• jagoduoentill

gråter i sömnen...hjälp

har en 3månaders liten tjej som nu i ca 2v gråter i sömnen på natten...o nån enstaka gång på dagen...är uppe o vaggar henne över 10 ggr per natt...i natt var d över 20ggr..vad tusan e det som händer?

VET ATT NÄR DE BÖRJAR PÅ DAGIS SÅ E DE VANLIGT ME ALLT INTRYCK DE FÅR...Men nu???visst de får ju massa intryck nu me,men e de d el kan d va nåt annat... 

• Svar på tråden gråter i sömnen...hjälp
  • Ellih73

Hej!

Har en son på 6 månader och han började också tidigt med att skrika i sömnen, nästan panikskrik. När han får detta är det bara att ta upp han och gå med han. Till en början är han inte vaken å skriker då hysteriskt, men sen vaknar han och verkar då mer med. Men han kan hålla på att skrika ett tag, ibland upp till 40 min. Vår bvc-sköterska trodde att det var att det hade varit mycket under dagen för han eller mycket intryck när detta hände när han var liten, ca 3-4 månader. Nu är det nog något som heter nattskräck.
    Men hör med bvc och se vad de säger.

Hon har inte ont i magen?
    Ja jobbigt är det att inte veta vad det är som händer och nätterna är alltid värst!

• jagoduoentill

oj då :(   nej ont i magen har hon inte...

o det e inte panik skrik,men skrik..o hon sover....tar upp henne så slutar hon efter nån minut...
    man blir ju rädd ju :(
    ett par gånger började det me för ca 2 v sedan...i natt var d garanterat över 20 ggr...

• loisan31

Hej,

Barnen drömmer, det är fullt normalt, ta inte upp henne för hon är inte vaken. Ge nappen och prata lugnt med henne, det brukar jag göra när min lilla kille på snart sju månader drömmer om nätterna, detta händer i perioder. De har ju sina utvecklingsfaser som de går igenom så det är inget konstigt.

Loisan31

• jagoduoentill
    loisan31 skrev 2010-06-28 13:31:29 följande:
    Hej,

Barnen drömmer, det är fullt normalt, ta inte upp henne för hon är inte vaken. Ge nappen och prata lugnt med henne, det brukar jag göra när min lilla kille på snart sju månader drömmer om nätterna, detta händer i perioder. De har ju sina utvecklingsfaser som de går igenom så det är inget konstigt.

Loisan31
    hon slutar inte om jag inte tar upp henne....sen tar lilla loppan inte napp så där sprack de rådet...

jag vill bara veta vad som kan orsaka de...drömmer hon redan???3 månader... 
  • loisan31

Har du försökt med alla nappsorter, vissa borde fungera bättre än andra. Testa hela tiden skulle jag göra, det är en trygghet för de små liven. Jo hon kan redan nu drömma.

Loisan31

• FruSen

Dottern började gråta i sömnen kring 4 månader och det gör hon fortfarande då och då. Hon är 14 månader. När jag frågade om detta på BVC så sa min sköterska att "alla (dvs läkare etc) säger att så små barn inte drömmer. Men det tror jag inte ett dugg på, jag tror absolut att det kan vara drömmar".
    Och jag tror det jag också.
    Hon slutar ju gråta när jag tar upp henne och hon då vaknar... Hon ligger ju och snyftar i sömnen, när jag väcker henne verkar hon ju heller inte fatta så mycket Precis som man själv gör när man vaknar/blir väckt mitt i en dröm.
    Hon ju har inte ont någonstans, då låter det ju helt annorlunda
    Min tös slutar inte snyfta förräns jag tar upp henne/ruskar lite på henne så hon vaknar till (och då somnar hon ju om direkt). Jag är i alla fall en sån som inte kan sova när mitt barn ligger och gråter även om jag vet att hon ju faktiskt sover Tungan ute

• jagoduoentill
    loisan31 skrev 2010-06-28 13:37:46 följande:
    Har du försökt med alla nappsorter, vissa borde fungera bättre än andra. Testa hela tiden skulle jag göra, det är en trygghet för de små liven. Jo hon kan redan nu drömma.

Loisan31
    japp,provat både silikon o latex...stora som små,olika former..inget funkar...men jag ger inte upp än..
  • loisan31
    jagoduoentill skrev 2010-06-28 13:57:41 följande:
    japp,provat både silikon o latex...stora som små,olika former..inget funkar...men jag ger inte upp än..
    Har du prövat MAM, philips avent?
  • jagoduoentill
    FruSen skrev 2010-06-28 13:46:25 följande:
    Dottern började gråta i sömnen kring 4 månader och det gör hon fortfarande då och då. Hon är 14 månader. När jag frågade om detta på BVC så sa min sköterska att "alla (dvs läkare etc) säger att så små barn inte drömmer. Men det tror jag inte ett dugg på, jag tror absolut att det kan vara drömmar".
    Och jag tror det jag också.
    Hon slutar ju gråta när jag tar upp henne och hon då vaknar... Hon ligger ju och snyftar i sömnen, när jag väcker henne verkar hon ju heller inte fatta så mycket Precis som man själv gör när man vaknar/blir väckt mitt i en dröm.
    Hon ju har inte ont någonstans, då låter det ju helt annorlunda
    Min tös slutar inte snyfta förräns jag tar upp henne/ruskar lite på henne så hon vaknar till (och då somnar hon ju om direkt). Jag är i alla fall en sån som inte kan sova när mitt barn ligger och gråter även om jag vet att hon ju faktiskt sover Tungan ute
    men vad har hänt dessa 2 v så hon drömmer VARJE NATT HEEEELA NATTEN...poängterar igen att jag i natt gått upp över 20ggr för att lugna henne...då jag oxå är en mamma som inte kan sova gott om inte mitt barn gör d..
  • loisan31

Jag går också upp om min lillkille drömmer och så får han nappen igen och så klappar jag på honom, då vet han att mamma är där och så somnar han om gott.

Jag kan inte heller sova om de drömmer.

Loisan31

• FruSen
    jagoduoentill skrev 2010-06-28 13:59:36 följande:
    men vad har hänt dessa 2 v så hon drömmer VARJE NATT HEEEELA NATTEN...poängterar igen att jag i natt gått upp över 20ggr för att lugna henne...då jag oxå är en mamma som inte kan sova gott om inte mitt barn gör d..
    Ja, så ofta drömde inte min tös, men visst var det varje natt i början och det höll i sig rätt länge, Men inte mer än 2-3 ggr/natt. Nu är det kanske 1 gång/vecka...
    Sover ni tillsammans? Jag brukade flytta över tösen i vår säng när hon grät sådär i sömnen...
  • jagoduoentill
    FruSen skrev 2010-06-28 14:03:40 följande:
    Ja, så ofta drömde inte min tös, men visst var det varje natt i början och det höll i sig rätt länge, Men inte mer än 2-3 ggr/natt. Nu är det kanske 1 gång/vecka...
    Sover ni tillsammans? Jag brukade flytta över tösen i vår säng när hon grät sådär i sömnen...
    har provat lägga henne i vår säng men de hjälpte inte
  • allakantralla

Har det varit mycket runt henne de senaste veckorna? Runt 3 månader har de en utvecklingsfas som kan vara lite orolig för dem också. Det handlar en del om att deras värld blir lite större än tidigare, vilket ju gör dem själva mindre.

För vår del hjälpte det att dagtid vara mycket nära och upptäcka den där stora världen tillsammans; ute på promenad i bärsele/sjal, titta på träden och blommorna, och hemma tillsammans "upptäcka" lägenheten, känna på tapeter, tända och släcka lampor, sortera tvätten, torka bordet med disktrasa osv.

Så utevistelse och aktiva tillsammansgrejer i "den lilla" världen var vårt recept.  

Svar på tråden gråter i sömnen...hjälp