• Anonym

Ett tredje barn...

Har hamnat i en knepig situation här hemma. Vi har en son sedan tidigare och väntar nu en lillebror till honom.

Min sambo är nöjd med ett barn men kan tänka sig två barn för att jag gärna vill ha syskon till vår son. Min sambo kan under inga omständigheter tänka sig fler barn.

Jag å andra sidan har tidigare också uttryckt att två barn räcker men nu när jaag fick reda på att vi väntar en kille till så har mina känslor ändrats och nu önskar jag mer än något annat att skaffa ett tredje barn eftersom jag så gärna vill ha en flicka oxå (vet att det inte finns några garantier för att nästa barn blir en flicka men chansen finns ju). Har alltid önskat mig en liten flicka då jag har en sådan underbar relation med min mormor och mamma. Handlar inte om att handla rosa kjolar med volanger....

Nu tycker min sambo att "vi var ju överens" och jag instämmer det var vi ju oxå men jag kan inte hjälpa att jag känner såhär....

Pojken i magen är såklart välkommen MEN känner mig nu jätteledsen över flickan "jag aldrig kommer få".

Hur gör vi nu? Jag kan ju inte tvinga min sambo att skaffa fler barn om han inte vill även om det är min dröm......

• Svar på tråden Ett tredje barn...
  • Gerd parterapeuten

Hej!
    Du skriver att ni varit överens om två barn men att du nu har ändrat dig. Jag tycker faktiskt att du skall ta det lugn och glädja dig över barnet du väntar. Det finns aldrig några garantier i livet. Det barn du väntar behöver nu din fulla uppmärksamhet. Stanna kvar i det som är nu och vårda relationen till din man så att ni inte får onödiga konflikter. Jag vill bestämt avråda dig från att diskutera fler barn nu.
    Hälsningar
    Gerd

Svar på tråden Ett tredje barn...