• Anonym (Annananonym)

Igen - hans humör...

Hej!
    Jag måste få fråga om detta är normalt. Jag och min man har haft det trassligt i ett par år, där vi var nära skilsmässa för ungefär 2 år sedan. Själv känner jag att det är hans oberäkneliga humör och kontrollbehov som jag har svårt för, han har å andra sidan svårt med att jag är för slarvig och inte bryr mig tillräckligt om hemmet, osv.

I helgen så ville han (igen) tvinga mig att gå igenom alla våra söners legomodeller, så att alla var kompletta. Han ska ha alla bitar och gubbar i perfekt ordning annars så skulle han bära ner alltihopa i källaren eller kasta det... (och straffa våra barn - som jag ser det...). Han har hotat med detta länge och att jag skulle ha tre månader på mig att gå igenom alla ritningar och alla grejer (vilket är många - skulle gissa uppemot 10000 bitar lego, säkert 20-25 olika modeller). Jag har hela tiden sagt att jag har en annan åsikt än honom. Jag anser att Lego är något som är kreativt och att man SKA få bygga med det, bygga om och bygga till. Så under en längre period har jag köpt extradelar och lådor med blandat lego som de kan bygga "fritt" med.
    Jag försökte förklara för honom att jag inte orkade i helgen, eftersom jag har infektion och medicinerar och har varit trött under veckan och har feber, dessutom så delar jag ju inte hans åsikt. Ska han göra det så fick han göra det själv.

Så hörde han ett av barnen hålla på i lekrummet med en av modellerna som han gått igenom. Då blev han jättearg och sprang upp i lekrummet och började själv gå igenom dem, och ropade ner alla bitar och gubbar som saknades. Så då gick jag ändå upp i lekrummet och förklarade för honom att om det är så att han tänkte bära ner allt så var det HAN som fick förklara det för barnen. Då blev han jättearg och sparkade till bordet med full kraft som flög in i mitt knä. Det gjorde jätteont och jag gick ner och grät - inte bara för smärtan utan för hans beteende också...

I efterhand tror han inte på att det gjorde ont på mig och skulle "kolla" knät och såg bara ett litet blåmärke - så det kan ju inte ha varit så farligt... Dessutom säger han att han sparkade på den stora legolådan och inte direkt mot bordet. SÅ var det INTE. Det här är inte första gången som något händer när han får såna ilskna utbrott och hela tiden så förminskar han händelsen. Vid ett par andra tillfällen har jag fått en kortlek i huvudet, varmt kaffe över halva min tröja och han har tagit hårt i mina axlar och flyttat mig, slagit till dörren så det blev (litet) hål i väggen, slagit sönder en dataspelskontroll etc... Inga större saker men ändå så jobbigt. Han har också haft en incident för tre år sedan då han kallade mig saker och hotade mig - passa dig - du vet inte hur det är när jag blir riktig arg eller ropar ordentligt.

Jag har gått hos parterapeut själv, ensam, och det blev bättre under en period. Då vi var nära skilsmässa så förklarade jag alla de här sakerna för honom - att jag inte klarade av hans humör och han tog tag i det och det blev mycket bättre. Incidenten i helgen känns som en total tillbakagång till där vi var för 2-3 år sedan... Jag känner själv att jag kan inte ta det här, var nära skilsmässa förra gången och det är klart man vill hålla ihop äktenskapet, men under de här premisserna?! Jag vet inte...

Hjälp...

• Svar på tråden Igen - hans humör...
  • Tommy parterapeuten

Hej
    Det låter som ni fått en känslomässig distans till varandra som ofta leder  till att det blir svårt att prata om olika ämnen ex lego för er del. I en relation kan men ha olika syn på saker och ting. Vad som är viktigt är att man kompromissar och gör överenskommelser. Då får man mer en känsla av att man är ett lag, ett team. I många relationer kan det, i samband med småbarnsperioden, lätt bli att par slutar bry sig om varandra, att man slutar ge varandra uppskattning och att man söker varandras sällskap. Om detta sker får man en distans som kan vara destruktiv och gör att det blir svårt att komma överens. Sätt dig ner med din man och prata om dom här frågorna. Om han inte är intresserad av detta och inte inte vill söka hjälp så kanske han inte är intresserad av dig vlket skulle vara olyckligt.
    Hälsningar
    Tommy 

• Tommy parterapeuten

Hej igen
    Jag har läst igenom ditt brev igen efter att en medlem på familjeliv gjorde mig uppmärksam på olika aspekter som du tog upp. Det låter som du är utsatt för en allvarlig hotbild som jag tycker du ska ta på allvar. Misshandel är inte bara att någon slår. Det finns också en psykisk misshandel som många gånger kan vara svårare att hantera än en fysisk. Det din man utsätter dig för är inte bra och du behöver överväga olika åtgärder för att få hjälp med detta. Du kan ex kontakta socialtjänsten och fråga om vilken hjälp du kan få men också prata med polisen. Om det inte slutar riskerar du att situationen förvärras så det är bra om du agerar på ett sätt så att du kan känna dig säker. 
    Hälsningar
    Tommy 

Svar på tråden Igen - hans humör...