• LillaMyy

Matkontot på ett särskillt kort....?

Ni som vet. Jag funderar på att starta ett eget matkonto med ett kort kopplat enkom till det kontot för att ha lite extra koll på alla utgifter gällande hushållet.
    Har nu Swedbank och kikat lite på vad de har för kort att erbjuda.
    Maestro, visa, mastercard... jag förstår inte skillnaden.Har ju redan ett visakort så känns som att ett maestro eller mastercard skulle räcka då? Vad är skillnaden mellan dessa tre kort?

fråga nr två: Ica banken, forex, swedbank...? eller vart har ni ert matkonto? Vad rekommenderar ni?

• Svar på tråden Matkontot på ett särskillt kort....?
  • Analoga
    LillaMyy skrev 2010-06-26 18:16:55 följande:
    Ni som vet. Jag funderar på att starta ett eget matkonto med ett kort kopplat enkom till det kontot för att ha lite extra koll på alla utgifter gällande hushållet.
    Har nu Swedbank och kikat lite på vad de har för kort att erbjuda.
    Maestro, visa, mastercard... jag förstår inte skillnaden.Har ju redan ett visakort så känns som att ett maestro eller mastercard skulle räcka då? Vad är skillnaden mellan dessa tre kort?

fråga nr två: Ica banken, forex, swedbank...? eller vart har ni ert matkonto? Vad rekommenderar ni?
    Vi har matpengar på ett speciellt kort; ett servicekonto på swedbank. Ett VISA-kort är det.
  • Heranell

Vi använder ett Visakort. Sambon fick ett konto på Nordea när han fick jobb, men har allt annat i Swedbank, så vi använder Nordeakontot som matkonto. Funkar hur bra som heöst.

• LillaMyy

är det inte lite överflödigt att betala för ett visa kort till? Jag har ju redan ett.... eller blir man super begränsad på maestro/mastercard?

• Vildblomman

Jag har ett ica bankkort mastercard utan kredit till mitt matkonto. Har öven deras bankkort+ med kredit men jag kunde inte hantera krediten så jag kunde inte använda den som ett matkonto. Jag handlar inte på ica såå mkt men jag har iaf ett ica kort efftersom jag då har mera koll.

Jag har inte så stor koll på de tre korten egentligt så jag kan inte svara på din första fråga

• Analoga
    LillaMyy skrev 2010-06-26 18:19:43 följande:
    är det inte lite överflödigt att betala för ett visa kort till? Jag har ju redan ett.... eller blir man super begränsad på maestro/mastercard?
    Är du kund i Swedbank så kan du begära att få bli nyckelkund. Då får du mycket förmåner och rabatter. Gå in på deras hemsida för mer info.
  • LillTussa

Vi kör Coops visakort. Skitbra, man får poäng var du än handlar. Vi har mat och bensin på kortet och man får en massa rabattkuponger (50 kr) varje månad eftersom att vi då får poäng även om vi handlar på willys/ica..  Och bensinen gör ju sitt till..
    Vi har varsitt kort på samma konto. Nackdelen med det är att man måste kolla av med varandra o på nätet oftare eftersom man inte riktigt vet när det andre har handlat på kortet. Dock finns det ju en kredit på 5 pix på kortet också, men man vill ju undvika att börja handla med det. 

• FridaGBG

Skaffa ett vanligt ICA- kort (om du handlar där såklart) sätt in matsumman på det kortet varje månad. Sedan är det bara att handla, är ni två kan ni ha varsitt kort till samma konto.
    Helt gratis.

• Clobberella

Vi har ett icakort precis som FridaGBG. Funkar skitbra. Man sätter in en summa varje månad som går till mat. Lätt att planera matkostnaderna.

• Heranell

Visst, vi betelar en avgift , 300 per år, för Visakortet. Men vi valde det vi hade till hands. Och att sätta in ICA-kort ellr Coop-kort funkar inte för oss, vi handlar lite varstans.
    Men Coops Visakort som nån nämnde ovan kan kanske vara en idé?

• Vildblomman
    Heranell skrev 2010-06-26 19:10:00 följande:
    Visst, vi betelar en avgift , 300 per år, för Visakortet. Men vi valde det vi hade till hands. Och att sätta in ICA-kort ellr Coop-kort funkar inte för oss, vi handlar lite varstans.
    Men Coops Visakort som nån nämnde ovan kan kanske vara en idé?
    jag har eett bankort mastercard från ica det kan jag handla vart jag vill med bara de tar mastercard
  • LillTussa
    Vildblomman skrev 2010-06-26 19:58:38 följande:
    jag har eett bankort mastercard från ica det kan jag handla vart jag vill med bara de tar mastercard
    Får du poäng på det också, även det du inte handlar på Ica?
  • cat77

Vi har matpengarna på ett konto hos Ge money bank, med tillhörande gratis mastercard.
    Funkar perfekt för oss som handlar på flera olika ställen, utan avgifter och krediter =)

• Vildblomman
    LillTussa skrev 2010-06-26 20:00:14 följande:
    Får du poäng på det också, även det du inte handlar på Ica?
    Jag kan inte vara på hur det är på bankortet utan + på.. Jag vet att det med + på får man det på alla ställen, och då kanske man kan få det på det utan + oxå
  • vita stenen
    LillTussa skrev 2010-06-26 18:26:20 följande:
    Vi kör Coops visakort. Skitbra, man får poäng var du än handlar. Vi har mat och bensin på kortet och man får en massa rabattkuponger (50 kr) varje månad eftersom att vi då får poäng även om vi handlar på willys/ica..  Och bensinen gör ju sitt till..
    Vi har varsitt kort på samma konto. Nackdelen med det är att man måste kolla av med varandra o på nätet oftare eftersom man inte riktigt vet när det andre har handlat på kortet. Dock finns det ju en kredit på 5 pix på kortet också, men man vill ju undvika att börja handla med det. 
    Det kortet har vi oxå som "matkort"
  • anitra2012

VI har ett gemensamt servicekonto på Swedbank där vi har ett varsitt visa-kort kopplat.
    Fungera jätte bra tycker vi, då kan vi handla i olika affärer utan problem.

/Nötis77 

• the black pearl

Jag har matkontot på ett VISA kort som är GRATIS

Toppenkort från OKQ8. Man kan koppla in kredit men det har inte jag. Jag brukar föra över ca 4000 kr i månaden och sen betala bara maten med kortet. Man loggar in via deras hemsida och kollar saldo. En gång i mån får man kontoutrdag. Varje kvartal får man ett check som man kan kan lösa in på OKQ8 och få riktiga pengar tillbaka. 1 kr = 1 påäng, överallt. Kan varmt rekomenderas.

www.okq8.se/privat/pastationen/okq8kort/ansokomkortet

Helt onödigt att betala för ngt man kan få helt gratis.

• LillaMyy

det jag känner med... vill inte betala för ett kort som jag kan få gratis, dessutom handlar det om så små summor så räntan gör knappast någon skillnad. Roligat att så många engeagerat sig och svarat... har lite att fundera på nu. ska in på swedbank i morgon och höra vad dom säger...

• LillTussa
    Vildblomman skrev 2010-06-26 20:38:06 följande:
    Jag kan inte vara på hur det är på bankortet utan + på.. Jag vet att det med + på får man det på alla ställen, och då kanske man kan få det på det utan + oxå
    Ok
  • Rexmer

Visa och Mastercard är i princip samma sak

Maestro är samma sak som Visa Electron och med det kortet måste butiken vara uppkopplad mot banken för att kunna ta pengar. Då dom korten inte har någon kreditfunktion.

• LillaMyy

rexmer ahhha! Tack för att du redde ut begreppen för mig

Svar på tråden Matkontot på ett särskillt kort....?