• Anonym (soc)

Kan man låna pengar från socialen?

Ja, som rubriken lyder, är det möjligt att låna pengar från socialen? Ska försöka förklara min situation lite kortfattat.

Jag och min sambo har nyligen flyttat till sverige tillsammans med min (myndige) son efter ca tio år utomlands. Jag (och sonen) är svenskar. Min sambo är det inte (fast han har permanent uppehållstillstånd här).

I landet där vi bodde tidigare hade jag en månadslön på ca 9,000 kronor och det har därför varit svårt att spara ihop en summa som hade räckt i sverige i säg tre månader, vilket ju hade varit att föredra men nu gick alltså inte det. Min sambo jobbade inte och inte heller min son. Arbetsmöjligheterna i det landet var/är mycket sämre än dom är här. Så det vi hade med oss var alltså tillräckligt (nästan) för att klara oss i en månad i sverige.

Man ska ju vara tillgänglig för arbete för att få söka bidrag så jag registrerade mig redan innan vi flyttade. Min sambo kunde dock inte göra det förren han fick sitt personnummer, vilket han fick för att par dagar sen (det tog tre veckor från och med att vi landade så relativt snabbt i alla fall). Han har naturligtvis sökt massor med jobb i alla fall, och det har även jag. Jag har dessutom nu fått ett timvik inom hemtjänsten och har jobbat tre dagar än så länge. Den lönen kommer dessvärre inte förren i slutet av juli och som sagt, blir bara för tre dagar.

Därimot har jag varit på flera andra intervjuer och i ett fall har det gått så långt att dom nu ringer på referenser. Förhoppningsvis får jag alltså ett heltidsjobb snart.

Jag är ovillig att söka bidrag men hyran måste betalas och vi måste naturligtvis ha mat osv. Så därav frågan, är det möjligt att låna av socialen och betala tillbaka när vi kommit lite på fötter vilket förhoppningsvis blir om en månad eller två? Det som oroar mig framförallt är dels att min sambo inte skrev in sig på arbetsförmedlingen på tre veckor, och dels att kommunen anser att vi skulle sparat ihop mer pengar innan vi flyttade och det faktum att jag frivilligt lämnade ett jobb som jag hade utomlands.

Någon som vet?

Till saken hör kanske också att dom främsta anledningarna till att vi flyttade så fort var dels att min pappa är väldigt väldigt dålig samt att min son hamnat i dåligt sällskap (knark) och att jag ville ha bort honom från den miljön så fort som möjligt. Dessutom sökte han till en utbildning i sverige (som han dessvärre bara fick en reservplats på med det visste vi ju inte när vi flyttade).

• Svar på tråden Kan man låna pengar från socialen?
  • Michisen

Ring ert socialkontor, avdelning försörjningsstöd och fråga.
    Jag tror dock inte det, men säkert vet jag inte.
    Det vet de dock på ert socialkontor.

• Mika86

Då få prata med de.

En släkting till mig fick göra det efter en väldigt omständig skilsmässa men så fort allt va utrett o klart så fick h*n betala tillbaka igen.

De stod för hyra o fasta avgifter så men möbler fick h*n låna ihop av släkt o vänner

• Anonym (soc)

Vi har ju gjort samma sak. Lånat/fått en del möbler från släkt och vänner samt köpt en del på Myrorna. Nåt att sitta på och nåt att sova i i princip. Det enda vi köpte nytt var ett köksstartpaket från Ikea. Fast egentligen är det inte möbler och sånt vi behöver hjälp med utan hyran och matkostnader en månad eller kanske två.

Kunde jag ta lån skulle jag hellre gjort det men nu kan jag ju inte det.

Har redan kontaktat mitt socialkontor och dom ska skicka en ansökan. Misstänker att det kommer att ta lite tid bara så skriver här mest för att försöka se hur läget ligger, redan innan jag får officiellt besked.

• Michisen
    Anonym (soc) skrev 2010-06-24 09:24:11 följande:
    Vi har ju gjort samma sak. Lånat/fått en del möbler från släkt och vänner samt köpt en del på Myrorna. Nåt att sitta på och nåt att sova i i princip. Det enda vi köpte nytt var ett köksstartpaket från Ikea. Fast egentligen är det inte möbler och sånt vi behöver hjälp med utan hyran och matkostnader en månad eller kanske två.

Kunde jag ta lån skulle jag hellre gjort det men nu kan jag ju inte det.

Har redan kontaktat mitt socialkontor och dom ska skicka en ansökan. Misstänker att det kommer att ta lite tid bara så skriver här mest för att försöka se hur läget ligger, redan innan jag får officiellt besked.
    Bra att du kontaktat socialkontoret, bara att fylla i en ansökan. Tyvärr tror jag inte någon här kan svara i ditt enskilda ärende, det är upp till ert socialkontor som får in ansökan att ta ställning till den, det bästa du får här är spekulationer och vad dessa än kommer fram till så hjälper de inte ifall ert socialkontor ger er avslag på ansökan.
  • Anonym (soc)
    Michisen skrev 2010-06-24 09:27:13 följande:
    Bra att du kontaktat socialkontoret, bara att fylla i en ansökan. Tyvärr tror jag inte någon här kan svara i ditt enskilda ärende, det är upp till ert socialkontor som får in ansökan att ta ställning till den, det bästa du får här är spekulationer och vad dessa än kommer fram till så hjälper de inte ifall ert socialkontor ger er avslag på ansökan.
    Jovisst har du rätt i att det bara kan bli spekulationer. Är så himla nervöst att sitta och vänta på besked bara. Och undra vad i hela fridens namn jag ska ta mig till om det blir avslag...
  • Michisen
    Anonym (soc) skrev 2010-06-24 09:29:35 följande:
    Jovisst har du rätt i att det bara kan bli spekulationer. Är så himla nervöst att sitta och vänta på besked bara. Och undra vad i hela fridens namn jag ska ta mig till om det blir avslag...
    Ta ett bekymmer i taget, vet att det låter klämkäckt, men det är som det är.
    Om du får tag på heltidsjobb snart, vilket vi hoppas på, så kan du kanske förklara situationen där och begära förskott på lönen, det blir ju knapert det med, men bättre än inget.

Har ni möjlighet att skaffa konto på ICA-banken? Där har man 20 000:- i kredit. Jag rekommenderar ingen att leva på kredit, men när jag slutade plugga och började jobba så skaffade jag ett ICA-konto och levde på krediten i glappet mellan sista CSN och första lönen, sedan betalade jag tillbaka till mitt kreditkonto så att jag inte behövde gå in på krediten mer.
  • Anonym (soc)

Jag prövade faktiskt ICA banken, fick dessvärre avslag. Beror väl på att jag inte bott här på tio år och att det därmed inte finns några inkomstuppgifter på mig.

Tack i alla fall. Ska försöka tagga ner lite grann och ta en dag i sänder.

• Anonym

När det gäller matpengar får du inte låna utan det kommer som bidrag, däremot hyra och dyl går att få mot återbetalning. Det är dock soc som bestämmer hur dom tycker att er situation ser ut och dom kanske tycker att allt ska komma som bidrag.

Vet eftersom min sambo och jag försökte låna matpngar en månad han knappt fick någon lön och det han fick var försenat. Vi hade betalat dubbelt upp på alla räkningar månaden innan eftersom vi visste att han bara skulle få in matpengar. Vi frågade soc om vi kunde låna till matpengar en vecka men dom sa nej så gör vi inte. Men ni får definitivt ut matpengar som bidrag för en vecka.

• Rakad Apa

I vissa fall får man låna pengar av soc.

• Anonym (soc)

Tänkte att jag skulle uppdatera bara. Vi fick mycket riktigt hjälp från socialen, trots att vi inte varit inskrivna på arbetsförmedlingen, eftersom vi kunde bevisa hur mycket jobb vi sökt. Jag fick dessutom ett heltidsjobb precis innan pengarna betalades ut, så dom pengarna vi fick var mot förskott på pengarna jag får i lön i slutet på den här månaden. Då måste vi redovisa hur mycket vi fått in och får vi in mer än riksnormen så måste vi betala tillbaka det till soc.

På det hela taget gick det väldigt smidigt och vår handläggare var mycket trevlig och hjälpsam. Fast det känns väldans skönt att veta att vi inte behöver söka igen utan klara oss själva nu.

Svar på tråden Kan man låna pengar från socialen?