• LillaSnigel

Dagen efter piller

Hej hej

Har en liten fråga som nån kanske här kan svara på.
    Har tagit ett dagen efter piller idag, men frågan är då om jag o bf skulle passa på utan kondom idag och den fortfarande verkar.
    Ja o jag kan tänka mig att det lär komma én o annan kommentar om att det inte är ett optimalt skydd.. Men det vet vi. :)

• Svar på tråden Dagen efter piller
  • Nyfiken gul

dagen-efter-piller är inget preventivmedel - den skjuter bara upp ägglossningen så befruktning inte kan ske just nu  - MEN spermier kan leva inne i dig upp till 5 dygn så JA du kan absolut bli gravid om du har oskyddat sex ikväll eller nån dag till.

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • LillaSnigel
    Nyfiken gul skrev 2010-06-24 21:13:48 följande:
    dagen-efter-piller är inget preventivmedel - den skjuter bara upp ägglossningen så befruktning inte kan ske just nu  - MEN spermier kan leva inne i dig upp till 5 dygn så JA du kan absolut bli gravid om du har oskyddat sex ikväll eller nån dag till.
    Okej.. Men nu som jag då har/har just haft ägglossning, ska den inte förhindra då att om ägget skulle bli befruktat att det inte sätter sig fast. (?)
    Ja men då är det kondom som gäller igen :)

Tack för svar
  • Nyfiken gul
    LillaSnigel skrev 2010-06-24 21:20:59 följande:
    Okej.. Men nu som jag då har/har just haft ägglossning, ska den inte förhindra då att om ägget skulle bli befruktat att det inte sätter sig fast. (?)
    Ja men då är det kondom som gäller igen :)

Tack för svar
    nej - det är inget abortpiller  - utan skjuter endast upp din ägglossning. Har du en redan pågående graviditet så förblir du gravid, den avbryter ingenting.
  • LillaSnigel
    Nyfiken gul skrev 2010-06-24 21:24:26 följande:
    nej - det är inget abortpiller  - utan skjuter endast upp din ägglossning. Har du en redan pågående graviditet så förblir du gravid, den avbryter ingenting.

Okej.. Men som jag förstått det så är det att man ska ta det inom 72 timmar efter oskyddat sex. Men om det är under tiden man har sin ägglossning så finns det en risk för graviditet iaf.

Passar på att fråga för du verkar veta lite om det...

• LeLove

Risken för graviditet är större än vad som anges på förpackningen oxå... Ex vi hade sex på söndagen, enligt sista mens så skulle jag haft ägglossning på tisdagen (tog pillret på måndagen) och enligt rutin-ul så skulle ägglossningen vart på torsdagen å här sitter jag i v 34...

• Nyfiken gul
    LillaSnigel skrev 2010-06-24 21:30:37 följande:

Okej.. Men som jag förstått det så är det att man ska ta det inom 72 timmar efter oskyddat sex. Men om det är under tiden man har sin ägglossning så finns det en risk för graviditet iaf.

Passar på att fråga för du verkar veta lite om det...

ja om ägget redan är befruktat så finns risken att pillret inte hjälper eftersom det inte avbryter något.

ju fortare du tar pillret ju större är chansen att du inte blir gravid. Ett ägg är bara befruktningsbart i 24 timmar - så ju längre du väntar med pillret ju större är risken att du hinner bli befruktad.
  • LillaSnigel
    Nyfiken gul skrev 2010-06-24 21:35:48 följande:
    ja om ägget redan är befruktat så finns risken att pillret inte hjälper eftersom det inte avbryter något.

ju fortare du tar pillret ju större är chansen att du inte blir gravid. Ett ägg är bara befruktningsbart i 24 timmar - så ju längre du väntar med pillret ju större är risken att du hinner bli befruktad.
    Ahh okej.. Tack iaf för svaren Glad
  • Anonym (Ulla)

Akut p-piller finns  lite olika varianter. Den effektivaste heter EllaOne, men skjuter bara upp ägglossningen, så nej inte fler än ett oskyddat samlag. EllaOne kan man använda upp till fem dygn. Men tar man akut p-piller direkt är de ganska säkra väntar man ytterligare är de faktiskt inte speciellt säkra alls.
    Det var därför man ändrade namnet till akut-p-piller. För när de hette "dagen efter piller" väntade så många till dan efter och blev gravida.
    Det är rätt hög hormonhalt och det kommer ut väldigt mycket hormoner sen via urinen, som faktiskt är ett miljöproblem.
    Vill du verkligen inte bli gravid och behöver en preventivmetod framöver, om du har tänkt att ha mer sex i ditt liv, men inga barn just nu, så kan man sätta in kopparspiral inom fem dyn efter det oskyddade samlaget. Då fäster inte ett ev befruktat ägg och du har skydd framöver med. Fast ska man göra det en midsommarafton, får man nog ringa akuten eller nåt. Ingen bra timing. 
    Men har du verkligen ägglossning nu, eller inom några dar? Det är ju bara då du kan bli gravid. Man ser det på sekretet som kommer från livmoderhalsen.
    Hoppas allt går bra och att du inte mår dåligt av akut p-pillret.
    Trevlig midsommar med massor av kärlek och ( skyddat) sex!

Svar på tråden Dagen efter piller