Kan man låna pengar från socialen?
Ja, som rubriken lyder, är det möjligt att låna pengar från socialen? Ska försöka förklara min situation lite kortfattat.
Jag och min sambo har nyligen flyttat till sverige tillsammans med min (myndige) son efter ca tio år utomlands. Jag (och sonen) är svenskar. Min sambo är det inte (fast han har permanent uppehållstillstånd här).
I landet där vi bodde tidigare hade jag en månadslön på ca 9,000 kronor och det har därför varit svårt att spara ihop en summa som hade räckt i sverige i säg tre månader, vilket ju hade varit att föredra men nu gick alltså inte det. Min sambo jobbade inte och inte heller min son. Arbetsmöjligheterna i det landet var/är mycket sämre än dom är här. Så det vi hade med oss var alltså tillräckligt (nästan) för att klara oss i en månad i sverige.
Man ska ju vara tillgänglig för arbete för att få söka bidrag så jag registrerade mig redan innan vi flyttade. Min sambo kunde dock inte göra det förren han fick sitt personnummer, vilket han fick för att par dagar sen (det tog tre veckor från och med att vi landade så relativt snabbt i alla fall). Han har naturligtvis sökt massor med jobb i alla fall, och det har även jag. Jag har dessutom nu fått ett timvik inom hemtjänsten och har jobbat tre dagar än så länge. Den lönen kommer dessvärre inte förren i slutet av juli och som sagt, blir bara för tre dagar.
Därimot har jag varit på flera andra intervjuer och i ett fall har det gått så långt att dom nu ringer på referenser. Förhoppningsvis får jag alltså ett heltidsjobb snart.
Jag är ovillig att söka bidrag men hyran måste betalas och vi måste naturligtvis ha mat osv. Så därav frågan, är det möjligt att låna av socialen och betala tillbaka när vi kommit lite på fötter vilket förhoppningsvis blir om en månad eller två? Det som oroar mig framförallt är dels att min sambo inte skrev in sig på arbetsförmedlingen på tre veckor, och dels att kommunen anser att vi skulle sparat ihop mer pengar innan vi flyttade och det faktum att jag frivilligt lämnade ett jobb som jag hade utomlands.
Någon som vet?
Till saken hör kanske också att dom främsta anledningarna till att vi flyttade så fort var dels att min pappa är väldigt väldigt dålig samt att min son hamnat i dåligt sällskap (knark) och att jag ville ha bort honom från den miljön så fort som möjligt. Dessutom sökte han till en utbildning i sverige (som han dessvärre bara fick en reservplats på med det visste vi ju inte när vi flyttade).