Hur hitta fodervärd till hund?
Hur hittar man en lämplig fodervärd? Finns det nån hemsida el liknande?
Är en blandis med speciella behov....orkar verkligen inte mer.
Hur hittar man en lämplig fodervärd? Finns det nån hemsida el liknande?
Är en blandis med speciella behov....orkar verkligen inte mer.
Vovve.se har en bra annonsmarknad där det finns många seriösa hundälskare
Vad är det för hund och vad har den för behov? Vi bor på landet och jag kanske är intresserad!
Ursäkta mig, nu är min avsikt inte att vara okänslig mot dig Ts. Men varför fodervärd? Det är nog inte lätt att hitta någon som vill ta en blandis på foder som dessutom har en del problem om jag förstår rätt mellan raderna. En hund med speciella behov betyder dels att man kommer att få lägga mycket tid på den och det brukar i allmänhet vara en hel del kostnader med i spelet. Med tanke på att det är en blandis så antar jag att ni inte behåller papperna på den för att ta kullar på den. Vem skall ex stå för vetrinärförsäkring, etc?
Så leta efter ett bra och sunt och hundkunnigt hem för att ta hunden som omplacering.
Jag önskar dig lycka till förstås. Men det finns de som mer än gärna lämnar en hund på foder tills folk har rett ut knutarna, jobbat bort svårigheterna, gett den vardagslydnad etc, och sen när det passar så hämtas hunden hem igen.
Min son råkade ut för det för ett tag sedan efter att ha passat en hund "på foder" i flera månader. Helt plötsligt fick han sms "vi hämtar henne nu för nu har jag fått lägenhet". Det var INTE kul!
Du kan annonsera på vovve, aktivhund och liknande ställen, ta kontakt med hundstall, ta kontakt med veterinärsstationer om att få sätta upp lattar, sätta upp lappar på BK, i mataffären, ja, man kan annonsera i stort sett överallt. Frågan är bara hur lätt det är att hitta det bäst lämpade hemmet åt en hund med "speciella behov", och hur gärna detta hemmet bara är fodervärd istället för laglig ägare.
Jag är ts.
Tanken med fodervärd är att jag inte vill släppa/sälja henne rakt av. Vill veta att det till 110% funkar i det nya hemmet. En eventuell fodervärd måste ta henne med hennes brister o vara fullt medveten om hur hon fungerar.
Vill egentligen inte detta men iom hennes "problem" är det ohållbart i längden för oss.
Du ska nog skriva att hon ska säljas med prövotid o så fall.
Fodervärd i hundvärlden är inte detsamma som i hästvärlden och folk drar öronen åt sig när dom ser någon som vill sätta ut en blandis på foder.
Det är detsamma som "jag har problem med min hund och vill att någon uppfostrar henne gratis eftersom jag inte klarar det sen tar jag tillbaka min "färdiga" hund"
Vill inte vara elak men det är formuleringen fodervärd som blir fel eftersom det handlar om renrasiga hundar man avlar på med en himla massa regler och som efter dom avlats klart på blir fodervärdens utan kostnad.