Smultronmärke, När försvann det på ditt barn?
Du som har barn som haft smultron märke, När försvann detta? Eller försvann det helt ellet bleknade det bara? Info från er som upplevt det tack
Du som har barn som haft smultron märke, När försvann detta? Eller försvann det helt ellet bleknade det bara? Info från er som upplevt det tack
Min äldsta har i nacken kvar, han är 3,5 år. Hade även i ansiktet men det försvann fort.
Min yngsta har likadant i nacken och han är 2 år.
Det brukar inte försvinna.
Smultronmärke eller storkbett? Storkbett har mina och de har bleknat bort runt 1-2 år åldern
Här är en som frågat om smultronmärken:
huden.nu/fragor-och-svar/blodkarl/hemangiom-smultronmarken/ang-min-dotters-hemangiom/
Så här står det på barntotal.se
Smultronmärke är ett utanpåliggande, ofta lite bulligt utslag som beror på blodkärlsmissbildning. Det försvinner oftast inom några år.
Smultronmärken framträder som klarröda tydligt avgränsande, ibland lite bulliga, och utanpåliggande fläckar.
Smultronmärken kan dyka upp var som helst på kroppen någon vecka efter födseln. Märkena uppstår på grund av blodkärlsmissbildningar i huden. De växer under de första månaderna och ska lämnas ifred. De bleknar och försvinner nästan alltid av sig själv. Oftast är de borta vid två till fyra års ålder och nästan alltid vid sju år.
På min tjej har det inte försvunnit ännu och hon fyller snart 5 år. Men det är betydligt ljusare (ljust rött nu) och mindre (plattare) än det var när hon var bebis.
Jag hade sjalv tre smultronmarken. Ett pa ena tan som forsvann nar jag var barn, kanske runt sju ar for jag minns det val. Ett pa axeln, som bleknade bort nar jag var runt 15 ar, men som fortfarande kanns annorlunda an huden runtomkring. Ett under hakan har inte forsvunnit alls, men har blivit ljusare och plattare, liksom insjunket. Sa det dar att de ska forsvinna ska man ta med en nypa salt. Har fatt veta att det pa halsen ska ga att ta bort med laser, och det kanske jag gor sa smaningom.
Vår tjej hade ett litet smultronmärke under ena armen. Har ingen aning när det försvann men hon är 3,5 nu och det har varit borta ett tag.
Jag föddes med det på axeln, och det har jag fortfarande kvar 23 år senare. Bara att det har bleknat och huden är lite mindre stram där eller hur man kan säga. Böjer jag på armen så går huden innåt lite som en födjupning på axeln.
Det är ett smultron märke min dotter har och hon har haft det i 3½ år nu, Det sitter på halsen precis där tröjornas sömmar brukar ligga... är det något som kan skava och göra ont? eller har man ingen känsel i dessa märken? får aldrig nått svar när jag frågar dottern
är mest nyfiken på hur de dessa märken utvecklas mm.
bvc säger att man kan ta bort dom, Men de tänker vi verkligen inte göra! Det är nått vår tjej får avgöra när hon är 18 eller om hon som sagt får ont av det.
Tycker smultronmärken är charmiga och en del av ens liv! Men kanske inte så kul om man skulle få ett stort i ansiktet?
Min ena son hade både storkbett och smultronmärke.
Bägge försvann innan han fyllde 1 år.
Min son är 6½ och har fortfarande kvar sitt. Det har bleknat litegrann bara. Han kommer troligen alltid ha kvar det.