Roaccutan+ssri-preparat?
Äter Citalopram och undrar om man samtidigt kan äta Roaccutan (mot akne)? Någon som vet?
/S
Äter Citalopram och undrar om man samtidigt kan äta Roaccutan (mot akne)? Någon som vet?
/S
ingen som vet?
Jag vet inget om just om den kombinationen, men jag vet (av egen erfarenhet) att Roaccutan är rena rävgiftet. Googla på det och läs på innan. Ruggiga biverkningar. Preparatet används bara på licens i Sverige dessutom, och är totalförbjudet i USA om jag minns rätt.
Kolla FASS och med hudläkare + den läkare som skrivit ut citalopram, det är nog säkrast. I vilket fall är det inte riktigt bra att äta roaccutan på sommaren, eftersom man blir väldigt känslig i huden och lätt bränner sig i sommarsolen. Jag har gjort det och jag brände mig så jag blev helt lila. Då är jag ändå försiktig i solen, eftersom jag är känslig redan innan :-/ Vissa hudläkare vill inte ens skriva ut roaccutan på sommaren.
Börjar du med R, så bli inte rädd om du i början får hemska bölder. Rör dem för jösse namn INTE. Det är inte finnar och de försvinner även om det tar tid. Man kan också bli sjukt torr i huden och få jättetorra slemhinnor i t.ex. ögon, mun och underliv. Använd ögondroppar och drick ordentligt då. Mandelolja, eller annan olja (matolja går bra) lindrar i underlivet. Bli inte gravid. Det ger kraftiga missbildningar på barnet.
Jag tyckte själv jag såg ut och mådde som världskriget under halvåret jag tog R (inte mentalt, utan bara fysiskt), men såhär i efterhand var det värt det. Har fått lite torrare hud än förr, men är som en barnrumpa i ansiktet. Visst får jag fortfarande lite finnar, men inte kolonier av bölder. Bara lite "vitingar" och pormaskar.