• Fjorren

    Min dotter nyper mig....

    Min snart 3åriga dotter har sen hon var cirka ett år gammal nypt mig; i armvecken på bägge armarna.
    Alltså, hon gör detta aldrig för att vara elak eller så; hon gör det som en slags trygghetspryl skulle jag vilja säga. Hon är oftast inte ens medveten om när hon gör detta, tillexempel när hon sover och jag kanske ligger intill henne så hittar hennes fingrar till mina armveck och hon smånyper huden där. För nån tid sen låg hon inne på sjukhus, tyvärr var hon tvungen att ligga nedsövd på intensiven....och även DÅ nöp hennes fingrar på mina armveck!!
    Det är alltså inte så att det gör svinont eller så men visst känns det. Jag har testat det mesta tycker jag, för att få henne att sluta, men inget hjälper tydligen. 
    Hon pratar jättebra för sin ålder och förstår allt vi säger till henne. Om jag säger att hon ska sluta nypas så gör hon det men så snart hon fäster sin uppmärksamhet på något annat så trillar fingrarna tillbaks i mina armveck igen..
    Jag vet... - detta kanske inte låter som nåt problem för er andra men jag har nu tröttnat på att ha röda armveck konstant som faktiskt ömmar...vet bara inte hur vi ska få henne att sluta med detta...
    Nån som har nåt tips / råd?
    Allt tas tacksamt emot!  


    (¯`°?.¸ ♥ Jasmine 070707. Sabina 090804 ♥ ¸.?°´¯) www.oqvist-fabbri.se - Uppdaterad 4 februari
  • Svar på tråden Min dotter nyper mig....
  • skoladan

    Jag kan inte komma nåt annat än att Du måste hindra henne att nypas. Det har blivit en vana och det hjälper inte att säga till henne, därför måste Du förhindra henne. Kan Du ha en tjock "korvig" tröja på Dig så att hon inte kommer åt Ditt bara skinn?
    Ta bort fingrarna, ta bort och ta bort. Till slut kommer hon att sluta. Vill inte komma med pekfingrar, men när Du först märkte den här saken, skulle Du ha satt stopp direkt, innan det blev en vana.

  • Fjorren

    Jag har alltid tagit bort henne direkt när hon nypts, sagt till, rytit till högt, och bestämt sagt att så får hon inte göra. Gjort så ända från början redan när hon var ett år gammal.
    Men som jag skrev så har hon alltid slutat nypas så fort jag sagt till henne; hon gör det än idag. Det som irriterar mig är att hon börjar på nytt när hon faller i andra tankar; ungefär som andra barn använder sig av en snuttefilt när de blir trötta / lessna / tittar på tv mm....
    Alltså hon är inte ens medveten om att hon nyps!!!...
    Jag har haft på mig långärmat och tjockt och då nyper hon bara på själva tröjan - det är ju skönt att hon inte kommer åt huden då

    Hon sover nu i egen säng men under nattens lopp händer det ofta att hon vaknar och kommer upp till oss; då är det nypning rätt vad det är, just som hon somnar..
    Jag tar direkt bort hennes hand och säger till henne att sluta; vilket hon gör. Men nån minut senare när hon återigen håller på at somna så är det samma sak igen... Nästan varje natt...
     


    (¯`°?.¸ ♥ Jasmine 070707. Sabina 090804 ♥ ¸.?°´¯) www.oqvist-fabbri.se - Uppdaterad 4 februari
  • Fjorren

    Hittade denna tråd jag startat för ett år sen och inser nu att tiden verkligen gått jättefort det senaste året.
    Dock, helt otroligt men sant, så kvarstår mitt nämnda problem ovan.... Vår dotter som nu blir fyra inom kort håller fortfarande på och nyper mig! På samma sätt som jag nämnde i trådstarten...
    Herlt sjukt att inte den ovanan gått över ännu!!

    Nån som har nåt bra tips på hur jag kan få henne att fatta att hon måste sluta med detta?
    Alltså, hon pratar helt flytande och förstår verkligen allt vi säger till henne; så det handlar alltså om att det blivit en ovana för hennes del helt enkelt, inte att hon inte fattar att hon inte får göra så.....
     


    (¯`°?.¸ ♥ Jasmine 070707. Sabina 090804. Flingan BF 110711 ♥ ¸.?°´¯) justidettanu.blogspot.com/
  • Linn2019

    Hej

    jag googlade på samma problem som min nu 23 månaders dotter har. Hon kan inte sluta med det alls om jag tar på mig lånarnas tröjor måste hon dra upp armen och nypa. Hon kan inte sluta har testat med vantar. När hon verkligen inte kan nypa någon börjar hon nypa sig själv. 

Svar på tråden Min dotter nyper mig....