• Zitah

"Plast/gummikulor" i blöjan?

I morse skulle jag byta blöja på min dotter som använder Libero, då såg jag massa små små gummikulor i blöjan. Någon som vet vad detta är för något?
    Jag har sett det någon gång innan och undrar verkligen vad detta egentligen är...

Älskade dotter Jolina
  • Svar på tråden "Plast/gummikulor" i blöjan?
  • vårat

det har jag med sätt när jag har byt. använder också libro. tror att det är det som suger upp kisset och att det nog kommer ut lite ibland. känns ju lite så där tycker jag, funderar på att byta blöjsort och se hur dom är.

• Pearl

Jag har med sett det någon gång och jag tror det är materialet som läckt ut. Det som suger upp urinen. Är inte helt hundra, men tror det iaf. 

• Venna

Det kan bli så när blöjan är för blöt, när den inte klarar att suga upp mer.

• Zitah

Jag har även testat andra blöjsorter, Pampers, icas, huggies, men har aldrig vart så nöjd som jag är med Libero, håller tätt, sitter bra på min dotter till skillnad från pampers som inte håller tätt lika bra enligt mig.. Men gummikulorna börjar jag verkligen undra över.. hmm.. konstigt.

Älskade dotter Jolina
  • Zitah

Ja det har nog med uppsugningen att göra, men blöjan e ju inte trasig så det e ju konstigt att dom "läcker ut" =P

Älskade dotter Jolina
  • Pearl
    Zitah skrev 2010-06-26 13:14:37 följande:
    Ja det har nog med uppsugningen att göra, men blöjan e ju inte trasig så det e ju konstigt att dom "läcker ut" =P
    Nej jag är ju som sagt inte helt säker. har med undrat vart det kommer ifrån. Men som någon annan skrev så brukar det bara vara om blöjan är väldigt våt. Det kanske är som små porer i blöjan och om den är väldigt våt så träcker materialet igenom. (?)  man kanske kan maila libero och fråga? 
  • Sofi 83

det är "superabsorbenter". Är ett plastmaterialt som när det är torrt ser ut som pulver men sen när det suger upp vätska så sväller det och ser ut som små kulor. Kan vara så att en del av pulvret smitit ut i något litet hål före barnet kissat, behöver inte vara trasig för att det fina pulvret skall komma igenom.

De flesta blöjor har denna typ av uppsugningsmaterial för att det klarar av att suga upp så mycket vätska!

• Jomppelina

Superabs, eller superabsorbent som jag tror att det heter. Det är inga kulor utan ett "pulver" som absoberar vätska, och som blir som "geleklumpar" när det har fått vätska. Pulvret utan vätska ser nästan ut som socker och är ogiftigt.

">

• nettan75

Det är matrialet som suger upp och håller kavr kisset för jag råkade kasta en proppfullblöja i golvet en gång så den sprack och det välde ut det som ni kallar gummikulor.. Det måste ju vara ngt i blöjan som suger upp kiss för vore det bara papper skulle den inte hålla tätt särskilt länge..

• Jomppelina

Det är förrästen tack vare detta superabs som blöjjan känns torr trots att den är tung och uppenbart nerkissad.
    Vi som kommer ihåg blöjjorna FÖRE superabsens tid minns röda varma kliande rumpor för minsta lilla (även lenina t-blöja som hölls uppe med en nylonunderbyxa och som därmed var öppen i grenen, snibbblöjjorna av plast och blöjjan av något cellulosamaterial skall vi inte tala om...) minns hur det var innan man utvecklade dagens effektiva blöjjor.

• Jomppelina
    Jomppelina skrev 2010-06-26 13:26:28 följande:
    Det är förrästen tack vare detta superabs som blöjjan känns torr trots att den är tung och uppenbart nerkissad.
    Vi som kommer ihåg blöjjorna FÖRE superabsens tid minns röda varma kliande rumpor för minsta lilla (även lenina t-blöja som hölls uppe med en nylonunderbyxa och som därmed var öppen i grenen, snibbblöjjorna av plast och blöjjan av något cellulosamaterial skall vi inte tala om...) minns hur det var innan man utvecklade dagens effektiva blöjjor.
    äsch, vad skriver jag... inte i grenen förstås utan i SIDORNA!
  • Zitah

Tack för alla svar! Jag har nu skickat in frågan till libero kundtjänst och beräknas få svar inom några veckor.. hehe får se hur lång tid det tar =)

Älskade dotter Jolina
  • Kakmonster

Jag såg ett program där dom tillverkade dambindor. Där fyllde dom dom med såna där "kulor/pulver", just för att dom suger upp mkt vätska och kapslar in den.

Svar på tråden "Plast/gummikulor" i blöjan?