• Luddesmamma84

Röntgen hos tand.läk vid graviditet-farligt?

Hej!

Förra fredagen var jag hos tandläkaren, då var jag i v. 5+2. Jag fick ta 4 röntgenbilder o dum som jag var tänkte jag inte på att det kunde vara farligt och de frågade inte om jag var gravid.... När jag tänkte på det i efterhand blev jag väldigt orolig, tänk om fostret tog skada? Vet inte varför jag inte sa något- tänkte bara inte på det. Jag tycker dessuom att de borde fråga om man är gravid om det är farligt för fostret.....

Är det någon som vet?

Känner mig som världens sämsta och är superorolig.............

• Svar på tråden Röntgen hos tand.läk vid graviditet-farligt?
  • Philippa

Är man gravid ska man ha ett skydd över hela kroppen när de tar röntgenplåtar... så man måste säga till själv om man är gravid....

• t0va

nej det är ingen fara och du är inte världens sämsta. Den dos som ges är väldigt riktad och så liten att det inte räknas som någon förhöjd risk. Däremot kan man få ett stort skynke att ha på sig, men det är mest för att lugna mamman, förr så var det så att det var större risk men nu har tekniken gått frammåt. Sambons tandläkare som jobbar på sjukhuset och är väl påläst om detta förklarade när jag frågade. När de tar röntgenbilder nuförtiden så räcker det att han går någon meter från patienten, istället som när jag var liten och de sprang ut från rummet. Så jag har suttit kvar i rummet varje gång när jag följt med honom. Så detta med skynke är som sagt för att många tror att det var som för ett antal år sedan och istället för att stå och tjaffsa med patienten så lägger dem över det. Grattis till graviditeten förresten :)

• Themis

Från min pres där jagj har samlat svar på "allt" som jag undrade över när jag själv var gravid:

RÖNTGEN-hjälp, jag var hos tandläkaren eller på skiktröntgen innan jag visste om min graviditet-är det farligt för barnet?

Leg tandläkare Cecilia Bark på Medical Link skriver så här:

"Tandläkarröntgen ger mycket låga stråldoser nu för tiden, men under de första tre månaderna av graviditeten brukar vi undvika att ta röntgenbilder eller använda ett heltäckande blyförkläde, för att det inte skall finnas någon som helst risk för fosterskada p.g.a. röntgenstrålning.

Det är alltså bra att tala om för sin tandläkare att man är gravid, så att man eventuellt kan avvakta med röntgenbilderna tills barnet är fött.

Skulle det vara så att man har varit hos tandläkaren och därefter fått reda på att man är gravid, behöver man inte vara orolig, för sannolikheten för att sidostrålning från röntgen skall ha skadat barnet är oerhört liten. Området som utsätts för strålningen är mycket begränsat och är störst i ansiktsregionen och avtar därefter, men vi tar inga risker om vi vet att patienten är gravid."

Källa: www.medicallink.se/fragel_tandforum /tidigareF...#1132

• Menhir

Precis som sagt ovan - strålningen är nästintill obefintlig redan i brösthöjd på patienten men just för att lugna använder vi ibland ett blyförkläde (fast det alltså inte egentligen finns någon anledning).

Menhir, leg tandläkare

PS inte heller bedövning har någon påverkan på fostret, det har sin verkan där man lagt det och kommer inte till fostret.

• Sigvardsson

Jag har varit tvungen att göra en skall röntgen när jag väntade min dotter (vecka 12), det skulle vara riskfritt sa dem och man skulle inte använda blyskydd då pga att det gjorde att strålningen blev mer risktad mot det området då sa dem (magen). Min dotter föddes utan ngr defekter. Tandläkarröntgen är säkert helt ofarligt.

• frukarlssonn

Har läst att det inte är farligt. Det är såpass "långt" från fostret.

♥ Olivia 090610 ~ Bf 101112 ♥
  • Limael

i min gravidbok står det att man ska undvika att röntka tänder när man är gravid. och man ska säga till själv.

• Zixi

Jag sa till min tandläkare att jag var gravid (vecka 5-6) men han tyckte att det var helt irrelevant ur röntgensynpunkt, fick bara tillsägelse att vara extra nogrann med att sköta tänder och tandkött.

Juli - 2010
  • Tjohalia

Jag tycker inte du behöver oroa dig, jag läser till tandhygienist och vi har fått lära oss att om man tar ett helstatus (drygt 20 röntgenbilder på tänderna) så motsvarar den strålningen 4 timmar i ett flygplan eller 1 vecka i fjällen...

JOLINE 050414 * ALEX 070309
  • Luddesmamma84

Stort tack för alla svar! Nu känner jag mig mycket lugnare!

Jag har nu varit i kontakt med en tandläkare som också sa att det är ofarligt. Den största anledningen till att de använder blyskydd är för att OM det skulle vara något fel på barnet så behöver man inte tänka att det beror tandröntgen....

Nu ska jag försöka släppa detta o njuta av min graviditet Glad

• frukarlssonn
    Luddesmamma84 skrev 2010-06-26 19:45:57 följande:
    Stort tack för alla svar! Nu känner jag mig mycket lugnare!

Jag har nu varit i kontakt med en tandläkare som också sa att det är ofarligt. Den största anledningen till att de använder blyskydd är för att OM det skulle vara något fel på barnet så behöver man inte tänka att det beror tandröntgen....

Nu ska jag försöka släppa detta o njuta av min graviditet Glad
    Min kompis gjord etandröntgen som nygravid och sa även att hon va gravid och det va ingen fara så klart du kan känna dig lugn
    ♥ Olivia 090610 ~ Bf 101112 ♥
  • SC11

Var hos tandläkaren idag, gravid i vecka 8.
    Meddelade att jag var gravid och tandsköterskan visste inte.. och jag hade själv inte haft en tanke på att det kunde vara skadligt !!
    Hon rådfrågade sina kollegor och sedan fick jag bestämma själv.
    Kollegorna sa att det var så lite, och att det inte var någon fara men att patienten själv får avgöra.

Jag tog bilderna och nu har jag ångest för det. Men...har svårt att tro att det kan göra så stor skada, 2 röntgenplåtar .. Hade blytäcke.

Ja, vi får väl se. Skulle aldrig förlåta mig själv om det nu blivit fosterskador pga av något sådant!!! Men hur vanligt är det egentligen? Obestämd

• Luddesmamma84

Du ska inte behöva oroa dig! Jag var hos tandläkaren igen för att laga ett hål och frågade även den tandläkaren och det var ingen fara. Det är så otroligt lite stålning att det inte är skadligt sa hon. Men som sagt, jag kommer precis som du aldrig förlåta mig själv om det skulle vara några fel på barnet......

Även om det skulle vara det beror det INTE på att man tog räntgenbilder enligt min tandläkare....

• Menhir

Som Tjohalia skrev ovan - vi är ständigt utsatta för joniserande strålning, inte minst om man bor på västkusten (från berggrunden), i fjällen och från rymden.

Är det något man ska undvika som gravid är det alltså att flyga (Mallorcaresan ger många gånger mer strålning än tandläkarröntgen) eller semestra på västkusten.

Menhir, leg tandläkare

• SC11

Oj och jag som på på västkusten ;) Äsch, man kanske ska slappna av lite....försöka iaf!!

• Menhir
    SC11 skrev 2010-07-01 15:26:25 följande:
    Oj och jag som på på västkusten ;) Äsch, man kanske ska slappna av lite....försöka iaf!!
    Och vad jag vet finns inte fler fall av missfall eller utvecklingsstörningar på västkusten jämfört med östkusten så med andra ord spelar strålningen ingen roll.

Så ta du och slappna av!
Svar på tråden Röntgen hos tand.läk vid graviditet-farligt?