• Ziitoo

En kanin som nyser som en tok trots behandling med antibiotika i 10 dagar

Kan det vara något han inte tål? Han nyser som en tok och då inte en gång utan typ 10 på raken ibland. Han har, som skrivit i rubriken, precis avslutat en kur med antibiotika och har alltid blitt bra innan av det. Veterinären sa att viruset(om han nu har något) inte har gått ner i lungorna i alla fall men då antibiotikan hjälpt han förr då det gjort så satt vi in det. Han har nu nyst i ca 4 veckor ungefär, kanske lite mer.

♥ Isabell 090304 ♥
  • Svar på tråden En kanin som nyser som en tok trots behandling med antibiotika i 10 dagar
  • TheReLe

Höstrå som har fastnat i näsan? De hade min kanin då och då, tog ett tag att bli av med..

• Ziitoo
    Modgun skrev 2010-06-27 10:09:50 följande:
    Vad har du i buren till honom? (dvs spån eller halm?)
    Spån och halm + hö då.
    TheReLe skrev 2010-06-27 10:15:27 följande:
    Höstrå som har fastnat i näsan? De hade min kanin då och då, tog ett tag att bli av med..
    Hmm ja jag vet inte. Kan man se det på något vis?
    ♥ Isabell 090304 ♥
  • Buster78

dammigt hö, halm eller spån kanske??

Jag vet att hästars hö blötlägger man om det är för dammigt, kanske man kan göra med kaniners med!

• Hallonbarn

Står kaninen i drag? kan orsaka förkylning.

Min kanin tålde inte spån utan vi hade Toa-lätt istället, snuvan och nysningarna försvann.

• Ziitoo
    Buster78 skrev 2010-06-27 11:13:28 följande:
    dammigt hö, halm eller spån kanske??

Jag vet att hästars hö blötlägger man om det är för dammigt, kanske man kan göra med kaniners med!
    Ja både hö och halm är lite dammigt tycker jag och sambon säger att det säkert beror på det.

Har aldrig provat blötlägga det, kanske man skulle göra just för att prova om det är vad som stör honom =)
    Hallonbarn skrev 2010-06-27 11:29:36 följande:

Min kanin tålde inte spån utan vi hade Toa-lätt istället, snuvan och nysningarna försvann.
    Drag är han känslig mot men varje gång vi öppnar hänger vi för hans bur med en tjock filt och veterinären sa att då ska det gå bra.

Kan dom helt plötsligt bli allergiska på något vis mot spån, hö, halm? Han är ändå snart 5 år.
    ♥ Isabell 090304 ♥
  • TheReLe

Nja, det kommer ju ut så småningom isf..

• Ziitoo
    TheReLe skrev 2010-06-27 11:47:14 följande:
    Nja, det kommer ju ut så småningom isf..
    Mmm... Ja jag vet inte ja, har en återbesökstid hos veterinären om lite mer än en vecka i alla fall så får se. Hoppas nysningarna släpper.
    ♥ Isabell 090304 ♥
  • Modgun

Finns något som heter toa-lätt som man kan köpa i de flesta affärer. Det kunde min kanin ha i sin bur utan nysningar.

• Diremone
    Ziitoo skrev 2010-06-27 11:32:01 följande:
    Ja både hö och halm är lite dammigt tycker jag och sambon säger att det säkert beror på det.

Har aldrig provat blötlägga det, kanske man skulle göra just för att prova om det är vad som stör honom =)
    Hallonbarn skrev 2010-06-27 11:29:36 följande:

Drag är han känslig mot men varje gång vi öppnar hänger vi för hans bur med en tjock filt och veterinären sa att då ska det gå bra.

Kan dom helt plötsligt bli allergiska på något vis mot spån, hö, halm? Han är ändå snart 5 år.
    Ring din veterinär och hör efter om han inte blivit bra av sin antibiotikakur. Tror nog veterinären kan ge dig bäst svar =)
    Men jag hade ju testat att byta strö till papperspellets (t ex. Toa-Lätt eller Majsans Remiss..) då det inte dammar så, bara för att dammigt sågspån kan ju omöjligt göra nysandet bättre iaf...

Kanske är det så att det är mögel eller nått i hö/halm/spån? Han kanske är allergisk mot det?
    Bara en tanke =)

Hoppas det löser sig =)
  • Ziitoo

Jisses, pojken min har ny nyst säkert en 20-30 ggr på raken =S Verkar ju inte direkt vara någon "förkylning" heller utan mer något slags besvär, vet dock inte vad det kan vara...

♥ Isabell 090304 ♥
  • Buster78
    Ziitoo skrev 2010-06-28 08:34:07 följande:
    Jisses, pojken min har ny nyst säkert en 20-30 ggr på raken =S Verkar ju inte direkt vara någon "förkylning" heller utan mer något slags besvär, vet dock inte vad det kan vara...
    stackars liten.. det kanske är som någon skrev, ett strå i näsan!
Svar på tråden En kanin som nyser som en tok trots behandling med antibiotika i 10 dagar