• Aviana

Är detta en "normal" viktuppgång i v.20?

Jag är nu i vecka 21 (20+1) och har gått upp ca 8-9kg, och undrar om det är en "normal" kurva att gå up i vikt, utan att man räknas som fet i sin graviditet, typ. Jag vet att det är en aning konstig fråga, men mycket sitter i huvudet också, rädsla för att jag ska lägga på mig för mycket vikt som jag sedan inte blir av med :s står jag sen och tittar mig i spegeln eller frågar folk, så sitter nästan alla kilon på magen och lite om höfterna, så det är ju inte hela jag som gått upp i vikt..

• Svar på tråden Är detta en "normal" viktuppgång i v.20?
  • snabla

vet inte riktigt vad som är normalt men läste att i v.14-15 har de flesta gått upp ca 5kg så det låter väl rimligt...visst man behöver inte äta för två personer och unna sig jämt men samtidigt ska man inte noja helt tiden heller, kroppen ändras visst o det tar tid att gå ner i vikt efteråt men det får man ta sen, lycka till o njut av den härliga magen jag saknade den efter förlossningen...

• Teskedsmamman

Total viktppgång, där man bara går upp själva graviditetens vikt är 9-12 kg.

Sedan beror det från person till person också, jag har aldrig gått upp 8-9 kg alls utan har gått upp 1-7 kg totalt.

Den här gången har jag gått upp en del, har gått upp 6 kg i v 34...

Sedan kan viktuppgång bero på att man drar på sig vätska också.

3 killar & pojke v34 ☆ tesked.blogspot.com/ ☆ Virkaholic
  • Floffeen

finns sidor som besäknar hur mycket du bör gå upp under din graviditet.
    det utgår från din vanliga bmi  jag skulle gå upp runt 11kr sammalagt, sen fnas de dom som skulle 4-8 kg och det som behövde gå upp 16kr :P
    morsan gick upp 14kg med mig (4extra kilo , men när hon ammade mig så försvann dom med + några kilo till såå hon blev super smal)

Jag är i v 20 har gått upp 5-6 kg :P

• trixibelle

Jag är i v. 22 och har gått upp 10 kg.
    I mina tidigare grav har jag gått upp ca 25 kg totalt..
    För mig har det inte varit att jag har ätit för 2 utan min ämnesomsättning ändrades totalt och gick från snabb till nästan obefintlig, så jag tror inte at det bara e vad du stoppar i dig, Vi har alla kroppar som fungerar olika........
    Jag har tappat alla kilo efteråt även om jag har fått slita lite ;) Jag tycker att du ska slappna av och försöka njuta av att vara gravid istället... man ska inte jämföra sig med andra !!!!!

Jag gillar heller inte att gå upp så mycket men men..... vi får tänka på att det är för något gott :)

• svischan

Med första barnet hade jag gått upp 10kg i v 20. Sammanlagt gick jag upp 30 kg som försvann på nolltid.
    Idag gick jag in i v20 med andra barnet och jag har gått upp 4 kg.  Jag hoppas dock att jag inte slutar på samma viktuppgång denna gång, och än så länge ser det lovande ut=)

I november händer det grejer=)
  • semchen

Jag gick upp 30 kilo under min graviditet . 
    Vecka 20 låg jag på runt +15 kilo. 

• semchen
    semchen skrev 2010-06-27 19:07:03 följande:
    Jag gick upp 30 kilo under min graviditet . 
    Vecka 20 låg jag på runt +15 kilo. 
    Och förresten...nästan alla kilona är borta för min del
  • Ett två tre

Det varierer ju massa från person till person och från graviditet till graviditet. I min förra graviditet gick jag totalt upp 30 kg och hade lagt på mig runt 10 kg i vecka 20. I den här graviditeten har jag hitils lagt på mig 1 kg i vecka 16. Har inte gjort nåt annorlunda mot förra gången. Hoppas slippa gå upp 30 kg som sist, hade sjukt mycket vatten i kroppen då.

☆.¸.?♫☆´¯`♪ ♥ ♪´¯`☆♫?.¸.☆
  • tjohalia29

Jag har gått upp 7 kg i v 26. Tyckte inte att det var så himla mycket... började iofs på ett bmi på 25,7 så jag har ju lite att ta av, Gick upp en del innan jag blev med barn, normalt har jag ett bmi på ca 23. Min BM sa att jag skulle hålla igen, för annars skulle det bli tungt. Jag blev först jätteledsen, men sen har jag bestämt mig för att ta det med en nypa salt. Huvudsaken att jag och bebisen  mår bra. Vikten får jag ta tag i senare!

• Ett två tre
    tjohalia29 skrev 2010-06-27 19:27:55 följande:
    Jag har gått upp 7 kg i v 26. Tyckte inte att det var så himla mycket... började iofs på ett bmi på 25,7 så jag har ju lite att ta av, Gick upp en del innan jag blev med barn, normalt har jag ett bmi på ca 23. Min BM sa att jag skulle hålla igen, för annars skulle det bli tungt. Jag blev först jätteledsen, men sen har jag bestämt mig för att ta det med en nypa salt. Huvudsaken att jag och bebisen  mår bra. Vikten får jag ta tag i senare!
    Men vad är det för BM? BMI på 25,7 är verkligen inte mycket! Visst, strax över "normalvikt" gränsen, men man är absolut inte stor med en BMI på 25,7!
    ☆.¸.?♫☆´¯`♪ ♥ Mons 2008 - BF Dec 2010 ♥ ♪´¯`☆♫?.¸.☆
  • Mia386
    snabla skrev 2010-06-26 18:44:44 följande:
    vet inte riktigt vad som är normalt men läste att i v.14-15 har de flesta gått upp ca 5kg så det låter väl rimligt...visst man behöver inte äta för två personer och unna sig jämt men samtidigt ska man inte noja helt tiden heller, kroppen ändras visst o det tar tid att gå ner i vikt efteråt men det får man ta sen, lycka till o njut av den härliga magen jag saknade den efter förlossningen...
    satan... är vi vecka 20 (19+4) och har bara gått upp 500 gram :S 
  • MrsHelgesson

Jag gick upp 18 kg med min första barn och var tillbaka på min startvikt efter typ en månad. Nu är jag i vecka 16+6 och har gått upp 3 kg ungefär sen jag blev gravid. Jag har stått på samma vikt hur många veckor som helst. Men jag tar det lugnt med mat och sötsaker för att inte få upp så mycket i vikt. Mitt första barn var ganska stort :)

• Jessika82

Förra graviditeten så gicj kag upp 25kg sonen kom i v34+0 slutade på 110kg men då jobbade jag natt och åt bara skräpmat..... Denna graviditet så har jag inte gått upp något och är i v 18+6

• SailorGirl
    tjohalia29 skrev 2010-06-27 19:27:55 följande:
    Jag tror nog mest det är tungt och jobbigt för en själv att släpa runt på, så att ta det personligt och bli ledsen ska man nog försöka att inte göra. Speciellt om man får foglossning och kanske har ett rörligt arbete så att man känner av det hela tiden, då kan jag tänka mig att man får en jobbig graviditet.
  • tjohalia29
    SailorGirl skrev 2010-06-27 22:57:18 följande:
    Jag tror nog mest det är tungt och jobbigt för en själv att släpa runt på, så att ta det personligt och bli ledsen ska man nog försöka att inte göra. Speciellt om man får foglossning och kanske har ett rörligt arbete så att man känner av det hela tiden, då kan jag tänka mig att man får en jobbig graviditet.
    Ja, jag tror egentligen inte hon menade något illa, det var nog bara omtanke.... och mitt mål har varit/är att gå upp max 10 kg under graviditeten. Är bara lite extra känslig när det pratas om vikt och sånt! Min mamma gick upp nästan 40 kg när hon väntade mig, och det är min mardröm att jag ska göra likadant! Å andra sidan är jag en helt annan typ av person och har inte samma "cravings" som hon hade. Hon åt minst en godispåse om dagen... själv har jag inte haft någon "craving" alls!
  • mapo51

I v 20 har jag i båda mina graviditeter har jag gått upp ca 5 kg och förra gången slutade jag på +18-20 kg (det var +18 kg sista gången jag vägde mig).
    Min viktuppgång satt över höfterna, magen och brösten och min kropp behövde varenda extrakilo den kunde få för när sonen var 3 månader så hade jag gått ner alltihop och lite till. Det trots att jag åt massor när jag ammade.

Jag försökte äta varierat och inte för mycket onödiga kalorier under graviditeten, ungefär som jag äter i vanliga fall. Men kroppen sparar för perioden efter förlossningen och till amningen och våra kroppar är olika så då blir viktuppgången olika.

Jag tror att så länge man försöker äta bra och inte äter för mycket skräpmat, kakor och godis eller för mycket mat så är det inte så mycket mer man kan göra.

• CarinL

Jag är i v.24 och har inte gått upp ett enda kg. Jag äter godis nästan varje dag men jag rör på mig mycket också. Jag va rund innan jag blev gravid, 80kg på 165cm, så jag antar att bebis har tagit det den behöver av det som finns på mig redan. Magen är rund och fin! :)

Svar på tråden Är detta en "normal" viktuppgång i v.20?