• en grönsak

Nu har jag köpt amningsnapp,men får inte till det alls..+ lite annat..

Så hur gör ni som använder amningsnapp? hur får ni till det? jag försöker liksom få in vårtan i det där hålet eller vad man nu ska säga men nappen lossnar hela tiden och den får inget grepp om vårtan heller.. Så frustrerande!
    Har väldigt stor byst,kan det bero på det?
    Vilken amningsnapp kör ni med förresten? köpte den från MAM eller vad det nu heter,kanske finns bättre?

Sen har jag inte så stor bröstvårta så det är inte lätt alls!
    Jag vill så gärna kunna amma men det verkar inte gå alls!

Jag börjar bli deppig och så nedstämd pg av att jag inte kan amma mitt barn,han är bara fyra dagar gammal men verkar tappa intrresset för bröstet mer och mer..
    Han kanske inte tycker om mig:(

• Svar på tråden Nu har jag köpt amningsnapp,men får inte till det alls..+ lite annat..
  • Rocktroll
    en grönsak skrev 2010-06-24 20:39:17 följande:
    Så hur gör ni som använder amningsnapp? hur får ni till det? jag försöker liksom få in vårtan i det där hålet eller vad man nu ska säga men nappen lossnar hela tiden och den får inget grepp om vårtan heller.. Så frustrerande!
    Har väldigt stor byst,kan det bero på det?
    Vilken amningsnapp kör ni med förresten? köpte den från MAM eller vad det nu heter,kanske finns bättre?

Sen har jag inte så stor bröstvårta så det är inte lätt alls!
    Jag vill så gärna kunna amma men det verkar inte gå alls!

Jag börjar bli deppig och så nedstämd pg av att jag inte kan amma mitt barn,han är bara fyra dagar gammal men verkar tappa intrresset för bröstet mer och mer..
    Han kanske inte tycker om mig:(
    Förstår dig :) jag är storbystad (H kupa innan så när jag ammade var dom gigantiska) och jag var jätteorolig att det inte skulle funka. Mina bröstvårtor "poppade" inte ut heller som man ser många gör. Tyckte också att amningsnappen var krånglig första dagarna men jag köpte en från weleda tror jag det var och den var superbra. Man ska ju trycka till nappen så det blir ett vakuum men det lyckades jag inte med, men det gick ändå. Så mitt förslag är att testa en annan napp innan du ger upp. Min dotter ville inte amma länge däremot för det var en evig kamp att få henne att ta brösten så jag gav upp när hon var 3 månader. Det bästa jag gjort för min egen del för jag började bli riktigt deprimerad av en icke fungerande amning och en dotter med kolik.

Men hoppas du får till det snart :) håll fast nappen när du för honom mot bröstet med så han får ett tag innan du släpper. Klart han tycker om dig du är allt han känner till Hjärta
    .:: Mamma till yrvädret Vilda 090425 ::. rocktroll.blogg.se
  • turpis

Det är klart att han tycker om dig! Du är den allra bästa mamman han kan ha!

Lider med dig, de första veckorna är ingen höjdare om du frågar mig i alla fall. Man är ju helt uppluckrad mentalt av hormoner och så har hela livet ställts på ända (lite mindre om det är andra barnet kanske, men även då).

Men förlåt, nu kanske jag blev lite OT! Det var ett tag sedan jag använde amningsnapp, men för mig funkade det bäst när jag fattade att man kunde kränga den ut-och-in och sen sätta på den. Hm, svårt att beskriva. Om du vänder den ut-och-in får du en mindre "vårta" som du sätter in din egen i. Sen vänder du över resten av nappen som då bör "suga in" lite mer av vårtan/vårtgården.  Jag har också liten bröstvårta men fick till det i a f. Tror att jag använde Esska. Ta kontakt med bb eller amningsmottagning om det finns där du bor och se till att få hjälp om det inte löser sig!
    Kram och lycka till!

• ditte132

Jag tror jag köpte mina på apoteket, jag vrängde den och sen mer trädde den över vårtan, samt att den skulle fuktas.Den sög sig fast jättebra.Fanns det ingen "bruksanvisning"med på den du köpte.

• turpis

Du kanske behöver mjölka ut lite för hand innan också, så att bröstet inte är så spänt. Också ett bra knep om bebisen har svårt att få tag.

Det tar lite tid för de flesta att få amningen att funka, så det du upplever just nu är ju inte ovanligt. Det hela är ju nytt båda för dig och din lille son!

• MrsQuitaz

hej!

jag använder dessvärre också ammingsnapp efetrsom mina bröstvårtor är helt platta. det är lite jobbigt i början men när man kommit in i det går det bättre. så här gör jag:
    jag fuktar nappen innan jag sätter på den men jag har slutat bry mig om att försöka vränga den innan påsättning. jag brukar lägga min son till bröstet med ena armen och med andra handen lägger jag på ammningsnappen (som är köpt på apoteket) och för vårtan till hans mun. när han fått ett grepp släpper jag och han äter perfekt. jag tycker att det är lättast att liggamma då jag har stora och tunga bröst.

• en grönsak
    turpis skrev 2010-06-24 21:00:25 följande:
    Det är klart att han tycker om dig! Du är den allra bästa mamman han kan ha!

Lider med dig, de första veckorna är ingen höjdare om du frågar mig i alla fall. Man är ju helt uppluckrad mentalt av hormoner och så har hela livet ställts på ända (lite mindre om det är andra barnet kanske, men även då).

Men förlåt, nu kanske jag blev lite OT! Det var ett tag sedan jag använde amningsnapp, men för mig funkade det bäst när jag fattade att man kunde kränga den ut-och-in och sen sätta på den. Hm, svårt att beskriva. Om du vänder den ut-och-in får du en mindre "vårta" som du sätter in din egen i. Sen vänder du över resten av nappen som då bör "suga in" lite mer av vårtan/vårtgården.  Jag har också liten bröstvårta men fick till det i a f. Tror att jag använde Esska. Ta kontakt med bb eller amningsmottagning om det finns där du bor och se till att få hjälp om det inte löser sig!
    Kram och lycka till!
    Jag bor tillfälligt hos min mamma första tiden efter förlossningen så han har ju mormor också,som han kanske tycker om mer:(   Det är jätte gulligt att hon hjälper till så mycket och gosar med han men jag känner mig så avis ibland,det är MIN bebis (rör inte) typ..  och så får jag dåligt samvete över att jag känner så här!
    Känns som att det enda jag duger till just nu är för att mjölkpumpa,byta blöjor,fixa och dona och att mamma inte bryr sig om mig mer för all uppmärksamhet går åt till bebis..

Tack förresten för beskrivningen av hur man sätter på amningsnappen,ska försöka mer imorn.. Frågan är bara om han öht kommer vara intresserad då jag börjat med napp till honom för att han ska kunna komma till ro och inte gallskrika hela tiden..

Sen går jag runt med nån slags panik i kroppen att nåt hemskt ska hända honom och så börjar jag gråta.. Sen kan jag bara ligga och titta på han och börjar gråta för att jag älskar han så mycket..
  • soppe

Hej, har inte läst hela tråden, bara ts. Jag har använt amningsnapp & det var ju jätte krångligt i början. Såhär gjorde jag... Trädde över nappen som ut & in över vårtan, innan jag gjorde det handmjölka jag några tag så det inte var så spänt & knosa lite bröstvårtan så den blev lite styvare (har jätte platta tissevårtor haha). Fuktade också nappen, men med en väldigt hungrig dotter flög den av måånga gånger. Då blev jag sååå less så jag köpte hudvänlig tejp från apoteket och tejpade fast den, hahaha funkade super!!!

Nicole 100513 sbergdahl.blogg.se
  • Ssunshine

Testa ESSKAS amningsnapp annars, skitmjuka och bra. Jag hade assvårt med amningen jag med. Fick först pumpa ut lite så bröstet blev mjukare, de var lättare för bebben att greppa då!

veni vidi vici
  • pigglet

Grattis till sonen!!!

Han är bara 4 dagar än! Du är alltså inne i de där dagarna när man gråter för allt och inget, och inte kan föreställa sig att livet kommer gå på rutin igen... Mjölken rinner till, bebisens mage ska komma igång.... Man är trött efter förlossning och nattvak...
    Inte konstigt att det känns tungt just nu! Om några dagar  har hormonerna förhoppningsvis lugnat sig lite.

Jag vände också nappen "avig" ungefär halvvägs. Så satte jag den mot vårtan, och lät den suga in vårtan när den "vecklade ut sig". Då satt den fast.

Om ni orkar så kan det ju vara idé att skippa tröst-napp och flaska tills han kommit igång med amningen. För det gör han ju! Det är bara det att det tar tid att lära sig, både för honom och dig...

Att din mamma kan trösta honom bättre än dig beror säkert på att hon inte luktar mat. Hos dig blir han mer sugen på att äta. Dessutom är du nog lite ur form just nu, så det kanske bara är din upplevelse?

Finns det en amningsmottagning hos er, så se till att få hjälp! Här kan man åka in till bb, så hjälper de till, även om man egentligen är "utskriven". Det kan vara skönt at få hjälp av någon erfaren, som kan SE hur ni gör och vad man kan ändra på.

Lycka till! Och du är INTE ensam, de flesta av oss kan skriva under på att första veckan inte är så där rosenskimrande direkt.... och att amningen ofta tar ett par månader innan den fungerar helt problemfritt.

• en grönsak
    Ssunshine skrev 2010-06-24 22:52:10 följande:
    Testa ESSKAS amningsnapp annars, skitmjuka och bra. Jag hade assvårt med amningen jag med. Fick först pumpa ut lite så bröstet blev mjukare, de var lättare för bebben att greppa då!
    Det ska jag göra.. Jag pumpar redan ut nästa 100 cl varje gång,ska testa efter det då nästa gång..
  • Efterlängtat

Vet inte om du redan fått svar men på BB så fick jag ha det ett tag då mina bröst blev så hårda och stora av all mjölk att de tyckte napp blev bäst så att bebis kunde få tag. Då blötte de nappen lite och så vände de sidorna på samma sätt som att man var på väg att vända ut och in på nappen men aldrig riktigt gjorde det. Man breder ut hålet på det sättet också, sedan med det taget lägger man nappen på bröstvårtan och släpper taget och trycker till. Då blidas det förhoppningsvis vakuum. 

Svar på tråden Nu har jag köpt amningsnapp,men får inte till det alls..+ lite annat..