• Anonym (chockad)

Ohygienskt, chockad!!!!

Jag är själv en ganska slarvig person. Trots min egen slarvighet slutar jag aldrig att bli chockad över min svärmors totala brist på hygien. För några dagar sedan var vi hemma hos svärföräldrarna och skulle äta middag. Svärmor ställer sig och skär den råa kycklingen på skärbrädan som man drar ut under diskbänken. När hon är färdig torkar hon av skärbrädan med disktrasan och skuter in den under diskbänken. Lite senare ska hon skära upp de osköljda (!) tomaterna vilket hon gör på samma skärbräda. Salladen sköljer hon inte häller utan lägger direkt på tallrikarna. Jag blir chockad! Och jag är absolut inte en känslig person.

Detta är inte första gången som ni förstår utan en gång av alla. Inte speciellt kul när man är gravid och/eller har småbarn som ska äta av maten. När min man påpekar att hon exempelvis måste diska skärbrädan är det som om hon inte hör...eller hon säger att hon ska...och så torkar hon skärbrädan omsorgsfullt med disktrasan (tänk alla bakterier som kommer i trasan OCH som är kvar). På nått sätt känns det som att hon inte förstår hur man gör, eller som hon inte vill göra som man "ska". För mig är detta rent ut sagt snuskigt trots att jag själv kan vara slarvig (men inte ohygienisk). Till saken hör att de överhuvudtaget har det riktigt skitigt hemma. Jag tror inte att hon är medveten om detta. Får en känsla av att hon liksom inte kan städa eller nått....

Jag vill inte äta hemma hos dem mer!!!! Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Ohygienskt, chockad!!!!
  • cajsalisa

Huuuua!!!
    Säg som de e, de skulle ja ha gjort, de e ju faktiskt hälsofarligt, man behöver ju inte vara elak bara för att man råkar ha ett bättre vetande om vissa saker här i livet, skaffa fakta och visa upp det så hon inte tror att du drar ihop en massa gojs bara. Lycka till!!!

• PernillaWaxin

HERREGUD!!!!! ÄCKLIGT!!!! jag ljuger inte när jag säger att jag kan var lite slarvig av mig men detta är en av de värsta jag har hört. Skulle sldrig äta i det huset skulle tappa matlusten. Jag är utbildad kock och detta bekymmrar mig, åt du av maten? Hoppas inte det kryllar av bakterier i en disktrasa och kyckling som är så känsligt. Har du berättar för din sambo om vad du tycker om detta? han kanske kan snacka vett i människan. Jag vet inte vad jag ska säga är mållös

• cajsalisa

E oxå utbildad till kock, men jobbar numera som kallskänka, men ja skulle hellre aldrig äta av den maten..

• Anonym (chockad)

Skönt att höra att det inte är jag som är nojjig!

Min man försökte säga till henne denna gången. Men hon liksom inte låtsas om det, säger att hon ändå ska slänga skärbrädan för de ska renovera köket (men då får hon ju göra det direkt efter hon skurit upp kycklingen). Jag vet inte hur man ska nå fram till henne. Det går liksom inte att lägga fram fakta för då tar hon till saker som att man är känslig, nojjig...osv. Inte alltid rakt ut men indirekt...och så är det som att hon inte lyssnar. Hon är sjuksköterska och verkar tycka att "normalt folkvett" är överdrivet. Dessutom är mat hennes stora intresse. Skulle jag då säga något om det skulle hon antagligen bli enormt sårad och inte lyssna på mig. Till saken hör att min man är utbildad kock men inte ens honom lyssnar hon på.

Jag vill verkligen inte äta deras mat...men maten är det STORA i deras hem. Så paradoxalt när det är så snuskigt...

Känner mig ledsen över detta då detta är ett känsligt ämne i min mans och min relation också... Han blir ju också sårad när jag kritiserar hans föräldrar.

• PernillaWaxin

Ja det är väl klart att man inte vill såra sin partner eller sina svärföräldrar. om han är utbildad kock borde väl han också tycka att det är "snuskigt" med hans föräldrars hygien. Gör en liten fuligt, köp en present till henne om hon gillar att laga mat. ett paket med skärbrädor och nya fräsha köksredskap. Ingen plast särbräda och berätta att de har en känslig uta som inte får torkas av med trasa och bara diskmedel och vatten. En liten present innan de renoverat köket. Sen släng de gamla

• JsN
    Precis som Pernilla tänkte jag föreslå att ni köper nya skärbrädor som tål diskmaskin i present till dem! Köp flera i olika färger och märk dem med
    köttkycklinggrönsakerlökbröd
    eller de märkningar ni tycker verkar vettigt. IKEA har billiga och bra skärbrädor i plast som tål att gå i diskmaskinen. En färg- eller hobbyaffär kan säkert hjälpa er med förslag på hur ni märker skärbrädorna så att även märkningen blir diskmaskinsäker.
  • Anonym (samma här)

har åxå väldigt ohygieniska svärföräldrar till saken hör att svärmor jobbar i skolkök men ändå så är man lite halvrädd att bli dålig när man har ätit där, vilket vi (kors i taket) aldrig har blivit hittills! känns ändå som en så väldigt känslig fråga så jag KAN bara inte ta upp den, det är jättejobbigt! de avgudar verkligen våran dotter och hon är ofta där, men när hon kommer hem är hon väldigt ofta väldigt skitig, flottig i håret och kläderna är förstörda av diverse fläckar osv...eftersom det här inte är något som skadar våran dotter så nej, jag vågar inte ta upp det! har pikat sambon några gånger när hon har varit riktigt kladdig (hon får ju godis och glass där fast vi har sagt åt dem en miljon ggr!) och han håller med men sen händer inte så mycket mer, är väl svårt att se för honom, han är ju uppväxt i lorten. hade vi haft några andra problem med dem så hade jag nog kunnat ta upp det, men nu känns det verkligen som ett personangrepp om jag skulle säja nått. de är ju så bra på alla andra sätt, de är generösa och vi har aldrig haft några problem med varann för övrigt. jag är ganska petig själv så jag vet inte om jag överdriver men som sagt...så fort hon komme rhem därifårn så åker kläderna i tvätten och hon i duschen och det känns väl inte så skoj....

• Majsan71

Hu så äckligt

När det handlar om rå kyckling är jag helt galen till att städa. Allt som kommit i kontakt med kycklingen diskar jag för hand direkt och därefter åker det ner i diskmaskinen för att ta död på det sista. Skärbrädan måste vara i plast så att det går att köra i diskmaskin. Därefter byter jag ut allt, disktrasa och kökshanddukar oavsett om det varit i närheten av kycklingen eller ej.

Sedan använder jag en speciell skärbräda till grönsaker och frukt och gud nåde den som använder den till något annat.

Snusk och äckelpäckel i köket är det absolut värsta som finns...

• Neko

Usch då... jag minns hur jobbigt det var före vi skaffade diskmaskin eftersom jag inte litade på att jag kunde diska saker som tagit i rå kyckling ordentligt för hand :/ Nu har vi i alla fall en sådan och då jag kör allt kycklingrelaterat i den så känns det okej att använda samma skärbräda till både kyckling och grönsaker - de blir ju rena och alla bakterier dör i maskinen :)

Sedan så är jag också käsnlig när det gäller att skölja eller skala grönsaker och frukt, känns helt fel att äta annars. Man köper ju ofta dem en och en och då har de legat på bandet i affären och lite varstans. Njä, jag skalar nog helst allting faktiskt :P

• Diana

*Oooiiiiii*
    Vad äckligt. Jag jobbar inom läkemedelsindustrin och har haft otaliga kurser i mikrobiologi och jag VET vad som växer i en disktrasa. Med rå kyckling inblandat blir det direkt hälsofarligt.
    Ät inte där!

Svar på tråden Ohygienskt, chockad!!!!