• Anonym (Yo)

Vad ser kronofogden? Tillgångsundersökning.

Hej,

Kronofogden kan ju gå in och kolla vad man har för saldo på sina bankkonton m.m. för att sedan plocka ut pengar för att täcka skulder. Det sker bl.a. hos mig då och då men här finns det tyvärr alltid så dåligt med pengar.

Exakt vilken information får de ta del av? Några sorts rättigheter borde man antagligen ha.
    Får de fram ett belopp eller kan de se transaktioner, att pengar sätts in, typ vart jag åt pizza i förrgår och att jag tex handlar mycket sexleksaker (som exempel då). ;)

Konkret fråga, när kronofogden gör en tillgångsundersökning, vad för uppgifter FÅR de ta del av då när de kollar mina konton?

Gärna inga gissningar utan svar från någon som VET. :)

• Svar på tråden Vad ser kronofogden? Tillgångsundersökning.
  • Fikabröds Kungen
    Anonym (Yo) skrev 2010-06-24 00:30:28 följande:
    Hej,

Kronofogden kan ju gå in och kolla vad man har för saldo på sina bankkonton m.m. för att sedan plocka ut pengar för att täcka skulder. Det sker bl.a. hos mig då och då men här finns det tyvärr alltid så dåligt med pengar.

Exakt vilken information får de ta del av? Några sorts rättigheter borde man antagligen ha.
    Får de fram ett belopp eller kan de se transaktioner, att pengar sätts in, typ vart jag åt pizza i förrgår och att jag tex handlar mycket sexleksaker (som exempel då). ;)

Konkret fråga, när kronofogden gör en tillgångsundersökning, vad för uppgifter FÅR de ta del av då när de kollar mina konton?

Dom har inga rättigheter för att se dina transaktioner,dom får ditt totala belopp per bank rdeovisat.
    Du ska ha rätt mycke på ett löne konto innan dom går in och mäter ut det,för det första så måste dom göra en utmätnings utredning för att se vad du har för levande kostnader,ex fördyrande sjukdom,hyra mm mat sker egenligt fastslagen tabell

Något mer du undra över ?
  • Anonym

Dom kollar även om du äger bil fastighet eller andra större saker som kan vara av värde.

Sen kan dom visst plocka ut från sparade pengar , jag har en kompis som dom tog 70000 av från ett sparkonto som hon hade 75000 på för att betala av en skuld. 

Dom tar allt som klassas som lyx o allt utöver existensminimun som är det enda du ska ha kvar att leva på. 

• Waldo

Dom är bara intresserade av vad du har för summa på dina konto.
    Dom är inte intresserad av vad du gör med dina pengar och dom går heller inte igenom dina transaktioner
    Dom kontrollerar vilka konton du har och vad du har för saldo på dessa konton.

I övrigt gör man sökningar i andra register, fastighetsregister, bilregister osv.

• Fikabröds Kungen
    Anonym (Yo) skrev 2010-06-24 00:30:28 följande:
    Hej,

Och då söker dom även igenom registren på din sambo utifall denne har något av värde,för dom anser att är man sambo så har den andre viss försörjningsplikt gente mot dig
  • Anonym (Yo)

Tack för svaren.
    Jag vet tyvärr allt för väl vad de gör och hur det funkar med det övriga men just vad de kan se visste jag inte. :)

Vad jag vet så har de ingen rätt att snoka på min sambos konton och vad hon äger om hon inte själv har skulder? Att det finns en viss försörjningsplikt vet jag men hon har ingen skyldighet att täcka mina skulder.

• Anonym
    Fikabröds Kungen skrev 2010-06-24 11:16:42 följande:
    Och då söker dom även igenom registren på din sambo utifall denne har något av värde,för dom anser att är man sambo så har den andre viss försörjningsplikt gente mot dig
    Dom kan inte utmäta något som är din sambos om han kan bevisa att det är hans. Typ med att denna tv är betald med hans kort osv .
  • Fikabröds Kungen
    Anonym (Yo) skrev 2010-06-24 11:39:44 följande:
    Tack för svaren.
    Jag vet tyvärr allt för väl vad de gör och hur det funkar med det övriga men just vad de kan se visste jag inte. :)

Vad jag vet så har de ingen rätt att snoka på min sambos konton och vad hon äger om hon inte själv har skulder? Att det finns en viss försörjningsplikt vet jag men hon har ingen skyldighet att täcka mina skulder.
    Dom får snoka i din sambos ekonomi för att beräkna om dom kan utmäta något ifrån dig,då dom ser dom flesta räkningar som gemensamma, dvs dom räknar ut vad hushållet skall ha kvar efter att godkända räkningarna är betald och täcker hela din sambos lön detta belopp ja då kan dom mäta ut 90% av din lön.
    Dom snokar i bådas konton för att se ingånde saldo 6 månader tillbaka i tiden för att man inte ska kunna slingra sig så väl.
  • Anonym (Yo)
    Fikabröds Kungen skrev 2010-06-24 12:04:13 följande:
    Dom får snoka i din sambos ekonomi för att beräkna om dom kan utmäta något ifrån dig,då dom ser dom flesta räkningar som gemensamma, dvs dom räknar ut vad hushållet skall ha kvar efter att godkända räkningarna är betald och täcker hela din sambos lön detta belopp ja då kan dom mäta ut 90% av din lön.
    Dom snokar i bådas konton för att se ingånde saldo 6 månader tillbaka i tiden för att man inte ska kunna slingra sig så väl.
    Det här behöver jag fler åsikter om.
    Att de ska få kolla vad min sambo har på sina konton finner jag ytterst otroligt.
  • Anonym (Yo)

Däremot så vet jag att jag måste fylla i vad min sambo tjänar när de vill att man redogör för inkomster som jag brukar göra ungefär varje år.

• Anonym
    Fikabröds Kungen skrev 2010-06-24 12:04:13 följande:
    Man ska räkna in sin sambos inkomst vid en uträkning av löneutmätning JA, men det får man skriva i själv på en blankett o sen kollar dm med skatteverket , dom räknar på hela hushållets inkomst vid en löneutmätning , det innebär  att hela hushållet kommer att leva på existenminimun under tiden det finns skulder...
    Dom snokar inte på hans konto o liknande utan kollar med skattemyndigheten vad han har för inkomst o sparande som man deklarerar för. 
Svar på tråden Vad ser kronofogden? Tillgångsundersökning.