• Anonym (Misströstar)

Stopp i äggledarna/slut på ägg?

Får positivt på äl-test varje månad. Har regelbunden mens. Har tidigare blivit gravid utan större problem.

Men nu händer inget. Jag är 31 år.

Om man t ex har stopp i äggledarna - finns det några symptom på det?

Och samma sak - om man skulle ha oturen att vara för gammal för att bli gravid helt enkelt för att de ägg som finns kvar har för dålig kvalitet eller är för få - hur kan man få veta om det är så det ligger till? Finns det några symptom? Eller finns det några riskfaktorer när det gäller den biten? Hur vanligt är det med sådana problem i min ålder?

Vet att man kan söka hjälp men det tar ju tid. Och undrar därför om ni kan ge mig några svar eller berätta om era erfarenheter i väntan på sådan hjälp.

Är så fruktansvärt orolig för att jag ska vara steril. Visst, vi kan fortsätta att försöka och tänka positivt, men om mina ägg är på upphällningen så brinner det ju i knutarna.

• Svar på tråden Stopp i äggledarna/slut på ägg?
  • Lille Gris

För det första: Hur länge har ni försökt nu?

För det andra: Har du samma man nu som när du blev gravid tidigare?

Nej, det finns inga yttre symptom som påvisar stopp i äggledare. Men det är inte heller ett vanligt fel.
    Om äggen börjar bli dåliga handlar det oftast om tidigt klimakterium, och då finns det ju andra kroppsliga uttryck att vara uppmärksam på. Men många av dessa kan lätt förväxlas med tex vanlig PMS så det är inget att haka upp sig på heller så länge man inte har extrema symptom. Det blir så lätt att man övertolkar om man ska försöka sig på att ställa egna diagnoser så det är bäst att du vänder dig till en gynekolog med dina funderingar. Men som en tröst så tillhör det inte vanligheterna att ha blivit infertil redan vid 31 års ålder, framför allt inte om det har fungerat bra förr. Och steril är det ytterst få som är överhuvudtaget, det mesta går att åtgärda. Däremot kan det ta lite längre tid att bli gravid när man blir äldre utan att något egentligen är fel, "det bara är så".

Har ni försökt i mer än 6 månader kan du i o för sig ringa till närmaste fertilitetsklinik och fråga hur de ställer sig till er situation. Men så länge ni inte har försökt i ett år ännu, du har regelbunden ägglossning och inga andra tydliga symptom på att något skulle vara fel (tex stark smärta vid mens eller samlag) så tycker jag att du ska försöka ta det lugnt och fortsätta hoppas på att det tar sig snart. Lättare sagt än gjort, jag vet men tänk på att i de allra flesta fall går det ju bra, och det ska det göra för er också så länge inte motsatsen är bevisad.

• Anonym (Misströstar)

Tack från hjärtat för ditt svar! Jag vill inte säga exakt hur länge vi har försökt eftersom jag har vänner som läser härinne och vill inte att de ska känna igen mig.

Men jag har samma man som förut och han och jag har alltid verkat som "a perfect match" när det handlar om fertilitet tidigare. Har haft oskyddat sex många gånger med andra män runt äl innan jag träffade honom och blev aldrig gravid då, men för oss hände det snabbt och utan problem  vid mina tidigare graviditeter.

Jag har nog väldigt lätt för att börja leta diagnoser på egen hand, och jag tror alltid det värsta. Det jag tänker kring stopp i äggledarna är att man kanske kan få det om man har fått sammanväxningar efter en tidigare operation, som tex en skrapning? 

• Lille Gris

Visst kan det kanske hända, ärrvävnad efter en bukoperation kan orsaka sammanväxningar i alla fall. Skrapning njaa, om du inte fick en infektion i samband med denna så är det långsökt.

Har ni försökt mindre än 6 månader så har du verkligen ingen anledning att oroa dig! Då räknas ni ännu in i gruppen "orsak: otur". Men som sagt, har ni försökt lite längre så ring och prata med en fertilitetsklinik eller din vanliga gynekolog om du har någon. (du behöver dock inte försöka med barnmorskan på vanliga vårdcentralen, de har sällan rätt kunskap om såna här saker.) Det brukar ge åtminstone lite sinnesro att få prata med någon medicinskt kunnig.

• Anonym (Misströstar)

Nej, vi har försökt mer än sex månader, så mycket kan jag säga. Måste tacka dig återigen så varmt jag bara kan för dina svar, betyder väldigt mycket att någon svarar! Och jag ska kolla med en riktig gynekolog. Barnmorskorna på mitt MVC har hittills oftast haft sämre kunskap än en normal fl-medlem! :)

Svar på tråden Stopp i äggledarna/slut på ägg?