• moonweb

Låsning i nacken? Illamående, yrsel, huvudvärk och stelhet

Någon som har erfarenhet av "låsningar" i nacken? Hur vet man om man har det?

Jag har ända sedan lördag haft väldigt ont i nacken, huvudvärk och fruktansvärt illamående. Jag lyfte några väldigt tunga lådor den dagen, och ett par timmar efteråt började symtomen dyka upp. Jag besökte läkare på måndag, fick muskelavslappnande tabletter och värkmedicin mot huvudvärken. Men jag har fortfarande ont, mår illa hela tiden (bättre på morgonen då jag vaknar), är yr och när jag svänger på huvudet "domnar" det i ansiktet, alltså det känns som att det sticker tusen nålar, främst i munnen och svalget. Samtidigt mår jag väldigt illa och det känns som om jag behöver kräkas, men det går över efter ett par minuter.

Nu är det ju midsommarafton och någon massör lär ju inte ta emot patienter, men finns det något man kan göra själv för att lindra? Har försökt röra på axlarna och nacken, men det verkar bara bli värre (åtminstone yrseln och illamåendet).

Jag är evigt tacksam om någon kan svara, det börjar bli outhärdligt det här...

Det är svårt att vara ödmjuk när man alltid har rätt
  • Svar på tråden Låsning i nacken? Illamående, yrsel, huvudvärk och stelhet
  • ODS

KAn du inte testa med voltarengel el ngt liknande?

Älskar min familj-de är mitt allt!!!
  • moonweb
    ODS skrev 2010-06-25 19:13:42 följande:
    KAn du inte testa med voltarengel el ngt liknande?
    Jo, det har jag testat, men det lindrade inte ens. Tabletterna hjälper inte heller, det känns som en punkt där kotorna "fastnat" på nåt sätt. Dessutom är jag väldigt öm i alla muskler, runt halsen och nacken. Men värst är illamåendet och yrseln. Gråter
  • Bellis perennis

Låter ju som om någon kota ligger fel och pressar på nerver.
    Min mamma fick exakt samma sak för ca 10 år sedan och de konstaterade att det var en kota som låg och pressa på nerven. Tyvärr kunde de inte göra något då hon har en nurosedyn skada i nacken. I annat fall brukar man bli skickat till någon som lägger kotorna rätt. Dock först efter att de gjort en ctg för att se vad det handlar om. Så skulle jag vara du skulle jag snarare uppsöka akutmotagningen så får de kolla upp saken direkt. Nack "skador" är inte att leka med dessutom nu när du är yr och får domningar.

Vi vill ha dina synpunkter! www.familjeliv.se/Start/1.832024
  • ODS
    moonweb skrev 2010-06-25 19:15:18 följande:
    Jo, det har jag testat, men det lindrade inte ens. Tabletterna hjälper inte heller, det känns som en punkt där kotorna "fastnat" på nåt sätt. Dessutom är jag väldigt öm i alla muskler, runt halsen och nacken. Men värst är illamåendet och yrseln. Gråter
    Ok, sök akut igen om det inte blir bättre så att de kanske kan skicka en remiss till rtg, annars sök upp en naprapat/kiropraktor efter helgen men när det kommer till nacken ska man ju vara lite försiktig.
    krya på dig.
  • moonweb

Tack för era svar och råd! Jag har aldrig varit med om någonting liknande, även om jag alltid haft problem med nacken/hållningen. Har en tendens att få "gamnacke"!

Kanske jag söker akut imorgon då, och försöker stå ut ikväll och inatt. De senaste nätterna har jag knappt kunnat sova, eftersom jag är tvungen att ligga platt på rygg utan kudde, och detär inte så bekvämt förstås. Sitter med vetedyna runt nacken, och halsduk lindad runt omkring, helt groggy av medicinerna och trötthet.

• Amazina

Symtomen på hjärnhinneinflammation (meningit) är.
    1. Meningism= Nackstelhet
    2. Feber
    3. Huvudvärk
    4. Illamående, kräkningar
    5. Fotofobi= Ljuskänslighet
    6. Har man dessutom peteckier = brustna blodkärl i huden är det väldigt bråttom...

• ODS

undrar oxå...)

• moonweb

Jag har fortfarande inte sökt hjälp. Skäms Jag känner mig så dum, jag har fortfarande ont och är yr, mår illa... men jag har inte vågat åka in. Tänker bara att "det blir säkert bättre imorgon", och oftast är det bättre en stund på morgonen, och sen blir det lika illa till kvällen igen. Men imorgon ska jag nog ringa och beställa tid till en läkare ändå, min man tvingar mig. Skäms Och det är nog bra, för jag sover ju knappt på nätterna, det är så jobbigt.

• moonweb
    Amazina skrev 2010-06-28 12:54:01 följande:
    Symtomen på hjärnhinneinflammation (meningit) är.
    1. Meningism= Nackstelhet
    2. Feber
    3. Huvudvärk
    4. Illamående, kräkningar
    5. Fotofobi= Ljuskänslighet
    6. Har man dessutom peteckier = brustna blodkärl i huden är det väldigt bråttom...
    Men hjärnhinneinflammation har kanske ett ganska snabbt förlopp? Jag har ju mått såhär i över en veckas tid nu, och ingen feber eller ljuskänslighet heller.
  • Mia386

Men ring en naprapat så du blir av med det! jag går en gång om året, ibland mer (dock inte nu sedan jag blev gravid), och jag tycker det är skönt, kanske inte första gången, men de vet vad de gör! Läkare ger bara en massa tabletter ist för att behandla. 

• Bellis perennis
    moonweb skrev 2010-06-28 21:56:21 följande:
    Men hjärnhinneinflammation har kanske ett ganska snabbt förlopp? Jag har ju mått såhär i över en veckas tid nu, och ingen feber eller ljuskänslighet heller.
    Ja hjärnhinneinflammation går relativt fort och läget förbättras ju inte, utan man blir ju konstant sämre.
    Och så får man stel nacke, alltså man kan inte ens vrida på huvudet en cm utan att skrika.
    Vi vill ha dina synpunkter! www.familjeliv.se/Start/1.832024
  • moonweb

Nu kan jag uppdatera lite. Jag var till en naprapat och fick bekräftat att jag hade - inte bara en utan fem låsningar, både i nacken och mellan skuldrorna. Dessutom hade jag två muskler på framsidan av halsen som var så spända att hon gissade på att jag känt stickningar och domningar i ansiktet och svalget, redan innan jag hunnit berätta det. Nu ska jag gå till henne en gång i veckan tills det börjar bli bättre, och jag ska också få ett nack-gympaprogram som ska förhindra att det blir likadana låsningar igen! Toppen! Solig

• Mia386
    moonweb skrev 2010-07-04 22:27:30 följande:
    Nu kan jag uppdatera lite. Jag var till en naprapat och fick bekräftat att jag hade - inte bara en utan fem låsningar, både i nacken och mellan skuldrorna. Dessutom hade jag två muskler på framsidan av halsen som var så spända att hon gissade på att jag känt stickningar och domningar i ansiktet och svalget, redan innan jag hunnit berätta det. Nu ska jag gå till henne en gång i veckan tills det börjar bli bättre, och jag ska också få ett nack-gympaprogram som ska förhindra att det blir likadana låsningar igen! Toppen! Solig
    Så skönt, tycker du det har släppt lite då? 
  • moonweb
    Mia386 skrev 2010-07-05 08:39:21 följande:
    Så skönt, tycker du det har släppt lite då? 
    Ja, de första dagarna var det som rena himmelriket (förutom ömheten i musklerna efter en rätt hårdhänt massage, men det var ju en "bra" ömhet), men nu 5 dagar efteråt så har jag väldigt ont igen. Lyckligtvis ska jag dit igen imorgon, och enligt naprapaten kommer det att behövas ganska många behandlingar (och även regelbundna behandlingar i framtiden, i förebyggande syfte) för att nacken ska bli "frisk"!
    Tack o lov att det finns utbildade människor som kan hjälpa, det är rätt jobbigt när man mår illa, har ont och sover riktigt dåligt en längre period! Glad
  • LehaneFamily

Har du varit ute i naturen det senaste? Be dem i så fall testa dig för  borrellia.
    Lycka till! 

• moonweb
    LehaneFamily skrev 2010-07-06 14:13:47 följande:
     Har du varit ute i naturen det senaste? Be dem i så fall testa dig för  borrellia.
    Lycka till! 
    Jag bor i naturen... Flört Men något fästingbett har jag inte märkt av de närmaste tre-fyra åren...
  • Systerakuten

Skönt att du fått hjälp.. Jag vet hur det är att ha dessa problem, det påverkar hela ens vardag. 2008 bröt jag nacken på tv ställen och har idag en inopererad protes istället för dom som var sönder. Har sedan olyckan haft mot problem med nacken och har det fortfarande 8 år senare.. Fick även skador i ryggen och allt tillsammans att jag. Varken får bli behandlad av er chiropraktor eller naprapat. Hoppas allt blivit bättre för dig.

Svar på tråden Låsning i nacken? Illamående, yrsel, huvudvärk och stelhet