• Mars2007

A-kassa - regler, uppsägning vid arbetsbrist?

Min kära sambo har blivit uppsagd p g a arbetsbrist. Vi har utan resultat försökt ta reda på vilken karens han har vad gäller arbetslöshetsersättning.

Det enda svar han har fått är att det är 45 dagars karens när man själv säger upp sig men ingen har kunnat/velat svara vad som gäller när man blir uppsagd.. har pratat med hans fackförening/a-kassa samt arbetsförmedlingen...

Underbart samhälle när de som arbetar med dessa frågor inte kans svara på ngt sådant som ändå är väsentligt för oss iaf då vi försöker planera våra inkomster..   Så nu lämnar jag över till det eminenta FL    kanske det finns ngn med egen erfarenhet eller som jobbar med det och faktiskt vågar säga ngt..Cool

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-27 22:35
    glömde skriva att han har en uppsägningstid på 3 mån men blev arbetsbefriad efter 14 dagar. Dessutom finns det ett avtal som ger dem deras lön under uppsägningstiden x1,8. Dock blir det ju inte "så mkt" eftersom det betalas ut som ett engångsbelopp och alltså blir rejält beskattat.

• Svar på tråden A-kassa - regler, uppsägning vid arbetsbrist?
  • Mars2007

Tackar för svar.. glömde skriva att han har en uppsägningstid på 3 mån men blev arbetsbefriad efter 14 dagar. Dessutom finns det ett avtal som ger dem deras lön under uppsägningstiden x1,8. Dock blir det ju inte "så mkt" eftersom det betalas ut som ett engångsbelopp och alltså blir rejält beskattat.

• Mars2007

puffar lite.. gäller 7 dagars karens även med det jag lade till??

• Sundsvallsbo

Under tiden du har uppsägningslön kan du inte få a-kassa. Därefter inträder karensperioden. När man är i kontakt med a-kassan är det ofta via deras kundtjänst och alla gånger får man inte heltäckande svar. Ett tips är att man aldrig ger sig förrän man fått svar. Sedan kan man alltid be om namnet på den man pratar med. Blir man dåligt bemött kan man också be om namnet till närmaste chef. Det brukar ta skruv.

• Mars2007
    Sundsvallsbo skrev 2010-06-30 10:00:34 följande:
    Under tiden du har uppsägningslön kan du inte få a-kassa. Därefter inträder karensperioden. När man är i kontakt med a-kassan är det ofta via deras kundtjänst och alla gånger får man inte heltäckande svar. Ett tips är att man aldrig ger sig förrän man fått svar. Sedan kan man alltid be om namnet på den man pratar med. Blir man dåligt bemött kan man också be om namnet till närmaste chef. Det brukar ta skruv.
    Tackar för svar!! Äntligen, då kan man planera julimånad då utefter det. Tur att FL finns haha...Cool

Det var vad jag tyckte kändes mest rimligt men sambon fick veta allt möjligt från olika instanser så då blev det en tråd i gamla hederliga FL.. vi har iaf turen att förmodligen lösa situationen inom kort så då slipper vi veta mer om a-kassan (förhoppningsvis). Med lite tur redan på fredag - men det skadar inte att vara förberedd!
  • Sunset 79

hände mig men det var år 2002 och då var det 5 dagars karens

Svar på tråden A-kassa - regler, uppsägning vid arbetsbrist?