• Ziitoo

Åkt på munsår =(

Och jag får ju fetaste förbenade läppen, ser ut som om jag åkt på en känga. Enda som hjälpt mig innan är salva mot munsår som finns på apoteket, men läste nu att man inte får använda den under graviditet i brist på prövningar. Hur i helskotta ska jag nu bli av med skiten fort? Min tanke är att en salva går ju inte in i kroppen så den bör ju inte vara farlig och dessutom är den gjort på växter(typ).

♥ Isabell 090304 ♥
  • Svar på tråden Åkt på munsår =(
  • cilli
    Ziitoo skrev 2010-06-27 09:06:31 följande:
    Och jag får ju fetaste förbenade läppen, ser ut som om jag åkt på en känga. Enda som hjälpt mig innan är salva mot munsår som finns på apoteket, men läste nu att man inte får använda den under graviditet i brist på prövningar. Hur i helskotta ska jag nu bli av med skiten fort? Min tanke är att en salva går ju inte in i kroppen så den bör ju inte vara farlig och dessutom är den gjort på växter(typ).
    Ska jag vara helt ärlig så har jag använt munsårssalva när mina utslag har kommit. Jag har aldrig haft så mycket munsår som nu under min graviditet Skrikandes Det är ont, asjobbigt och äckligt (tycker jag själv)

Nu vet jag att flera kommer att skriva i sina inlägg att man inte ska använda salvan för att..... Men kan någon då förklara hur jag man äta virushämmande medicin mot svårare herpesutbrott under graviditeten? Salvan man tar är i mängd ca. 1/10 del av lillfinger nageln.

Jag är inte så rädd för allting nu när jag är gravid. Försiktig är jag(!), men jag överdriver inte. Det vore ju en sak om du skulle smörjan in hela kroppen Flört, men nu handlar det om 1% av din kropp..

Kram Cilli 
  • Ziitoo
    cilli skrev 2010-06-27 09:47:12 följande:
    Ska jag vara helt ärlig så har jag använt munsårssalva när mina utslag har kommit. Jag har aldrig haft så mycket munsår som nu under min graviditet Skrikandes Det är ont, asjobbigt och äckligt (tycker jag själv)

Nu vet jag att flera kommer att skriva i sina inlägg att man inte ska använda salvan för att..... Men kan någon då förklara hur jag man äta virushämmande medicin mot svårare herpesutbrott under graviditeten? Salvan man tar är i mängd ca. 1/10 del av lillfinger nageln.

Jag är inte så rädd för allting nu när jag är gravid. Försiktig är jag(!), men jag överdriver inte. Det vore ju en sak om du skulle smörjan in hela kroppen Flört, men nu handlar det om 1% av din kropp..

Kram Cilli 
    Tack för det inlägget =D för ska jag vara ärlig så funderar jag starkt på att gå ner och införskaffa mig den salvan på eftermiddagen jag å då det är den enda som hjälpt på mig innan. Jag får verkligen fetaste läppen och så har man inte lust att gå runt och se ut.

Är inte heller rädd för allt men försiktig självklart. Men jag ser inte hur denna salva kan skada då den som du skriver används utvärtes och på en pytte procent av din kropp. Och sen slickar man inte i sig den direkt ;)

Kram på dig å =)
    ♥ Isabell 090304 ♥
  • Cia o krabaten

Jag körde på med Anti, precis som många andra jag känner.
    Munsårsplåster kanske? 

• Ziitoo
    Cia o krabaten skrev 2010-06-27 10:06:48 följande:
    Jag körde på med Anti, precis som många andra jag känner.
    Munsårsplåster kanske? 
    Men Anti använder man väl innan det brytit ut? Så sa i alla fall en apotekare till mig förut. Men sen sa hon också att munsåret jag har hjälper nog inte Anti mot, eller Zovirax, utan hon rekommendera då Salva mot munsår. Så ja jag vet inte hur jag ska göra, om jag ska köpa den eller avvakta och låta det "dö ut" av sig själv.
    ♥ Isabell 090304 ♥
  • cilli
    Ziitoo skrev 2010-06-27 11:09:10 följande:
    Men Anti använder man väl innan det brytit ut? Så sa i alla fall en apotekare till mig förut. Men sen sa hon också att munsåret jag har hjälper nog inte Anti mot, eller Zovirax, utan hon rekommendera då Salva mot munsår. Så ja jag vet inte hur jag ska göra, om jag ska köpa den eller avvakta och låta det "dö ut" av sig själv.
    Munsårsplåstret är SUPERBRA! Jag använder det både dag & natt och såret läker fort ut!
  • sagofröken

Apoteket och compeed skriver att man inte ska använda munsårsplåster när man är gravid "eftersom det inte är testat på gravida. Jag har haft djävulska återkommande munsår under tidiga graviditeten och varit otroligt frustrerad... Munsårsplåster är det enda som någonsin hjälpt mig. Jag har dock bestämt att följa mitt sunda förnuft som säger att den lilla snutten salva eller plåster på läppen omöjligt nog kan skada mer än den långdragna smärta som blir följden annars... 

• Ziitoo
    cilli skrev 2010-06-27 17:50:09 följande:
    Munsårsplåstret är SUPERBRA! Jag använder det både dag & natt och såret läker fort ut!
    sagofröken skrev 2010-06-27 17:53:53 följande:
    Apoteket och compeed skriver att man inte ska använda munsårsplåster när man är gravid "eftersom det inte är testat på gravida. Jag har haft djävulska återkommande munsår under tidiga graviditeten och varit otroligt frustrerad... Munsårsplåster är det enda som någonsin hjälpt mig. Jag har dock bestämt att följa mitt sunda förnuft som säger att den lilla snutten salva eller plåster på läppen omöjligt nog kan skada mer än den långdragna smärta som blir följden annars... 
    Dom på apoteket rekommenderade in munsårsplåster för munsåret jag har då det verkligen är gigantiskt och utblommat ordentligt. Jag köpte Salva mot munsår idag istället och tänker precis som dig smultronmjölk att så farligt är nog inte den lilla snutten salva som man kletar på. Hellre det än att gå runt i flera dagar med "smärta" och obehag. Blåsan har redan börjat torka ut lite grann, just pga salvan, tack och lov =)
    ♥ Isabell 090304 ♥
  • Nallepuhmamma

Jag får ofta Munsår/herpes samt blåsor i munnen brrr.

Dock låter jag det försvinna av sig själv nu eller ibland kletar på lite tandkräm vilket funkar bra

• hanaxe

Jag lät bli att använda mina salvor (zovirax till blåsorna och Herstadt till sista utläkningen) och mina compeed under min senast omgång munsår och det var inte roligt! Skulle jag ha mycket mer skulle jag nog strunta i vad de säger om att inte använda det och göra det ändå....

• molly 81

En till med MASSA munsår.. Men jag gick till läkaren en gång för att kolla dem(gula och "smuliga" med illröd botten) och det slutade med penicillin.. Detta var förra graviditeten.

Denna gången har jag med hunnit med en penicillinkur. Mina munså blir helt överjävliga när jag är gravid. De blir infekterade helt enkelt.

Läkaren tror på att mitt immunförsvar blir nersatt. Och det kan säkert stämma, första graviditeten gjorde jag inget annat än att vara förkyld, ha feber eller maginfluensa.. Får se hur det blir denna gången.

Jag vet inte alltid vad jag pratar om, men jag vet att jag alltid har rätt!
Svar på tråden Åkt på munsår =(