• Blåblom

Hjälp, min 5 månaders vill inte amma eller ta flaska

Hjälp, vet inte vad som händer nu!
    Min 5 månader gammla tjej har krånglat hit och dit med maten sen hon var 3 månader.
    Vägrar oftast att amma och är inte heller sugen på ersättning.
    På sista tiden har det blivit ännu värre och jag för oftast inte i henne mer än 100 ml ersättning per gång. Hon vill ha mat var tredje timme ungefär. Har provat att ge henne mat oftare men det slutar bara i att hon skriker.
    Hon får smakisar en gång om dagen, och det gillar hon men då vill hon absolut inte ha någon ersättning eller modermjölk efter. Har provat att ge ersättning före men får oftast då bara i henne 80-100 ml.

På bvc säger dom bara att jag ska börja ge henne kött och fisk redan nu.
    Gröt funkar inte alls.
    Hon är oftast glad och ser nöjd ut men viktkurvan bara skjunker. Känns som hon svälter, vet inte vad jag ska ta mig till.

• Svar på tråden Hjälp, min 5 månaders vill inte amma eller ta flaska
  • Hopp och förtvivlan

känns verkligen som att vi är i samma situation men lite annorlunda på vissa punkter. min tjej är 6 mån och har alltid varit liten. sedan 5 mån-kontroll har hon gått upp dåligt i vikt. hon brukade gilla smakportioner men portionerna blev aldrig större. nu vill hon inte ens ha. provade med kött men det gick inte alls. jag skulle börja ge tillägg men hon är inte alls intresserad av flaskan, ynka 10 ml får jag i henne på en stund. amma vill hon däremot, men det verkar ju inte räcka...

känns som att man inte kan påverka någonting alls. man ska ju inte truga heller när de kniper ihop munnen eller gnäller. vill de inte så vill de inte. och bvc ger ju råd men va händer om det inte funkar? hon har även problem att bajsa. hon bajsar kanske 1-2 ggr/v vilket är för lite när man börjat m smakportioner. har provat alla tips vad gäller febertermometer, messmör, katrinplommor, extra vatten, päron..

suck.. jag vet faktiskt inte va jag ska ta mig till.

• Blåblom

Hmm.. låter ju inge kul alls, man vill ju bara sitt barns bästa så det är svårt att inte hålla på att truga. Har upptäckt att min lilla tjej gillar päron pure så nu får jag i henne en halv smakpotion gröt med päron! Alltid något..

Om du kommer på nåt tips så återkom gärna.

• Ylwis

Jag skulle testa som BVC säger.,,, den lill* är kanske lite less på samma sak? det skulle ju en anann bli.

Mamma till Alvyn 051015
  • Nemiia

Vi har en 6 mån dotter som beter sig på precis samma sätt! Först strulade det med amningen redan från början och då slutade jag med dete och hon ficke rsättning sedan dess har hon vart en matkrånglare. Jag är rätt säker på att hon inte gillar vare sig gröt eller ersättning för det får man truga och truga utan några större framgångar. Men jag kan rekomendera dig MAJSVÄLLING starkt! Den är från 6 mån men vårt BVC rekomenderade att vi skulle prova den när hon var 5 mån och hon fullkommligt älskade den!! Hon som alltid vart liten i maten började helt plötsligt äta 220 ml per mål med ca 4 timmars mellanrum. Testa, för det kanske är samma med din dotter.
    Att det står 6 mån på pakteten är bara för att det inte ska konkurera ut amningen.

Min tjej var inte direkt förtjust i smakisarna heller till en början då vi bara gav grönsakspuréer. Men sedan vi började med riktiga rötter med kött, fisk och fågel så äter hon mycket bättre. Jag tror att hon gillar att det är lite konstistens och att det faktiskt smakar något, för i dom burkarna är det ju även lite kryddor. Så att börja med kött kanske inte är en så dum idé??

• Nemiia

kanke bara skulle tillägga att min tjej alltid också vart liten och ligger 1 eller 2 snäpp under kurvan men har alltid vart pigg och glad och väldigt framåt. Alltså ett barn som inte får i sig tillräckligt är ju inte glad och aktiv och seg och slö, för att spara energi. När jag sa till BVC att hon bara fick i sig mellan 80-100 ml på gång så sa hon nått bra faktiskt. Men börja tänk positivt istället typ att vad bra nu har hon iaf fått i sig 100 för annars blir det hela en negativ spiral och det känner dom av. Vi har haft och har det väldigt jobbigt med maten här och det är ju en ständigt närvarande oro men om hon är pigg och glad så tror jag det löser sig!

Kan också tillägga att när vi började med välling så gick hon upp 230 g på en vecka och det har typ inte hänt sedan vi började med ersättning när hon var 2 mån.

• Lea74

Hej! Här passar jag in! Min lille son som är sju månader (sex månader med korr. eftersom han är för tidigt född) vill bara ha bröstmjölk och det älskar han ju sen start. Banan går faktiskt bra... och lite päron och aprikos samt katrinplommon men sedan är det stopp. Idag fick jag i honom nästan 1 dl ersättning (kors i taket) och det var när vi var på promenad. Annars går det inte med vare sig potatis, morot, majs eller kött- och osträtter. Gröt går absolut inte och inte välling. Kanske ska prova majsvälling men eftersom han inte gillar majspurén är jag skeptisk. Någon som har tips. Han har dessutom varit magsjuk så nu tycker jag att han är lite smal. Ska gå och väga honom på BVC på måndag. Hoppas de kan hjälpa till och inte bara säga att han bör gå upp i vikt.

• Nemiia
    Lea74 skrev 2010-06-26 19:56:09 följande:
    Hej! Här passar jag in! Min lille son som är sju månader (sex månader med korr. eftersom han är för tidigt född) vill bara ha bröstmjölk och det älskar han ju sen start. Banan går faktiskt bra... och lite päron och aprikos samt katrinplommon men sedan är det stopp. Idag fick jag i honom nästan 1 dl ersättning (kors i taket) och det var när vi var på promenad. Annars går det inte med vare sig potatis, morot, majs eller kött- och osträtter. Gröt går absolut inte och inte välling. Kanske ska prova majsvälling men eftersom han inte gillar majspurén är jag skeptisk. Någon som har tips. Han har dessutom varit magsjuk så nu tycker jag att han är lite smal. Ska gå och väga honom på BVC på måndag. Hoppas de kan hjälpa till och inte bara säga att han bör gå upp i vikt.
    hmm lite knepigt fast kan ju säga att min tjej inte direkt älskade majspuré även om det gick ner men det verkar vara nått annat med majsvälling. Annars vet jag faktiskt inte, alltså är det så att han inte öpnnar munnen alls, kniper ihop?? Då är det ju svårare  eller kommer allt bara ut?
  • Lea74

Båda varianterna! Ofta kniper han ihop och men ibland kan jag få in det i munnen men efter ett tag spottar han ut det  Trist, Ibland har jag faktiskt prova att ge honom lite mat när han ligger ner. Då är det inte så mycket annat som distraherar och då sjunger jag lite för honom när jag ger honom skedarna... Inte det bästa antar jag men vad gör man?

• Nemiia
    Lea74 skrev 2010-06-26 22:37:37 följande:
    Båda varianterna! Ofta kniper han ihop och men ibland kan jag få in det i munnen men efter ett tag spottar han ut det  Trist, Ibland har jag faktiskt prova att ge honom lite mat när han ligger ner. Då är det inte så mycket annat som distraherar och då sjunger jag lite för honom när jag ger honom skedarna... Inte det bästa antar jag men vad gör man?
    Ja om dom kniper ihop så är det ju inte så jätte mycket man kan göra. Dom säger ju att man inte ska lura i barn man men vad tusan ska man göra då om det inte går på nått annat sätt? Jag får också sjunga för att min ska äta både till flaskan och riktiga maten, inte alltid men rätt ofta bättre det än att dom inte får i sig nått. LÄr ju nte behöva siktta och sjunga hela hennes liv.
    För övrigt så sa dom på bvc att jag inte skulle hålla en leksak över henne leler ge henne den när hon äter för det var ingen bra grej och det tycker väl inte jag heller egentligen men hon blir så ditraherad av en massa saker, så hon behöver ha en speciell sak att fokusera på för att kunna äta om hon är väldigt uppe i varv och jag struntade i bvc för som sagt bättre att hon får i sig än inte alls, att locka med en leksak till flaskan kommer ju ändå växa bort förr eller senare när man slutar med flaska. Dock är vi väldigt noga nu med att hon absolut inte får ha någon leksak till dne riktiga maten för då man ju tillbaka på ruta ett.
  • Modgun
    Blåblom skrev 2010-06-24 15:00:28 följande:
    Hjälp, vet inte vad som händer nu!
    Min 5 månader gammla tjej har krånglat hit och dit med maten sen hon var 3 månader.
    Vägrar oftast att amma och är inte heller sugen på ersättning.
    På sista tiden har det blivit ännu värre och jag för oftast inte i henne mer än 100 ml ersättning per gång. Hon vill ha mat var tredje timme ungefär. Har provat att ge henne mat oftare men det slutar bara i att hon skriker.
    Hon får smakisar en gång om dagen, och det gillar hon men då vill hon absolut inte ha någon ersättning eller modermjölk efter. Har provat att ge ersättning före men får oftast då bara i henne 80-100 ml.

På bvc säger dom bara att jag ska börja ge henne kött och fisk redan nu.
    Gröt funkar inte alls.
    Hon är oftast glad och ser nöjd ut men viktkurvan bara skjunker. Känns som hon svälter, vet inte vad jag ska ta mig till.
    Min lilla började äta hela mål vid ca 5, 5 månader. Hon var helt enkelt inte intreserad av flytande föda längre, annat än välling då. Men hur tror du att det skulle gå om du ökade den fasta maten?
Svar på tråden Hjälp, min 5 månaders vill inte amma eller ta flaska