• Saaaraa

Min 4-månaders blir inte mätt längre!

Hjälp! Min mjölk räcker inte till tror jag!
    Min son äter lite vanlig mat en gång om dagen, och sen vi började med det så känns det som om jag inte alls har lika mycket mjölk som förut. Brösten blir aldrig helt fulla eftersom att han måste äta så ofta nu när han inte får i sig lika mycket. Måste alltid äta från båda, tidigare åt han bara från ena varje gång.

Nätterna är värst. Då är mjölken slut. Det kommer ingenting och liten skriker och skriker.

Jag vill amma! Jag vill amma mycket längre än så här, men hur? Vill ju att han ska bli mätt och kunna sluta upp med att bara äta halvt för att sedan äta lite till en stund senare, och framörallt... nätterna! Han måste ju få i sig mat.

Jag antar att det är för att vi började med lite mat som det blev såhär, men produktionen har minskat väldigt mycket.... tänkt hur det då blir när vi introducerar ett till mål?

Någon som vart med om liknande, eller har något tips på hur jag håller liv i amningen? 

• Svar på tråden Min 4-månaders blir inte mätt längre!
  • Lena

fortsätt bara amma så mycket du orkar så ökar produktionen igen.

• mollo

Jag hade samma problem med mina söner. Dom blev helt enkelt inte mätta. Så jag tog till ersättning. Tyckte så synd om dom när dom bara skrek och skrek. Så var dom hungriga. Jag fortsatte att amma båda två tills dom var 6 månader iaf. Det var mysigt och skönt att slippa tänka att dom inte blev helt mätta

• annbom

Du har säkert lika mycket mjölk som förut, men bebis behöver mer. Vila mycket, drick mycket och gärna luzern-te som främjar mjölktillgången. Se även till att du äter en bra kost som innehåller fett.

Jag tror inte att matintroduktionen spelar någon roll alls, men det kan vara smart att ge det målet på efterniddag/kväll eftersom din mjölk är tunnare då. Sedan säger jag som de andra. Amma ofta

• Saaaraa

Okej, då får det bli så. Jag ammar så ofta han vill (som vi alltid gjort) och hoppas att det blir bättre.
    Han får målet på eftermiddagen/kvällen som det är nu, när vi äter middag. 

Min man tycker att vi kanske borde komplettera med ersättning, iallafall på kvällen, men jag vill inte det - vill kunna amma, så jag måste fixa det här genom att öka produktionen.

• lindalake

se till att du äter ordentligt! jag som både dricker och äter för lite fick "sämre" mjölk runt fyra månader och framåt. Hon gick upp 200g per månad tills jag slutade när hon var 6 månader och gav ersättning istället. Då gick hon upp minst det dubbla varje månad istället...

bara så jäkla synd att jag inte fattade det förrän efteråt iofs bara en teori, men när mamma blir underviktig så borde även mjölken minska. Märktes även på att hon blev mer skrikig och gnällig efter de första 3 månaderna...

Sen ska du tänka på en sak. Dina bröst ska inte bli stenhårda mellan amningarna längre, de blir slappare till kvällen. helt naturligt (utan att mjölken sinar för det). och det kan vara en utvecklingsfas som gör att han är skrikig och gnällig på nätterna. Båda mina barn har varit knasiga vid bröstet ibland, skrikigt och dragit och släppt och hållt på. och det är inte pga att mjölken är slut.

• Southern Belle

Lita på dina bröst! Så länge ditt barn får amma när han vill ser han till att din kropp skapar tillräckligt med mjölk! Barn går igenom perioder då de av olika anledningar vill amma oftare eller blir oroliga och skrikiga men det behöver inte betyda att du har för lite mjölk. Så länge han växer på längden som han ska får han i sig tillräckligt! (Ammade barn planar ofta ut på viktkurvan just vid 4 månaders ålder men det är helt normalt! Skulle barnen fortsätta att öka i vikt som i början skulle de snart väga flera 100 kg.. ) Många kvinnor tror att de har för lite mjölk men allra oftast handlar det ofta bara om en känsla. Som sagt, lita på dina bröst! Få tvivlar på att deras njurar klarar av att producera urin...

Det är helt normalt att brösten blir mjukare efter några månader när mjölkproduktionen har stabiliserats och det är inte nödvändigt att de blir hårda mellan amningarna!

Att börja ge ersättning stjälper mer än det hjälper om du vill fortsätta att amma!

Ta gärna kontakt med Amningshjälpen om du vill ha råd och stöd!

Lycka till!

• Melly

Det är normalt att dom ammar oftare ibland. Dom har såna faser helt enkelt så att det är ingen fara

När man ammar tätt så är det oxå helt normalt att brösten aldrig känns fulla. Det betyder inte att mjölken inte räcker till. Utan att ju tätare som man ammar ju fortare så blir det ny mjölk igen i brösten. Alltså att dom fylls på fortare ju tätare som man ammar

Det är bara bra att inte dina bröst är hårda och fyllda eftersom att det är ett tecken på att man har risk för att då mjölkstockning.

Amma bara helt fritt när din bebis vill ha.  Gå inte efter klockan Om han vill ha igen efter 5 min så ge honom bröstet igen. Dom har ökningsperioder ibland när dom vill typ bo vid bröstet hela tiden och det är helt normalt.

Det kan bli en vecka nu när du får amma mycket tätt men att om du orkar med det så blir det nog bättre sen igen

Svar på tråden Min 4-månaders blir inte mätt längre!