• Freja89

När lämnade ni bebisen själv med pappan första gången!?

När har pappan varit själv första gången med den lilla hemma hos er? Det är nämligen så att våran lilla är beräknad den 6/7 och den 13/8 är det forever young festen här i stan som skulle vara otroligt kul att gå och kika lite på och kanske dricka lite. Men jag känner att det  är lite tidigt att lämna den lilla själv med pappan, eller är det jag som är larvig?. Det är ju bara några/någon timma(r) egentligen. Vet inte alls vad som är tidigt och inte. Samtidigt kan det ju vara bra om pappan får vara lite själv med den lilla, men å andra sidan vill man ju finnas där om det händer nått.. Men det kan det ju göra närsom också. Jag vet inte. Vore kul att höra åsikter från er andra som är mer van än en annan =) 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-25 22:44
    Folk som verkar tro att jag tvivlar på min sambos papparoll så är inte fallet så! Jag tänker mer på ammningen!? Om man vänjer h*n med att få flaska ibland, men sen så vägrar den? Vad gör man då om inte jag är hemma? Kommer JAG att klara av att vara borta från h*n? Det kommer trots allt vara jag som är hemma med den lilla om dagarna, sambon jobbar olika varje dag men ofta slutar han inte fören 19-20 på kvällarna. Är det för tidigt att tänka på att gå ut och roa sig själv?! Om h*n har en dag som h*n absolut vill vara hos mig och är helt otröstlig? Ja, vad vet jag!?
    Men folk som ska skriva spydiga komentarer om att min sambo skulle vara efterbliven osv. Behöver absolut inte göra sig det besväret att skriva alls!
    Men tack alla andra för råd/erfarenheter/åsikter! JAG tycker inte att det är så lätt att veta allt vad man ska, inte ska, kan, inte kan osv...

• Svar på tråden När lämnade ni bebisen själv med pappan första gången!?
  • Siamüsen

Varför skulle du inte lämna med pappan? Är vâl hans barn med? Hur skulle du kânna dig om din sambo resonerade likadant?

Hur som haver: första barnet var själv med pappan pa BB.Sedan vet jag inte. De andra barnen var nagon vecka.

• längtar och väntar

Undrar också varför du ens tvekar? 

Min man ska vara själv med vår bebis nästa vecka när bebis är 3,5 vecka 

• MLT

Det är ju över en månad efter födseln, varför skulle du inte kunna lämna bebben med sin pappa? =) Jag har bf om 11 dagar och kommer garanterat lämna barnet med sambon redan första dagarna - åka iväg och handla, gå ut med hunden, fika mm. På samma sätt som sambon kommer åka iväg och träna och hitta på saker själv.

• Lillsnufflan

På BB, jag låg och sov mycket av tiden medan min man gick runt på sjukhuset med lillen. Fast det var ju inte hemma förståss. Hemma lämnade jag bebis med pappan någon av de första dagarna, minns inte exakt. Om inte annat har min man inte körkort så ska det åka i väg och handlas och så är det ju jag som får åka. Han är ju lika mycket förälder som jag och kan nog ta hand om barnet alldeles utmärkt.

• Rhoda Horswunce

Sonen var 6 dagar gammal när jag lämnade honom med pappan första gången för att gå på en lektion i skolan. Det gick bra för dem, men jag mådde så dåligt att jag började gråta efter 20 minuter och var tvungen att gå hem. Sedan lämnade jag honom med pappan igen några dagar senare för att skriva en tenta (var borta 6 timmar). Den gången gick det lite bättre, men jag ångrar ändå att jag gjorde det eftersom det gjorde mig stressad att vara borta så länge, och säkert kan det ha påverkat sonen att jag inte mådde bra (han fick kolik några dagar senare. Det finns ju lite olika teorier om vad det beror på, men jag tänker att, tänk om orsaken var att jag själv mådde dåligt, och att sonen liksom snappade upp mina känslor och det var det som orsakade koliken).

Jag tror generellt att det är bra både för föräldrarna och barnet att man följer sina instinkter och sin magkänsla - känner man ångest inför att lämna sitt barn så är det nog bäst att inte göra det, men känner man sig trygg med att göra det så tror jag inte att det skadar att vara borta några timmar någon gång ibland (förutsatt att barnet kan ta flaska och så, förstås).

• Tawaret

Barnet måste förstås ha lämnat mammans kropp. Men efter födseln är det väl fritt fram?

Ganska viktigt att barnet vänjer sig lika mycket vid pappan, det kan ju hända att mamman blir sjuk och då är det ju hemskt om barnet hastigt lämnas till någon den inte ens är van.

• Lena

När hon var en månad då var jag på möhippa hela dagen. Och då helammade jag ändå. Dottern fick urpumpad mjölk på flaska.

• Amoudara

Lämnade sonen själv en stund med min man på BB då jag tog en promenad (vi låg en vecka på BB) samt hemma små stunder redan från start praktiskt taget då jag gick en promenad , handlade eller något annat. För mig funkade det inte att pumpa ur mjölk och sonen tyckte inte om ersättning så jag kunde dock inte lämna så långa stunder än någon eller ett par timmar i taget men det gick jättebra. Men om ditt barn äter ersättning eller om du kan pumpa ur mjölk så kan du ju lämna längre stunder.

• Lokatten Jo

Varför skulle du INTE kunna lämna barnet ensam med pappan? Vad tror du skulle kunna hända?

Jag tycker det är självklart att man ska kunna lämna sin lilla bebis ensam med pappan. Något annat låter ju som om man inte ser sin partner kompetent nog att ta hand om den lilla på egen hand (ens för ett par timmar), pappan är lika viktig, det är väl bara kul för dom att få vara lite själva på tu man hand och skapa sitt eget band. Och skulle något hända så är din kille säkert redig nog att fixa situationen. Jag tror ert lilla barn kommer få det toppen med pappan, så gå du ut lite på egen hand om du verkligen vill det!

• Freja89

Ahh okej. Jag vet inte jag bara tycker att det känns så otroligt konstigt/jobbigt att bara tänka tanken att lämna den utan mig liksom som har gått med den 9 månader.. Haha men som sagt han är ju också pappa och det är ju viktigt att han också får vara själv med bebisen. Den är ju trots allt 1 månad då. Men ändå. Skulle ni kunna koppla av och dricka något? Det är lite det, jag skulle ju så otroligt gärna vilja kunna sitta med mina kompisar och dricka en öl eller så utan att behöva oroa mig eller känna mig dum som har en bebis hemma att ta hand om som är så liten =') Men som sagt H*n har ju en pappa också som ska fungera lika bra som mamma. Men just att dricka, kan man det..!? Nej usch jag känner mig så kluven! Kanske är lättare att ta ställning till det när den har kommit. I mitt huvud är det ungefär så att jag kommer sitta med den tills den är året. För att jag har sepparationsångest, men det ska jag inte göra..

Svar på tråden När lämnade ni bebisen själv med pappan första gången!?