Flera med IBS?? Samlas här??..
Detta är ett känsligt ämne för många som har det.
Tänkte vi kunde samlas här och dela med oss av det bra och dåliga,
Tips och ideér.
Detta är ett känsligt ämne för många som har det.
Tänkte vi kunde samlas här och dela med oss av det bra och dåliga,
Tips och ideér.
Hej, här en IBS:are..
Har väl inga tips, kan mest konstatera att idag har varit värre än på länge. Har nog skitit 25 ggr, magen ser ut som jag är gravid i 7e månaden och det känns som jag ska bajsa ner mig hela tiden.
Life's good.
Jag fick diagnosen ibs och magsår...det visade sej att ibs:en var laktosintolerant, vilket jag fick upptäcka själv. Så kunniga är läkarna i den här hålan
Jag är både laktos och har IBS av den kraftigare varianten.
Alltså ibs är ju en sjukdom dom "skyller" på, egentligen är det ingen "riktig" sjukdom, utan man får diagnosen bara man säger att man har problem med magen. Så var det för mej iaf.
Symptomen för laktosintolerant och ibs är i princip densamma.
Mej tog dom inga prov på alls, klämde på magen och sa att det var ibs.
Jag hade tappat masor i vikt och tappade även hår och så eftersom jag inte fick behålla någon mat.
Inte konstigt att ibs är så vanligt som det är eftersom många får diagnosen utan att ha sjukdomen
Vill tillägga att om man härstammar från runt medelhavet så saknas ofta en enzym i tarmen som gör att man inte klarar av laktos något vidare, detta är mitt fall.
Jag är 15 år och lever med ibs. Tycker det är grymt jobbigt.
jag har också ibs och är överkänslig mot laktos. Det var samma sak för mig, läkaren klämde mig på magen och sa att det antagligen var ibs. Sen att det var psykiskt och att jag inbillade mig och sekunden senare att det var ibs när jag protesterade.
Men jag har idag dragit ner kraftigt på laktosen och försöker stressa mindre. Är mkt som jag inte kan äta som stark mat, lök, laktos och hårdsmält mat. Pasta är rena döden.
Uppmanar alla att testa sunwic som fungerat bäst för mig. Men det bästa jag gjort är ändå att gå till en dietist.
Det jag lider mest av är bullen på min mage.. har aldrig fått ha en platt mage utan alltid den där bullen. Nu har jag efter alla år äntligen upptäckt laxermedel (efter att alltid tryckt ut allt på egen hand, orsakat hemorrojder och analsprickor) och är så lycklig, hela 3 cm försvinner.. Jag känner mig rädd för att mina tarmar faktiskt inte jobbar, har börjat misstänka det starkt, är jag inte inne i en diarre period så kan det gå en vecka mellan reflexerna, så jag tror att tarmen helt enkelt inte gör något förrän den blir så full att platsen tar slut. Stackars magen :(