4 lager så rätt hög ändå) och en stor tårta (liten långpanneform som sen delas på).

Räcker 5 dl? Har ju inte gjort gräddtårta på år och dar... Vill ha litegrädde att blanda i fyllningen med.

• Svar på tråden Hur mycket grädde till en tårta?
  • MissLillan

Jag brukar ha 3 dl till en tårta.

• SailorGirl

Halvan: 2 dl
    Långpannan: 3 dl (om det är en normalstor som passar i skårorna på en 60cm-ugn)

Men det är bara att ha ovanpå. Sen beror det på fyllningen hur mycket som behövs. Normalt går det nog åt 1 påse marsankräm (=2 dl kräm) när jag gör något i storlek med en långpannetårta, men ovispat motsvarar det ju bara 1 dl grädde, kanske t.o.m. mindre beroende på vad man blandar i. Gör man en prinsesstårta med lite höjd på fluffet närmast skalet, så kan det nog gå åt nästan 3 dl grädde bara där.

• Blå Flygare

Tack för svaren.

Någon marsankräm ska vi inte ha i tårtan, det är nog det värsta jag vet faktiskt. Strax efter citronsmak på bakverk. Men mosad banan med grädde på ett lager och mosade hallon med grädde på andra. Mums! Fluff har jag faktisk aldrig testat. Men som vanligt är det för mycket att göra till kalas för attsåntextra ska hinnas med. Snarare borde jag anstränga mig och göra smörkräm ist för grädde PÅ minsta tårtan för att jag ska kunna äta av den.

• MissLillan
    Blå Flygare skrev 2010-06-23 21:46:13 följande:
    Tack för svaren.

Någon marsankräm ska vi inte ha i tårtan, det är nog det värsta jag vet faktiskt. Strax efter citronsmak på bakverk. Men mosad banan med grädde på ett lager och mosade hallon med grädde på andra. Mums! Fluff har jag faktisk aldrig testat. Men som vanligt är det för mycket att göra till kalas för attsåntextra ska hinnas med. Snarare borde jag anstränga mig och göra smörkräm ist för grädde PÅ minsta tårtan för att jag ska kunna äta av den.
    Ett tips är att ha mosad banan på ett lager och chokladpudding på det andra=) 
  • Blå Flygare
    MissLillan skrev 2010-06-23 21:47:24 följande:
    Ett tips är att ha mosad banan på ett lager och chokladpudding på det andra=) 
    Det skulle jag ju kunna ha i ena tårtan! Aldrig testat. Bara fått som tips attha chokladpudding ovanpå tårst ist för gräde, men inte vågat testa.
Svar på tråden Hur mycket grädde till en tårta?