• invo

Järntablett - Hemofer - hur många?

Ska börja käka Hemofer och min BM sa att jag skulle ta en om dagen, men när jag kommer hem och läser på paketet så står det 3-4 tabletter för gravida. Är i vecka 20. Nån mer som äter hemofer? Hur många tar ni?

• Svar på tråden Järntablett - Hemofer - hur många?
  • Pigge2

Jag tar 2 per dag. En är bara 9 mg och i multivitaminerna är det 15 mg per dag. Men hon kanske tycker en räcker ifall du inte har så står brist eller du kanske inte har brist och hon vill bara förebygga?
    Men jag tror knappast man kan få i sig för mycket järn under graviditeten. När jag hade järnbrist tidigare i livet (utan att vara gravid) åt jag 100 mg per dag och det tog 3 månader att få upp järnvärdet till en ok nivå.
    Sen beror det ju på hur mycket järn du får i dig i kosten. Och din förmåga att ta upp järnet.
    Bäst är kanske och ringa och fråga henne om hon verkligen menade bara en?

• amandin

järn är det farligaste att överdosera. om man har fått de utskrivna ska man hålla sig till det mängd du har fått dem. Helst inte överdosera, det kan få oanade följder

• StinaLisa

Fråga din BM igen är väl det smartaste. Men jag tycker det låter löjligt att ta en hemofer om dagen, 9 mg är ju ingenting. Dom "riktiga" järntabletterna är på sisådär 50-100mg och eftersom rekommendationen på paketet för hemofer är 3-4 st (vilket ju blir runt 30mg) så är det ju knappt mödan värt att ta en enda, då kan man lika gärna nöja sig med lite mer broccoli...

Överdosering är väl bara aktuellt om man tar mer än 100 mg eller liknande?

• Blue Vapor

Den kan vara så, att din BM säger 1, för att du sedan gradvis ska öka antalet. Magen kan reagera ganska kraftigt på det, så då är det bra att "smyga in" järntillskottet lite i början.

• ludicrous

Men om man kan börja direkt med tex niferex eller duroferon(eller vad det heter)som är 100 mg så kan man väl börja med 4 som det bara e 9 mg i?

• Pigge2

Jag kanske ska förklara närmare så ingen tror de ska äta 100 mg järn per dag. Jag hade svårt att ta upp järnet och fick utskrivet av läkare. Men det kan säkert vara farligt att övedosera.
    Men som sagt i de två vanligaste receptfria multivitaminerna på apoteket som de brukar rekommendera på MVC ingår det 15 mg järn. Så bara 1 hemofer verkar väldigt lite men som sagt det kanske ska trappas upp för tar man 3 på en gång kan man bli väldigt hård i magen.

• Mamma 80

Om ni ej får upp järnvärdet så kolla med era läkare/BM om ni inte ska äta extra folsyra..i mitt fall kan inte kroppen ta upp all järn den får i tablettform pga för lite folsyra (en b-vitamin) i kroppen. Så nu är det ökning av folsyra som gäller istället för ökat intag av järn.

• lata kocken Johanna

skillnaden mellan hemofer och andra är att i hemofer är det hemjärn som kroppen tar upp mycket lättare...

järnbehovet är inte såååå jättehögt - det är bara det att i tablettform så tar kroppen inte upp mycket alls... och allt överblivet järn kan ge problem med magen...

rek för vuxna fertila kvinnor är enligt NNR12-18mg järn per dag
    det går åt totalt 1040mg extra järn under hela graviditeten - dvs 5-10mg extra per dag under 2a och tredje trimestern

att laga mat i järngryta ger 2-6mg extra järn per 100g dvs mellan 5 och 20mg extra per måltid - utöver det som finns i råvarorna...

kaffe, te, vissa örtteer, kalcium, fytater(med nedbrytningsprodukter) hämmar upptaget av järn

25-50mg askorbinsyra per måltid ökar upptaget av icke hemjärn

ett högt intag av järn hämmar upptaget av andra mineraler ffa zink

VARNING ett järnintag på över 500mg per dag kan vara akut toxiskt!!!!!

(Ett HB på över 146 räknas som riskfaktor för gravida kvinnor - ska kontrolleras noga för att behandlas om HB inte sjunker som det bör
    HB under 120 behandlas med järnrik kost eller tabletter)

• M G

Jag äter 2 av Hemofer per dag. Sen äter jag också en MittValKvinna varje dag. Just nu vill ag inte äta mer. Min BM sa till mig i v 13 att det vore bra om jag började äta järntillskott. Inte för att mitt järnvärde var lågt utan för att jag var så mkt tröttare än "normalt". Men jag fick aldrig nåt svar på hur mkt jag skulle ta, så jag smyger in med 2 per dag just nu o sen när jag träffar henne nästa gång så ska vi se vad hon säger då.

• lata kocken Johanna

jooo fytater finns i skaldelarna på spannmål - dvs allt grovt bröd, flingor, pasta etc hämmar järnupptaget

• Ironbabe

Jag tar 2 st hemofer om dagen + vitamintabletten mitt val kvinna! Tror att det är lagom eftersom jag känner mig mycket piggare nu än innan jag åt dem!

• invo

Tack för detta! Får väl ringa BM och kolla. Hade ok blodvärde och käkar då antagligen baara en i förebyggande. Men det känns ju löjligt lite...
    Jag får inte äta multivitamintabletter för min BM pga risk för att få i sig för mycket A-vitamin... Käkar Hemofer och Folsyra bara nu i v.21.

Svar på tråden Järntablett - Hemofer - hur många?