• Pigelinen

Ge oss tips om Kroatein!!! Chareter eller hyra eget?? mmmm

Hej

Vill ha massa tips om detta land!

Vi är 8 vuxna och två barn som ska resa tillsammans, barnen kommer att vara 3år respektive 6 månader. Vi har rest tillsammans förr och det har funkat bra. Nu vill vi till Kroatien men vart och hur???

Vi funderar på september månad, är det fortfarande varmt och skönt? Vi vill se mycket av landet och inte bara turistorter därav att vi funderar på att ev hyra eget hus iställt för charter men vi vet inte. Eftersom vi kommer att ha med våra barn så känner jag att det vore skönt med tillgång till en pool så att man kan svalka sig. Men som sagt, vi är öppna för alla förslag.

Vi vill få så mycket valuta för pengarna som det går!!!

Det som sägs på familjeliv stannar här!!!
  • Svar på tråden Ge oss tips om Kroatein!!! Chareter eller hyra eget?? mmmm
  • Pigelinen

Vill även veta vilka bolag man kan flyga billigt med också.

• karmasus

Hallå =)
    Såg ditt inlägg igår men hann inte svara...

Du har säkert redan varit på dessa sidor, men de är bra att börja med när man ska resa till Kroatien
    http://www.croatia.hr/se-SE/Homepage
    http://www.scandjet.se/resor/se/Kroatienguiden2009-7-485.html
    http://www.sembo.se/Accommodation/Country.aspx?countryCode=HR&Type=0
    http://www.barnsemester.se/index.php?searchword=kroatien&omrade=&categorys=&aldrar=&attraktion=&land=&artikelsok=&attraktionsok=&boendesok=&ordering=&searchphrase=all&Itemid=5&option=com_search

Det är ok i Kroatien oavsett var du hamnar så länge du är utmed kusten. Finns hur mycket som helst boende vid kusten och öarna. Istrien har en hel del camping där många barnfamiljer söker sig till.

September är super att åka! Havet är uppvärmt, lågsäsong och det finns hur mycket frukt och grönt som helst att käka! Bästa tiden tycker jag =)  (mellan 20 och 27 grader beroden på hur långt söderut man är)

Mitt tips är att kolla igenom länkarna ovan och bestäm er för vilket område ni vill satsa på. Sen kan du djupdyka i jakten på boende =)

• Annajson

Hej,

Vi åker till kroatien nu på lördag, stort gäng på 8 vuxna och 2 barn precis som ni.  Vi fluger med Norweigan tror jag och hyr sedan ett hus på Korcula, en ö utanför Split. Blir nog lite meckigt att ta sig dit men det verkar vara hur vackert som helst. Så jag kan ju inte tipsa om nåt för tillfället. Jag tror att det är bättre att hyra ett hus än att bo på hotell, ffa billigare om man är många! Vi hyr bil med barnstol i Split.

• Pigelinen
    Annajson skrev 2010-06-29 19:46:53 följande:

Hej,

Vi åker till kroatien nu på lördag, stort gäng på 8 vuxna och 2 barn precis som ni.  Vi fluger med Norweigan tror jag och hyr sedan ett hus på Korcula, en ö utanför Split. Blir nog lite meckigt att ta sig dit men det verkar vara hur vackert som helst. Så jag kan ju inte tipsa om nåt för tillfället. Jag tror att det är bättre att hyra ett hus än att bo på hotell, ffa billigare om man är många! Vi hyr bil med barnstol i Split.

å vad spännande, kan du inte skriva när ni kommer hem om hur det var?

Får man fråga vad ni får ge för flyget?
  • Michelle72

Vi ska åka till Kroatien nästa vecka. Vi har inte valt ort eftersom vi är bjudna på födelsedagsfest men jag kan ändå ge vår info.

Vi flyger med Ryan Air till Venedig Treviso från Nyköping (kostade runt 7000 sek för 2 vuxna, 1 3½-åring och 1 1½-åring). De flyger även till Zadar i södra Kroatien men vi ska vara i norra. Vi har hyrt lägenhet genom www.adrialin.se och hittills har det fungerat bra med kommunikationen och så. Jag kan berätta mer när vi kommer hem. Vi har beställt taxi flygplatsen-lägenheten t o r, får se hur det funkar... Har även beställt bilbarnstolar.

• Karin 79

Vi var i Kroatien förrå året då vårt barn var ca 5 månader, flög till Dubrovnik med Austrian Airlines (bra pris) och bokade nästan allt på plats. Hyrde privatrum/lägenheter vilket är enkelt och prisvärt. Fast är man så många anske det är lättare att boka hemifrån, sök på google så hittar ni massor av sidor. Rekommenderar Korcula och Lastovo (lite lång resa iof sig)! Om ni är kortare tid så kan Orebic vara bra, fina stränder!

• Ellu

Vi var i Kroatien för en vecka sen. Bilade ner i lugn takt och stannade en vecka. Bokade boende via Sembo vilket fugnerade utmärkt. Ville gärna ha pool eftersom barnen gillar det och luftkonditionering. När vi väl var på plats såg vi tydligt att det vid den tiden i alla fall inte är nödvändigt att boka för det var hur många som helst som stod med skyltar om ledigt boende utmed vägen och vi blev också tillfrågade ett par gånger om vi behövde någonstans att bo. Fast med barn tyckte jag att det var enklast att fixa i förväg och det gör vi nog nästa gång också, även om vi kanske inte bokar via Sembo just.
    Det var lättrest på alla sätt. Hyfsat billigt och vackert som jag vet inte vad. Vattnet i havet hade inte riktigt hunnit bli varmt så det var lite jobbigt att doppa sig. Vattnet och stränderna sägs bli finare och finare ju längre söderut man kommer i Kroatien. Nu bodde vi ungefär mitt på, i Vodice, strax norr om Sibenik och där var det alldeles klart vatten att snorkla i. Körde ner till Makarska en dag och där var också väldigt fint men jag vet inte om det var så stor skillnad egentligen. Hur det är längre upp vet jag ju inte heller så jag vet inte om det stämmer.
    Stränderna är mest stenstränder så man behöver badskor och liggunderlag för att det ska vara bekvämt att sitta men på många håll har de lagt småsten och det var helt okej att sitta/ligga på.
    Undrar du något så är det bara att fråga. Vi blev väldigt förtjusta i landet och kan absolut tänka oss att åka tillbaka.

• Annajson

Nu är vi hemma igen efter en härlig semester. Bodde i en fantastisk villa på Korcula som vi hyrde privat, blir hyfsat billigt när man är 4 par som delar. Tycker miljöerna var underbara men där vi var passade det inte att vara med små barn. Vi behövde åka mkt bil för att ta oss till affärer och restauranger och det gillade inte kidsen. Vi flög till Split och bilade ner, tog en evig tid och var alldeles för jobbigt egentligen. Tur att vår 1 åriga dotter sov mkt. Nu i efterhand tror jag att jag hellre hade valt en riktig turistort med barnvänlig sandstrand och restauranger nära inpå. Men landet är verkligen otroligt vackert och väl värt ett besök!

• emmaguldkorn

hej vi ska åka till Kroatien nu på lördag. Vi kommer att bo i Tucepi ett litet ställe ca 7 mil söder om Split. Vi flyger med Malmö Aviation till Split och det kostar oss ca 8000 för 2 vuxna och 2 barn ett på 6 år och ett på 4 månader. Tucepi är ett litet ställ och det är nära till allt. Stranden är stenig men inget jag klagar på. Vi åker till Kroatien varje år och har alltid haft det jättebra. Boende kan du hitta för 50 euro/natt för en lägenhet eller ca14 euro/natt per person. Hoppas ni hittar bra en bra resa.

• emmaguldkorn

Kom på att september är en bra månad att resa. Brukar vara fortfarande varmt, mindre turister och boenden blir mycket billigare. Ska försöka komma ihåg och ta med visitkort med uppgifter om olika boenden så ska jag förmedla till dig.

• Pigelinen
    emmaguldkorn skrev 2010-07-15 21:14:45 följande:
    Kom på att september är en bra månad att resa. Brukar vara fortfarande varmt, mindre turister och boenden blir mycket billigare. Ska försöka komma ihåg och ta med visitkort med uppgifter om olika boenden så ska jag förmedla till dig.
    det vore jätte snällt. tack!
Svar på tråden Ge oss tips om Kroatein!!! Chareter eller hyra eget?? mmmm