• CtJ08

Att hitta på eget efternamn?

Som rubriken lyder så har jag och min sambo funderat lite på att ta ett eget efternamn när vi gifter oss... Men är det tokpretto/ emo-varning på det? (sagt med glimten iögat) Jag är trött på mitt efternamn som alla alltid felstavar ändå och sambons namn känns lite sisådär... Jag är inte ute efter ett svartrockar eller vikinga eller "vi är så unika" namn, utan ett sn yggt namn som passar en åsiktstark svennebanan familj;)

Vad tycker ni? Är det skittöntigt att lägga nån vikt vid det och vi borde ta nåt av de namn vi redan har, eller är det okej att byta och har ni då nå roliga förslag?

• Svar på tråden Att hitta på eget efternamn?
  • TheMother

Vi håller själva på att leta nytt efternamn, då vi har för vanliga efternamn båda två. Som att välja mellan pest eller kolara typ.

Dock, är också lite orolig för reaktionerna man kommer få, att folk tror vi höjer oss högre än andra, typ.

Iaf, finns på patentverkets hemsida möjlighet att få hjälp att kombinera nya efternamn.

Mamma till Anton 080920
  • puss

TÖNTIGT.
    vaddå för vanliga, för vanliga för vad?

det är tammefan roligt nästan jämt
  • JellyBean

Har alla rätt att göra det?

För jag vill byta efternamn helt?
    Men måste jag ha en orsak till det, eller vad gäller likosm? Vad är det för regler?

• CtJ08

Leahh- Tack för tipset, får gå in och kolla..
    JellyBean- Jag tror att vem som helst har rätt att göra det, googla kanske?

• MariaJuj

Alla har rätt att byta efternamn bara det är "ledigt" och ingen annan har det såvida man inte väljer familjenamn längre bak i familjen.
    Kostar ju lite att byta...

• JellyBean

Vart kan man kolla om det är ledigt?
    Kan man få hjälp?

Hur mycket kostar det? ( Inboxa mig om ni inte vill skriva ut det här)

• MariaJuj
    JellyBean skrev 2010-06-27 18:47:21 följande:
    Vart kan man kolla om det är ledigt?
    Kan man få hjälp?

Hur mycket kostar det? ( Inboxa mig om ni inte vill skriva ut det här)
    Leta förslag på  wwwm.prv.se/NAMTWeb/default.jsp

Tror man får ringa för att se om det är ledigt...minns inte exakt, annars så får man ju skriva 3 alternativ och så får man besked på dessa (om jag inte minns fel)..

Avgifter enligt namnförordningen 1982:1136) 1 § (senaste lydelse 1991:22)
    Avgift SEK
    Efternamnsärende för ensam sökande eller en familj* med barn under 18 år. 1 800 När flera släktingar eller familjer i släkten gör en gemensam ansökan är avgiften.
    3 600
    Förnamnsärende.
    1 000
  • Superbia

Äh, det är väl roligt att hitta på något eget. Men det kan kännas lite "pinsamt" om man väljer ett jättekonstigt namn och sen förklara att "jo, jag har hittat på det själv". Så tänk igenom ett antal gånger så att ni verkligen kan stå för namnet ni väljer, men det verkar ju inte som att du inte redan har tänkt på det

Morten & Vidar 091029
  • CtJ08

Ja det gäller ju att hitta nåt som känns som "oss", men man vill ju inte låta som en pretto- mupp ala Fru Grefsnopp af lotusevigtmörkerfilosof ;) Äh, vi har till nästa år att fundera:) Tack för synpunkten:)

• TheMother
    CtJ08 skrev 2010-06-29 22:12:38 följande:
    Ja det gäller ju att hitta nåt som känns som "oss", men man vill ju inte låta som en pretto- mupp ala Fru Grefsnopp af lotusevigtmörkerfilosof ;) Äh, vi har till nästa år att fundera:) Tack för synpunkten:)
    Tänk på att det tar lång tid att få det godkännt, då det är många led som ska gås igenom. Tar minst 11-12 veckor, kanske längre om det är någon som överklagar beslutet på namnet.

Kostnad om man ansöker när man har gift sig är 1800, ansöker man tidigare kostar det 1800kr/person samt att bara ena parten äger namnet, dvs går man sen isär så kan bara den som äger namnet använda det vid nytt giftermål.
    JellyBean skrev 2010-06-27 16:06:32 följande:
    Har alla rätt att göra det?

För jag vill byta efternamn helt?
    Men måste jag ha en orsak till det, eller vad gäller likosm? Vad är det för regler?
    Vem som helst får byta namn. Tar man ett helt nytt namn, som ej finns i släkten, så får det inte existera före, dvs man får inte bara välja efternamn hur som helst, utan man måste då hitta på ett helt nytt.
    Mamma till Anton 080920
Svar på tråden Att hitta på eget efternamn?