• Tezz80

VAB vid kvälls/nattjobb

Är det någon som vet vad som gäller vid Vab när man jobbar kväll/natt och barnet/barnen är sjuka?

Tar två exempel
    1. jag jobbar 14-22 och maken jobbar 8-17 får då jag ta vab hela dagen eller måste jag jobba från det att maken kommer hem?

2. jag jobbar natt och börjar jobba först efter att maken hunnit hem från sitt jobb... får jag då ta Vab hela dagen eller ska jag orka jobba natt?

• Svar på tråden VAB vid kvälls/nattjobb
  • Spiro

Vet inte säkert tyvärr. Gå in på försäkringskassans hemsida så finns det en chat där de svarar på frågor om allt som rör föräldrapenning, har hjälpt mig många gånger!
    Tror dock att chatten bara är öppen vardagar på kontorstid.

• gullehjärtat

Är lite osäker, men såhär fick vi förklarat av försäkringskassan.

1: Mellan 14 och 17 har någon av er rätt till att ta ut vård av barn.

2: Antar att din sambo då jobbar eftermiddag om han slutar precis innan du börjar jobba natt. Alltså är han hemma under tiden du sover efter ditt nattpass, och då har ni inte rätt till vård av barn. (hade han däremot jobbar dag så hade du haft rätt till en viss tid timmar när du sover)
    Det är ju alltid någon hemma vaken.

• Gila

De här har jag funderat över många gånger..Min man jobbar skift, 6-14, 14-22 eller 22-06. Jag jobbar 9-18. De dagar min sambo jobbar 6-14 eller har jobbat natt så brukar jag åka in o jobba ca 15-18, inte för att jag vill utan för att jag känner mig tvungen då min chef alltid frågar hur min man jobbar och jag har svårt att ljuga...
    Egentligen tror jag att jag har rätt att vabba hela dagen men har faktiskt aldrig tagit reda på det.. Hoppas du får något bra svar!

Jag tror att de är så att när du jobbat natt så har du rätt till att sova 8timmar(och då får din man vabba). Men detta är bara vad jag tror...

• 2små2stora

Jag jobbar natt och jag ersättning för den natt natt som har längst antal arbetstimmar från FK men jag får lika mycket i ersättning för 1 dag som maken får för 2 dagar från FK då jag bara jobbar 120 pass/år.

Jag kan inte jobba en hel natt efter att ha varit vaken hela dagen. Jobbar jag t ex torsdag natt så ringer jag och sjukanmäler till jobbet på torsdagen, brukar för enkelhetens skull även anmäla på fk då, men jag begär tfp för fredagen för det är den dagen som har flest arbetade timmar.

När jag jobbade kväll så vabade jag hela passet trots att maken slutade 16 för jag kan inte komma in och arbeta från 17:30 till 21. Och fk struntar i vilka tider partnern arbetar man kryssar bara i rutan att pappan har jobbat inga tider ska anges.

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07 Lillknorr BF 6/10~~
  • Tezz80

Tack för alla svar!
    Innan har jag gjort som Gila dvs åkt till jobbet när maken kommit hem men då har jag inte jobbat natt. Inser ju att det inte går att kanske först ha en vakennatt med barn, sedan sjuka barn som tar på krafterna en hel dag efter det för att sedan åka och jobba natt... det går ju inte i verkligheten... även om jag får sova dagen efter det!

Gullehjärta, om jag förstår dig rätt så säger FK att man aldrig får vara hemma två när man har sjuka barn mer än efter en jobbnatt då den ena personen måste sova... låter ju helt galet av FK. Det fungerar ju inte i verkligheten... inte i längden i alla fall. Dessutom har man ju restid till och från jobb. Sen är det ju inte alltid att det går att åka in till jobbet när halva jobbpasset gått och en vikarie är inringd! Men, men... det FK säger fungerar ju ibland bara på pappret och inte i praktiken.

3Busfrön: Tack, kommer att göra som du gör för det låter vettigt

...men jag hoppas att barnen håller sig friska så att jag slipper fundera på detta.

• gullehjärtat

Jag håller med om att det är galet!
    Vi tog aldrig ut vård av barn under tiden vi jobbade så krångligt att vi möttes i dörren pga det, utan skaffade barnvakt ett par timmar som avlastning.
    Strax därefter blev jag sjukskriven och då har vi haft rätt till vård av barn.

Men samtidigt förstår man ju deras sida också, varför ska någon kunna ta ut vård av barn när det andra föräldern ändå är hemma och kan ta hand om barnen?
    De som är ensamstående får ju alltid ta hand om sjukt barn ensamt.

Men ärligt talat så tror jag det är väldigt sällan dom kollar upp arbetstiderna.. så hamnar jag där igen så hade jag nog gjort som 3Busfrön skrev! Fyllt i att sambon jobbade fast att han var hemma just den tiden (han jobbar ju ändå heltid han med)

• 2små2stora

Jag har pratat med FK flera gånger om VAB då jag snittar runt 80 vab-dagar/år med min dotter. Och enligt den jag pratade med så var det ok att ta vab fredagnatt om pappan jobbar på fredagen på dagen eftersom man måste sova innan, det finns ingen som klarar av att göra ett bra jobb och sedan kanske köra hem efter 24h vakentid.

Det är skillnad om den kanske är ett överlapp på 1tim eller så då har jag kunnat åka in och jobba.

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07 Lillknorr BF 6/10~~
Svar på tråden VAB vid kvälls/nattjobb