• Dantes matte

Spjälsängkläder

Jag tänkte att jag skulle sy lakan, örngott och påslakan till spjälsängarna då jag har så extremt mycket lakan. Kan någon säga mig om dessa mått verkar vara rätt?
    Lakan ca 100x160 cm
    Påslakan 100x130 cm
    Örngott 38x55 cm (för det finns väl någon standardstorlek på kudde och täcke va?)

Tacksam för hjälp.

• Svar på tråden Spjälsängkläder
  • Fyra

Alldeles för stort!! De mått du uppger gäller en juniorsäng och inte spjälsäng. 100x70 cm brukar va lagom till under lakan och till påslakan. Mär madrassen så ser du. Kuddens mått som du uppger är en för stor kudde. Kvävningsrisk. Kolla små bebiskuddar på typ IKEA. Kudden ska va som en barnvagnskudde, platt o mjuk. Spädbarn ska dessutom ej ha påslakan, de ska filt med överlakan. Påslakan är till barn på ca 1 år. Pga kvävningsrisken. Kram

• Jojo77

Dte variera nog lite mellan olika affärer men im du skall sy kan du ju sy efetr mått på det täcke, kudde och säng du skall ha.
    Ikea har t.ex. andra mått än de du skrivit.

• Dantes matte

Kvävningsrisk! Ups, det hade jag inte ens tänkt på. Ska nog ta mig till en affär med spjälsängar i morn och fråga lite.
    Tack för svaren !

• Peppan

Va!! Får man inte använda påslakan till nyfödda? Vaddå överlakan? Ska man lägga ett vanligt lakan över filten eller?
    Det här var helt nytt för mig. Har jag aldrig hört förut.

• Angelica

Kära nån då... Vilka spädbarn kan kravla ner i nederdelen av sängen o vända sig o komma in mellan påslakanet?! Detta har jag aldrig varit med om o tänker precis som på mina tidigare 3 barn ha påslakan till denna.
    Dock inget att förringa med kvävningsrisk men det finns nog många andra saker att vara orolig för än påslakan... Man lägger ju inte täcket upp över ansiktet o då kan den ju inte komma så långt.

• Angelica

Oj menade inte att få det att låta så surt.. kanske lite smajlisar kan liva upp det. Menade verkligen inget dumt eller att förlöjliga..
    Sorry...

• Catharina

Hmm, jag var inne på affären där vi beställt vagnen å köpt kudde å täcke i märket "Rätt start" vilket jag har läst å hört ska vara bra, de måtten är: kudde 38x55, Täcke:100X130 Lakan har jag sytt efter måtten på madrassen (54X114 + ca20cm att stoppa runt). Blev det helt fel då kanske?? Tycker visserligen att kudden ser lite tjock ut men har hört att man ska ha sån kudde? Får kanske fråga Bm eller på Bvc sen....

• Fyra

Nä jag tycker inte att du lät sur bara upprörd . Ja faktiskt så blir det dels för varmt och det finns faktiskt påslakan, men det är till stora klumpiga täcken och det är inget för nyfödda som ska ha det svalt och lätt. Men ni gör alla precis som ni vill så klart. Det här är bara mina åsikter och erfarenhetr som jag delar med mig av. . Ha det bra!

• Beatrize74

Jag har sytt en hel del till spjälsängen och jag tycker att det har varit en DJUNGEL av mått hit och dit. För vår spjälsäng (en från IKEA) så passar måttet 100x150 suveränt bra till lakanet. Då går det att stoppa ned ordentligt på sidorna. (Vi har den lite tjockare madrassen från IKEA, men det blir ju ändå bra om man har den tunnare madrassen).

Till påslakanet så har jag använt mig av måttet 100x70, då passar det till bebistäcken. Vill man ha ett så man senare kan stoppa i ett juniortäcke så gör du det i storleken 100x130 som du har uppgivit.

Örngottet har varit lite svårare att hitta som standarstorlek. I går sydde jag örngott som var 40x45 för det måttet är det som bebiskuddarna från Jysk har och de verkar jättebra då de har en nedsänkt söm på sina kuddar som andningshål.

Jag har sytt påslakan till bebissängen och jag har kudde. Man blir ju helt nojig när man läser allt man "får" och "inte får" ha. Jisses! Den första tiden när det är sommar kommer det nog behövas bara en tunn filt, senare i höst får jag avgöra om jag tycker att det känns ok med påslakan eller inte. Det finns ju möjligheter att stänga igen hålet där nere om man känner sig superorolig. (Med kardborrband etc).

Inte använda kudde, inte påslakan och inte täcke innan barnet är ett år typ. Man kan ju undra om man tror att barnet ska snurra in sig i och kvävas av lakanet också, likt en boaorm. Vi får använda vårt sunda förnuft och bedöma riskerna själva i många fall tycker jag. För mycket information gör oss bara mer oroliga och oroliga föräldrar är INTE bra föräldrar.

• Dantes matte

Jag hörde mig för lite bland kompisar igår och dom har alla haft påslakan men påpekade att man ska stoppa ner det så att barnet inte kan dra täcket över huvudet. En kompis använde t o m en filt över barnets huvud för hon kunde inte somna annars...!

Mina små ska inte komma förrän i slutet av september (hoppas jag) och då börjar det ju bli kallare igen så jag ska satsa på täcke med påslakan.

Beatrize74 - jag har också tittat på Jysk efter kudde men den kudde du skriver om tyckte jag var knölig och hård, men som du säger så verkar ju den nedsänkta sömmen vara smart (förstod inte varför den såg så ut när jag stod där i affären). Vet du om täcke storlek 70x100 är "standard" babytäcke eller om det är just Jysk egna storlek?

• Sparvöga

Även fast vi inte kommer att skaffa barn än på ett litet tag, så har jag börjat sy lite sängkläder, för att så att säga rusta mig för framtiden!

Jag tyckte också att det var svårt att veta vilket mått jag skulle använda mig av, för på alla ställen jag kollade så var täcken och kuddar olika stora. Tipset jag fick var att helt enkelt gå och köpa ett täcke, och sedan sy efter det måttet!
    Så jag köpte ett täcke med måtten 70x100 på Jysk, alldeles tillräckligt för en spjälsäng, och håller på att sy påslakan till det nu!
    (Nackdelen är ju att jag inte kommer att kunna köpa färdiga påslakan varken på IKEA eller tex Lekia. För de har ett annat mått. Men jag tror att det finns lite påslakan på Jysk som ska passa!)
    Sedan har jag köpt ett tunt fleecetyg som jag klippt i samma storlek som täcket, så kan man använda det som istoppstäcke när ett varmt täcke inte behövs.

Med underlakanet är det ju inte så noga med exakta mått, så länge det är större än madrassen så att det går att stoppa in under!

Örngotten har jag skjutit på framtiden, då jag inte riktigt tagit ställning till om jag vill ha kudde eller inte.

Lycka till med syendet, allihopa!
    Kram!

• vanja77

jag halverade bara mina lakan och sydde en ny kant, sedan sydde jag ett täcke som passade till det *ler* funkade kanonbra mina gammla lakan fick nytt liv och bäbis låg mjukt då, tyget var väl använt *ler*

• Tjej 1975

Hrm, jag måste alltså ha köpt fel täcke i helgen på IKEa, tyckte jag tog allt för bebisar. Täcket hade måtten 110x125 cm, låter stort nu när jag tänker efter. Har de ett mindre täcke alltså?

• Beatrize74

Dantes matte - jag tror nog att kudden blir bra, även fast den är i lite största laget om man vill använda den i barnvagnen också.

100x70 verkar vara standard. Har hittat en hel del påslakan på andra ställen förutom på Jysk som går efter det måttet, så det känns som ett "säkert kort".

Tjej 1975- jag vet inte vad IKEA har för utbud av barntäcken, men det måttet du beskriver tycker jag låter vara nära standarden för juniortäcken genom andra märkesföretag - alltså 100x130 cm. Bebistäcken har standardmåttet 100x70 cm.

• Norea

tipset är att köpa täcke och kudde först så du har nåt att gå efter. Jag köpte (nu kommer jag inte ihåg vilken storlek det var) och sydde efter det. Kan nämna att när jag mätte täcket stämde det ändå inte alls med vad som stod på påsen. Det var mkt större i verkligheten, ca 5-6 cm på varje håll.

• Beatrize74

Norea - jag har för mig att de flesta märkesföretag räknar med att täcket krymper efter tvätt med ett visst antal procent och att täcket då ska få "rätt" storlek efteråt.

Jag känner att det är bättre att täcket är för stort från början, än att det ska krympa och bli för litet.

Svar på tråden Spjälsängkläder