Hej!
Min man och jag fick ett ryck och flyttade från Malmö till Ystad våren -02 med man och två små barn. Har alltid trivts i denna regionen, men mest varit här på sommaren. Vi bosatte oss i en lägenhet i centrala Ystad, men köpte två år senare hus i Köpingebro. Nu har barnaskaran fördubblats, vilket i sig är ett tecken på att man trivs?!
Kan erkänna att jag saknade Malmös utbud från första början och åkte väl in med tåget en gång i veckan för att gå på den öppna förskolan jag tidigare hörde till och för att träffa vännerna. Tyckte inte att det fanns så mycket för små barn i Ystad, men har nu upptäckt att det finns en del.
Tempot här är lugnare och människor mer pratiga, vilket är hur bra som helst när man går hemma med små barn. Ystad är en otroligt barnvänlig stad, om man ser till natur och trafik. Har man som jag fyra små killar med en massa spring i benen så är Sandskogen en bra rastplats. Och strandremsan är helt underbar i nästan alla väder.
Ystadområdet är helt klart en region på gång, så ni gör rätt i att flytta hit. Det är fortfarande en liten oas för barnfamiljer och jag hoppas att det ska förbli så. Visst finns här en hel del att önska, som restauranger mer lämpade för oss med barn. Man hamnar lätt på McDonalds, även om man är rätt trött på maten där. Shoppingen är helt ok och fick ett lyft förra hösten då H&M flyttade in.
Vill du veta mer så får vi prata/skriva mer någon annanstans. Jag har nämligen funderat mycket på Ystads utbud. Hör av dig!
Martina