• Vitsippa75

Hundvagn? När valpar inte orkar gå.

Vi har en valp på 15 veckor. Det är en mellanhund så hon kommer att bli större. Vi märker att hon inte orkar gå särskilt länge. Blir fort trött. Vi ska iväg till en stuga några dagar och det kommer bli en del dagsutflykter. Någon som har erfarenhet hur man kan hjälpa de små hundarna/valparna som inte orkar gå. Har hittat en hundvagn men den kostar minst 1500:- känns mycket med tanke på att det kanske inte kommer användas igen. Någon som har använt en vanlig barnvagn? Andra tips?

• Svar på tråden Hundvagn? När valpar inte orkar gå.
  • LadyCharlotte

Som du själv skriver..En billig barnvagn från blocket..Min äldsta hund älskar att åka barnvagn..Hihi..
    När han blir trött lägger han sig under själva sittdelen på barnvagnen..
    Bra att du tänker på att valpen inte ska motioneras när den är så liten bara ut och göra sin "business" och leka ..

Hoppas ni får trevligt

• JennyAnn

Hej. har själv en golden på snart sju månader. när hon var liten och inte orkade gå fick jag tipset att ha henne i en ryggsäck på magen så att hon kunde titta upp ur den och vara med när vi gick. det fungerade jättebra och hon tyckte det var mysigt att sitta uppe och titta ut. men det är klart att det kanske inte är så skönt om man ska vandra långt. men en bit orkar man och är man två kan man kanske turas om lite :) hoppas du kommer på ngt! Lycka till.

• Teija

He he... söt tråd.. Trötta vovvsingar i säck och vagn :D

• Zezana

Vi får hem en 8 veckors goldenvalp om 4 veckor & jag tänker använda mig av sonens sulky om vi ska ut

• piapiapia

Verkligen en söt tråd. Tänk att titta ner i en barnvagn så ligger det en liten vovve i den, sött!! 
    Hoppas att det ordnar sig Solig

• Zezana

Måste bara berätta en rolig sak !

För många herrans år sedan hade jag en schäfertik som följde med mig på allt jag gjorde, hon var nog världens mest bortskämda hund (fick korv & glass osv när vi gick förbi kiosken osv)

Jag delade ut reklam under en period & hade då reklamen i en gammal barnvagn (liggvagn), vovven var självklart med på rundorna & framåt slutet fick hon ligga & sova i vagnen eftersom hon var trött.. Hon trivdes som fisken i vattnet, men det blev liiiiite jobbigt att dra vagnen med en fullvuxen schäfer i

• Mon Amie

En skrinda funkar bra till en större vovve. Om det bara är en liten funkar cykelkorgen fint om man vill cykla.

• Zezana
    Mon Amie skrev 2010-07-07 17:52:03 följande:
    En skrinda funkar bra till en större vovve. Om det bara är en liten funkar cykelkorgen fint om man vill cykla.
    Awww, en sankt bernhard, leonberger eller pyrre i en skrinda.. Fy tusan vad gulligt !
  • buffybus

har min lilla schäfervalp i barnens cykelvagn! den går även att köra som en barnvagn för det finns handtag och extra hjul framtill... skit bra han älskar den

André -08 & Emma -09
  • Vitsippa75

Tack för alla svaren. Jag har nu köpt en begagnad barnvagn på blocket för 300:-. Tror att det blir bra
    Vi åker nästa vecka så det ska bli intressant att se. Våra bekanta skrattar lite när de får höra
    Men jag ser så tydligt på valpen, hon blir trött redan efter en till två timmar. Inte kan vi åka tillbaka till stugan så fort hon blir trött. Nej det blir bättre att hon ligger i vagnen och sover. Hon är för tung för att bära i ryggsäck. Vagn blir bra, den kan vi även använda till att lasta vatten, mat och hennes benleksaker. Det är nästan som att ha en bebis.   

• Tizia

När jag var några månader gammal så fotvandrade mina föräldrar med mig och en new foundlandsvalp som de inte kunde lämna hemma. Jag satt i bärsele hos min mamma och pappa tog hundvalpen på ryggen i en stor armeryggsäck där han stormtrivdes, har någonstans kort på hur valpen har huvudet ute och ser ut att le där han sitter på ryggen hos min pappa. Detta var hur de löste sitt problem på 80talet. Det blev många turer då både jag och hanhunden älskade att vara ute i naturen Solig

• Mrs H 82

Hej! Jag har två små hundar och har en tid redan kört dom i vagn korta sträckor då jag åker buss o tåg o ibland måste fördriva nån timme inne i storstan väntandes på bussen! Reaktionerna brukar vara ganska roliga då folk verkligen ser den, men på forum här i Finland tycker folk tyvärr att det är mer djurplågeri än nåt annat! Synd, för mina flickor känner sig definitivt säkrare i vagnen än bland en massa människor och bilar som inte ser efter!:/

• Miew

Jag har alltid kört mina valpar i korgen under vagnen. Men en av dom ville sitta mellan barnen i syskonvagnen, det såg lite roligt ut.

Viggo & Gry & Veras mamma
  • Zezana
    Vitsippa75 skrev 2010-07-08 13:29:58 följande:
    Tack för alla svaren. Jag har nu köpt en begagnad barnvagn på blocket för 300:-. Tror att det blir bra
    Vi åker nästa vecka så det ska bli intressant att se. Våra bekanta skrattar lite när de får höra
    Men jag ser så tydligt på valpen, hon blir trött redan efter en till två timmar. Inte kan vi åka tillbaka till stugan så fort hon blir trött. Nej det blir bättre att hon ligger i vagnen och sover. Hon är för tung för att bära i ryggsäck. Vagn blir bra, den kan vi även använda till att lasta vatten, mat och hennes benleksaker. Det är nästan som att ha en bebis.   
    Måste bara fråga: är ni ute & går med en 15 veckors valp i 1 - 2 timmar ?
  • Vitsippa75
    Zezana skrev 2010-07-09 00:29:24 följande:
    Måste bara fråga: är ni ute & går med en 15 veckors valp i 1 - 2 timmar ?
    Nej, absolut inte. Jag menar tidsmässigt, när hon är vaken. Hon vill gärna sova lite efter en eller ett par timmar. Men med facit i hand så blev det inte så mycket vagn. Det skumpade nog för mycket och sambon tyckte det var för pinsamt för att prova flera gånger inför folk på stan.   
  • pratglada tjejen

bara läst ett par inlägg. Men vad skönt att flera tänker och gör sådär :). När min var valp och jag var barnvakt så använde jag barnets vagn när vi var ute och gick :) Barnet var ganska stor och behövde egentligen ingen vagn. Så win, win :)
    Tänkte också använda nå billig vagn när jag skaffar valp igen och ska gå längre promenader med min nu vuxna hund. Vad gör man annars om man är själv, liksom?? Har köpt en cykelkärra för hundar som min vuxna ligger i om vi ska cykla långt, hon får varva med att springa och ligga i den. Det är ju så typiskt med all asfalt.  

Svar på tråden Hundvagn? När valpar inte orkar gå.