Från min pres där jagj har samlat svar på "allt" som jag undrade över när jag själv var gravid:
RÖNTGEN-hjälp, jag var hos tandläkaren eller på skiktröntgen innan jag visste om min graviditet-är det farligt för barnet?
Leg tandläkare Cecilia Bark på Medical Link skriver så här:
"Tandläkarröntgen ger mycket låga stråldoser nu för tiden, men under de första tre månaderna av graviditeten brukar vi undvika att ta röntgenbilder eller använda ett heltäckande blyförkläde, för att det inte skall finnas någon som helst risk för fosterskada p.g.a. röntgenstrålning.
Det är alltså bra att tala om för sin tandläkare att man är gravid, så att man eventuellt kan avvakta med röntgenbilderna tills barnet är fött.
Skulle det vara så att man har varit hos tandläkaren och därefter fått reda på att man är gravid, behöver man inte vara orolig, för sannolikheten för att sidostrålning från röntgen skall ha skadat barnet är oerhört liten. Området som utsätts för strålningen är mycket begränsat och är störst i ansiktsregionen och avtar därefter, men vi tar inga risker om vi vet att patienten är gravid."
Källa: www.medicallink.se/fragel_tandforum /tidigareF...#1132