• Anonym

Farligt att flyga med förhöjt blodtryck?

Kommer behöva flyga väldigt snart. Är gravid i vecka 33 och fick reda på att jag har lite förhöjt blodtryck. Har fått medicin mot detta. Är det farligt att flyga?

• Svar på tråden Farligt att flyga med förhöjt blodtryck?
  • Anonym

Får du flyga överhuvudtaget när du är så långt gången?? Vilket flygbolag godkänner det?

• Anonym (mia)

Nej, det är inte fatrligt att flyga så länge du mår bra i övrigt. Men jag skulle kanske inte ge mig ut på några längre flygresor i v 33, har för mig att flygbolagen har v. 28 som maxgräns, men jag kanske har fel.

• Anonym
    Anonym skrev 2010-06-24 21:20:28 följande:
    Får du flyga överhuvudtaget när du är så långt gången?? Vilket flygbolag godkänner det?
    Ja, det får jag Självklart har jag kollat upp det när jag köpte biljetten. De flesta flygbolag har upp till vecka 36 om man inte haft en graviditet med komplikationer eller fött för tidigt innan.
    Anonym (mia) skrev 2010-06-24 21:25:42 följande:
    Nej, det är inte fatrligt att flyga så länge du mår bra i övrigt. Men jag skulle kanske inte ge mig ut på några längre flygresor i v 33, har för mig att flygbolagen har v. 28 som maxgräns, men jag kanske har fel.
    Tack för ditt svar!
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-06-24 21:33:38 följande:
    Ja, det får jag Självklart har jag kollat upp det när jag köpte biljetten. De flesta flygbolag har upp till vecka 36 om man inte haft en graviditet med komplikationer eller fött för tidigt innan.
    Anonym (mia) skrev 2010-06-24 21:25:42 följande:
    Tack för ditt svar!
    Men komplikationer har du ju nu om du har förhöjt blodtryck.. det kan ju vara början på havandeskapsförgiftning.....
  • systersandra

Det är inte farligt att flyga för ett litet förhöjt blodtryck,många högtryckare flyger flygplan,det är inte heller större risk för att blodtrycket ska bli högre bara för att man är gravid och flyger.
    Ska du åka långt? Vissa flygbolag vill ha ett läkarintyg på att graviditeten är komplikationsfri innan man får flyga,har du högt blodtryck och även medicinerar mot detta så har du ju en komplikation.Rådgör med läkare först,åker du utomlands så gäller ju inte försäkringar för förlossning som regel.

• Minomin

Har en kollega som tidigare hade högt blodtryck, och fick jätteproblem när hon flög. Kan inte den medicinska biten om varför, men hon blev akut dålig under flygningarna och spydde (ena gången) och svimmade (andra gången). Nu har hon behandlat sitt blodtryck och har inga problem att flyga längre.

• Anonym

Tack för era svar. Jag har inte jättehögt blodtryck, har hört att det inte ens skulle medicineras i sverige för det är inte tillräckligt högt.
    Det är ingen semsterresa jag ska på, ska hem till sverige och föda. Det är en lång resa, men jag vill inte behöva föda här där jag är nu. Ska skaffa intyg på måndag då jag ska på återbesök hos läkaren och kolla blotdrycket igen..

• Minomin
    Anonym skrev 2010-06-26 05:21:15 följande:
    Tack för era svar. Jag har inte jättehögt blodtryck, har hört att det inte ens skulle medicineras i sverige för det är inte tillräckligt högt.
    Det är ingen semsterresa jag ska på, ska hem till sverige och föda. Det är en lång resa, men jag vill inte behöva föda här där jag är nu. Ska skaffa intyg på måndag då jag ska på återbesök hos läkaren och kolla blotdrycket igen..
    Det komemr säkert att gå alldeles utmärkt att flyga.

Lycka till!
Svar på tråden Farligt att flyga med förhöjt blodtryck?