• millchan

    Läs och skriv svårigheter 9år!

    Mitt bonus barn har det svårt i skolan när det gäller läsning och skrivning!
    Skolan har först nu i slutet 3an sagt att han läser som en som går i ettan!
    Han har fått läxor hem över sommaren och vi tränar 5 dagar i veckan.
    Han börjar fyran till hösten hur ska det gå?
    Han har åxå problem med matten helst med läs talen, ofta var han efter i boken med mellan 30-40 sidor i jämförelse till resten av klassen.

    Jag är jätte irriterad på skolan som inte tagit tag i detta tidigare.
    Han hade en hjälp fröken men hon sa bara att vi inte ska pressa på honom utan att han får ta det lungt och att vi skulle ha nån morot för att få i gång honom.
    Men inget har hjälp!
    Så fort det är dags för läxor blir han små kinkig och säger måste jag.
    När vi väl sitter ner och han börjar läsa så sitter han och gäspar flertalet gånger och mitt i allt kan han börja prata om tv spel eller nån tecknad serie eller om syskonen mm.

    Finns det nån mer som sitter i samma sits?
    Både föräldrar och bonus föräldrar får gärna skriva här!
    Jag vill att min bonus gosse ska klara sig så bra som möjligt men är lite oroad då det blir fler änmen som kommer i fyran och säkert mer läxor!

  • Svar på tråden Läs och skriv svårigheter 9år!
  • Tuffen

    Hur gikc det på nationella proven? Vad visade de? Han måste ju ha gjort dem i våras.

  • Sandris82

    Det positiva är väl ändå att han faktiskt LÄSER! kanske är det därför ni upplever att skolan inte "pressat" honom, att de väntat ut honom för att se om "det släpper" eftersom han faktiskt läser?! Men det är ju synd om skolan inte varit tydliga ,mot er!

    Har man läs och skrivsvrigheter men ändå fixar att läsa hjälpligt brukar man kunna få hjälp med tex lästalen i matte osv, längre tid vid skrivningar och prov. Men självklart är det ju jättejobbigt för pojken (eller var det en flicka, ber om utsäkt TS för mitt usla detaljminne!) att hela tiden behöva traggla för att komma igenom.

    Finna det något han är bra på i skolan? Kanske helt andra kvaliteér som jumpa? slöjd? bra kompis? osv försök att lyfta fram det så mkt som möjligt även i hans (hennes?) IUP eller "mål" som han själv ska uppnå i skolan. O samma sak när ni pratar hemma -att det är jobbigt med det o det vet vi, men hur gick det med jumpan idag?

    Ha en schemalagt tid när han läser sina läxor. Samma tid varje dag, korta pass är att föredra. Mixtra inte med tiden (om det går) då blir det en rutin som han kommer att finna sig vid såsmåningom. Tyvärr är det mycket upp till honom (och ER!) om det ska bli bättre med läsningen, eftersom han ändå knäckt läskoden så är det mkt att träna träna träna och att låta honom  LYCKAS! Får han lättlästa böcker genom skolan? Alltså böcker för större barn med mkt mindre text o större text? Så han inte behöver läsa "bebisböcker". Är det svårt med motivationen, att läsa böcker, varva med serier eller vad som helst. Bara han LÄSTRÄNAR!

    Det finns mkt att göra, det mesta beror på ens inställning! o ork!

    Lycka till! /Sandra (lärare)

  • OhDeanna

    Vi har en kille som gått ut trean och som är i ungefär samma situation.

    Vi tränar nu en halvtimme till en timme varje dag. Läsa högt, skriva snyggt, räkna, träna klockan osv. Vi har gjort i ordning en pärm med arbetsblad som han väljer mellan. Både sånt som han är efter på och sånt som han är bra på, så att han får en chans att känna sig duktig också.

    Dessutom har vi pratat mycket om varför det är viktigt att klara skolan. När han begrep att det faktum att vi kan läsa, skriva och räkna bra har gjort att vi kan leva våra liv så som vi själva vill, blev han mycket mer motiverad. Han tyckte förr att skolan bara var ett straff och att han var dum i huvudet. Nu är den Officiella Sanningen här hemma att skolan vill väl, men inte ger honom tillräckligt med tid för att han ska få bli så duktig som han egentligen är, och därför tar vi den extratiden hemma.

    Så vårt recept är motivation, envishet (en dag/vecka är läxfri, inte mer), belöningar för att han anstränger sig (inte för att han får X antal rätt), och vi ser till att uppmärksamma hur mycket han kan och utvecklas hela tiden.

    Det verkar göra skillnad, även om det inte gått så lång tid än. När han nu får den mängdträning som inte hinns med i skolan, i den lugna miljö som de inte kan erbjuda, så går det bättre och bättre. Vi håller tummarna.

  • Michanna

    Vi har liknade problem. dottern gick om ett år nu så i höst börjar hon 4 igen.... ( hon började om i trean i våras. )
    Hon läser jättedåligt och det gick itne så bra på nationella proven. MEN hon har en diagnos på Dyslexi. ( liksom jag och hennes pappa. )
    Hon har nu jättekämpigt med  läxor . Nu har dom gjort så att dom har läxhjälp en dag i veckan i skolan och det går numera lättare.
    Läser gör hon gärna och favoriten är just nu är Tom och Jerry.
    Bryr mig inte alls om vad hon läser bara att hon läser.
    Hon läser ca 15 minuter varje dag själv så läser vi ca 30 minuter för henne ( och hennes bröder.. )

  • millchan
    Tuffen skrev 2010-06-27 06:03:11 följande:
    Hur gikc det på nationella proven? Vad visade de? Han måste ju ha gjort dem i våras.
    Först fick vir reda på att han hade klarat provet och blev glatt förvånade!
    Det hade hans klass lärare sagt till han mamma.
    När hans pappa sen var på ett sista möte med hjälp läraren så sa hon att han varken hade klarat A eller B delen av provet!
    Sandris82 skrev 2010-06-27 07:05:24 följande:
    Det positiva är väl ändå att han faktiskt LÄSER! kanske är det därför ni upplever att skolan inte "pressat" honom, att de väntat ut honom för att se om "det släpper" eftersom han faktiskt läser?! Men det är ju synd om skolan inte varit tydliga ,mot er!

    Har man läs och skrivsvrigheter men ändå fixar att läsa hjälpligt brukar man kunna få hjälp med tex lästalen i matte osv, längre tid vid skrivningar och prov. Men självklart är det ju jättejobbigt för pojken (eller var det en flicka, ber om utsäkt TS för mitt usla detaljminne!) att hela tiden behöva traggla för att komma igenom.

    Finna det något han är bra på i skolan? Kanske helt andra kvaliteér som jumpa? slöjd? bra kompis? osv försök att lyfta fram det så mkt som möjligt även i hans (hennes?) IUP eller "mål" som han själv ska uppnå i skolan. O samma sak när ni pratar hemma -att det är jobbigt med det o det vet vi, men hur gick det med jumpan idag?

    Ha en schemalagt tid när han läser sina läxor. Samma tid varje dag, korta pass är att föredra. Mixtra inte med tiden (om det går) då blir det en rutin som han kommer att finna sig vid såsmåningom. Tyvärr är det mycket upp till honom (och ER!) om det ska bli bättre med läsningen, eftersom han ändå knäckt läskoden så är det mkt att träna träna träna och att låta honom  LYCKAS! Får han lättlästa böcker genom skolan? Alltså böcker för större barn med mkt mindre text o större text? Så han inte behöver läsa "bebisböcker". Är det svårt med motivationen, att läsa böcker, varva med serier eller vad som helst. Bara han LÄSTRÄNAR!

    Det finns mkt att göra, det mesta beror på ens inställning! o ork!

    Lycka till! /Sandra (lärare)
    Han tycker att jumpa och raster är bäst i skolan!
    På lektionerna har han svårt att sitta på sin plats och vill ofta på toa, prata med vänner, och göra allt möjligt annat än det han ska.
    Han brukar jämt gå till sin bästa kompis och surra i stället för att skriva eller läsa och pga det så har dom nu särat på dom.
    När dom börjar 4an så kommer klassen att bli delad i A och B klass och an kommer att vara i A klassen medans hans bästa kompis kommer att gå i B klassen.

    Vi gör alltid läxorna efter middagen vid 18 tiden!
    Han har fått ord att träna på för att han ska höra hur orden låter först är det två bokstäver sen tre och sen fem.

    Ex: ad, bad, badar.

    Vad är du lärare innom? Vilken årskurs?
    OhDeanna skrev 2010-06-27 20:29:50 följande:
    Vi har en kille som gått ut trean och som är i ungefär samma situation.

    Vi tränar nu en halvtimme till en timme varje dag. Läsa högt, skriva snyggt, räkna, träna klockan osv. Vi har gjort i ordning en pärm med arbetsblad som han väljer mellan. Både sånt som han är efter på och sånt som han är bra på, så att han får en chans att känna sig duktig också.

    Dessutom har vi pratat mycket om varför det är viktigt att klara skolan. När han begrep att det faktum att vi kan läsa, skriva och räkna bra har gjort att vi kan leva våra liv så som vi själva vill, blev han mycket mer motiverad. Han tyckte förr att skolan bara var ett straff och att han var dum i huvudet. Nu är den Officiella Sanningen här hemma att skolan vill väl, men inte ger honom tillräckligt med tid för att han ska få bli så duktig som han egentligen är, och därför tar vi den extratiden hemma.

    Så vårt recept är motivation, envishet (en dag/vecka är läxfri, inte mer), belöningar för att han anstränger sig (inte för att han får X antal rätt), och vi ser till att uppmärksamma hur mycket han kan och utvecklas hela tiden.

    Det verkar göra skillnad, även om det inte gått så lång tid än. När han nu får den mängdträning som inte hinns med i skolan, i den lugna miljö som de inte kan erbjuda, så går det bättre och bättre. Vi håller tummarna.
    Vi har åxå blad vi tränar 5 dagar i veckan men lördag och söndag har han ledigt
    Hur belönar ni er son?
    Grabben här vill bara spela tv spel eller ha godis och jag tycker att för mycket av det är inte bra och hälst inte nu när det är varmt och skönt ute!
    Vi berättar åxå åt han varför det är viktigt att kunna räkna, läsa och skriva men det verkar inte hjälpa.
    Han har åxå sagt att han inte är smart och att han är dum i huvet men det försöker vi säga
    åt han att det är han inte utan att vi måste träna så går det bättre!
    Michanna skrev 2010-06-27 21:24:14 följande:
    Vi har liknade problem. dottern gick om ett år nu så i höst börjar hon 4 igen.... ( hon började om i trean i våras. )
    Hon läser jättedåligt och det gick itne så bra på nationella proven. MEN hon har en diagnos på Dyslexi. ( liksom jag och hennes pappa. )
    Hon har nu jättekämpigt med  läxor . Nu har dom gjort så att dom har läxhjälp en dag i veckan i skolan och det går numera lättare.
    Läser gör hon gärna och favoriten är just nu är Tom och Jerry.
    Bryr mig inte alls om vad hon läser bara att hon läser.
    Hon läser ca 15 minuter varje dag själv så läser vi ca 30 minuter för henne ( och hennes bröder.. )
    Vi har försökt med tidningar åxå.
    Jag fixade en prenumeration på kalle anka men han och hans yngre bror tog och rev tidningarna i tusen bitar.
    Men läxorna sitter vi med en kvart om dagen.

    Största problemet är att hans mamma gör inga läxor med honom.
    Hon tycker att om han inte vill göra det så behöver han inte det.
    Han och hans bror är hos oss varannan vecka och hos deras mamma den andra veckan.
    Det blir ju jobbig för grabben att ha olika regler och på backningar på olika ställen och så har det varit sen han började ettan.
    Vi kämpar på och har funderingar på om han har dyslexi som vi kommer att ta upp med hans lärare när skolan börjar igen till hösten.
  • Eldo

    Om er son har så stora svårigheter att han inte har klarat målen för årskurs 3 (finns på skolverkets hemsida om ni inte känner till vilka målen är) ska ni KRÄVA att skolan gör åtgrärdsprogram för hur DE och ni kan hjälpa pojken vidare.

    Ämnesprovet i svenska i årskurs 3 (nationella proven) bestod av 7 delar i svenska och jag hoppas verkligen att hans föräldrar fick en tydlig genomgång av dessa för att visa vilka hans starka respektive svaga sidor är.

    Jag tycker att ni ska begära en dyslexiutredning för att utesluta att det inte handlar om dyslexi. Är det dyslexi har han massor av rättigheter så vänta ínte med en utredning.

    Vad kan ni göra nu då? Det allra allra viktigaste är lästräningen. Både att han får läsa högt för er, men även där ni läser för honom så att han får höra hur ni betonar ord och stycken.
    Ett tips är att lägga en linjal under den rad han ska läsa så att han inte tappar bort sig i texten. Det är även bra om ni pekar på ordet han ska läsa. Inte säga att han läst fel utan bara hålla kvar fingret på orden om han skulle läsa fel. På det sättet får han direkt en feed back utan att höra fel, fel, fel.

    Många böcker finns även inlästa att låna på biblioteken och då kan barnet lyssna på boken först innan han läser. På det sättet får han en förförståelse till texten och det kan bli lättare att läsa texten.

    Daglig läsning krävs tyvärr och egentligen krävs det av alla barn i de yngre skolåren.

    Ett tips till är att söka på Kjell Staffans på internet och skriva ut hans högfrekventa ord och träna dessa på det sätt som Kjell Staffans beskriver.

  • millchan
    Eldo skrev 2010-06-28 18:35:12 följande:
    Om er son har så stora svårigheter att han inte har klarat målen för årskurs 3 (finns på skolverkets hemsida om ni inte känner till vilka målen är) ska ni KRÄVA att skolan gör åtgrärdsprogram för hur DE och ni kan hjälpa pojken vidare.

    Ämnesprovet i svenska i årskurs 3 (nationella proven) bestod av 7 delar i svenska och jag hoppas verkligen att hans föräldrar fick en tydlig genomgång av dessa för att visa vilka hans starka respektive svaga sidor är.

    Jag tycker att ni ska begära en dyslexiutredning för att utesluta att det inte handlar om dyslexi. Är det dyslexi har han massor av rättigheter så vänta ínte med en utredning.

    Vad kan ni göra nu då? Det allra allra viktigaste är lästräningen. Både att han får läsa högt för er, men även där ni läser för honom så att han får höra hur ni betonar ord och stycken.
    Ett tips är att lägga en linjal under den rad han ska läsa så att han inte tappar bort sig i texten. Det är även bra om ni pekar på ordet han ska läsa. Inte säga att han läst fel utan bara hålla kvar fingret på orden om han skulle läsa fel. På det sättet får han direkt en feed back utan att höra fel, fel, fel.

    Många böcker finns även inlästa att låna på biblioteken och då kan barnet lyssna på boken först innan han läser. På det sättet får han en förförståelse till texten och det kan bli lättare att läsa texten.

    Daglig läsning krävs tyvärr och egentligen krävs det av alla barn i de yngre skolåren.

    Ett tips till är att söka på Kjell Staffans på internet och skriva ut hans högfrekventa ord och träna dessa på det sätt som Kjell Staffans beskriver.
    När det gäller nationella provet så fick inte vi nån beskrivning vad som skulle ingå i provet mer än att det skulle vara prov i svenska och matte.
    Han mamma har inte heller berättat för oss om hon fått veta nåt om provet!

    När vi läser med honom så håller vi ett finger under orden som han läser och stannar upp om han har läst fel utan att säga att det är fel.
    Vi tänker som så att han får själv se om det var rätt eller fel.

    Ska kolla upp Kjell Staffans tack för tipset!
  • Tuffen

    Jag tror inte att Eldo menar att ni skulle ha fått en genomgång INFÖR provet, däremot EFTER.

  • millchan
    Tuffen skrev 2010-06-29 07:43:07 följande:
    Jag tror inte att Eldo menar att ni skulle ha fått en genomgång INFÖR provet, däremot EFTER.
    Vi har inte fått nån genomgång efter heller!

    Han klass fröken sa till hans mamma att han hade klarat båda delarna av provet vilket hon ringde direkt och sa till oss när hon fick reda på det och sen när sambon var på möte med hjälp läraren så sa hon att han varken klarat första delen eller andra!
    Inte heller har vi fått reda på vilka starka respektive svaga sidor han har!
    Vi fick bara veta att han läser som en i ettan bör läsa och han börjar i 4an nu till hösten!

    Är det nån här inne som vet vilka ämnen som kommer att finnas i 4an?
    Tänkte så vi kan förbereda grabben vad som komma skall!
  • Tuffen

    Ma, No, SO, svenska, engelska, slöjd, idrott, musik, bild, hk.....

Svar på tråden Läs och skriv svårigheter 9år!