Hur förvara foccacia
Jag ska göra degen till foccacia och baka ut imorgon bitti.Jag ska ha b.la fetaost ovanpå.
Måste dom förvaras i kylen då?
Puffar
Foccacia går snabbt att göra så man behöver inte göra degen innan. Man vinner inte mycket tid på det eftersom den ändå behöver jäsa sedan den bakats ut. Men vill man det så ska den förvaras i kylskåp under natten.
Mest tid sparar man på om man bakar ut den direkt på plåten och låter den jäsa där. Antingen i 30-40 min i rumstemperatur eller under natten i kylskåpet.
När jag läste rubriken trodde jag frågan gällde hur man förvarar Foccacian sen. Den blir ju inte så bra i plastpåse. Då smälter saltet och den blir lite "sunkig". Jag tycker det är bäst att förvara den luftigt, antingen med/i bakduk eller i en brödbox som "andas", så det inte blir kondens.
Jag inser nu att jag förmodligen misstolkade ditt inlägg. Menar du att p.g.a. att du har fetaost ovanpå focaccia blir du osäker på om den ska förvaras i kylskåp när det är färdigbakat?
Svar: Nej. Bröd (färdigbakat, till skillnad från bröddeg) ska aldrig förvaras i kylskåp. Där åldras brödet snabbare och det är fuktigt så det riskerar att mögla snabbare. Fetaosten som varit i ugnen klarar av att förvaras i rumstemperatur/skafferi någon/några dagar. Brödet är bara färskt en kort tid så det som inte går åt inom någon dag bör frysas in.