• levalivet

avvisande mot min sambo

Hej Skrev innan att jag avvisar min sambo när han visar närhet. Har varit och pratat med familjerådgivningen i min kommun igår och fått lite mer att gå på. Min avvisande attityd mot min sambo bottnar att jag har blivit sviken av honom så många gånger på över tio år när jag har försökt att få honom att förstå att jag vill prata om problem och försöka lösa dessa men han har visat väldigt lite engagemmang sagt att jag inte ska tänka för mycket att jag skasluta gny. Jag var iväg och pratade med rådgivningen själv. Jag har alltid skött mark servicen i familjen och tatt upp detta att jag vill ha hjälp med detta , men min sambo har aldrig brytt sig. Han gör bara saker som är intressant för honom som gynnar honom, för det mesta, jag tycker detta  men han håller inte med.  Han kunde gärna visa sin kärlek till mig genom att vara engagerad i gemensamma saker. Har länge försökt att få han att förstå att jag behöver hans engagemang och är trött på att kämpa i uppförsbacke. Han vill följa med på rådgivningen men verkar helt ointresserad när jag försöker få en dialog med han här hemma han bara ignorerar mig och jag glider ännu längre bort. Han kommer att förlora mig närsomhelst. Vårat sexliv är ok utom att jag kan inte visa han närhet då heller, det är mer tekniskt. I början av vårat förhållande hade han sex med mig fast jag sa nej, jag vill inte,  men han hade sex med mig ändå fast jag bara låg där. Detta pågick i nåt år innan ja fick honom att fatta att han gjorde fel. Varför kunde inte ett nej räcka för honom? Nu har vi två barn i förskoleåldern och villa. Detta koplicerar allt. Tänker på barnen att det är synd om dem att de ska gå igenom en skilsmässa. Känner att jag vill gå vidare i mitt liv för detta har pågott så länge utan att jag fått någon somhelst ändring från hans sida. Jag är inte perfekt men han har aldrig sagt vad jag gör för fel, ingenting. Är så nära att ge upp orkar jag kämpa i denna uppförsbacke känns som att jag har gjort allt i min makt. Har vi ens en chans att hitta nåt i detta hopplöshet????????Känns som att familjerådgivning i par är helt onödigt det ger inget ändå!

• Svar på tråden avvisande mot min sambo
  • Gerd parterapeuten

Hej!
    Du beskriver att du saknar engagemang från din sambo, att ni inte har någon dialog, att ni inte samarbetar angående hemarbetet och när du vill prata undviker han det. Så här kan ni inte fortsätta ha det för du kommer att bli helt utmattad. Det är verkligen uppförsbacke. Om det skall bli en förändring, vilket är absolut nödvändigt, så krävs en stor viljeyttring från din sambo att han är motiverad att jobba med sig själv och er relation. I annat fall kommer det inte att bli någon förändring. Familjerådgivning kan vara en idé, i alla fall en markering från din sida. Om ni skall separera så behöver ni nog också hjälp med lösningar, både för er och barnen. Ni kan prata om det på familjerådgivningen också för det kanske blir svårt för er på egen hand. Jag tror i alla fall att du behöver stöd utifrån.
    Hälsningar
    Gerd

Svar på tråden avvisande mot min sambo