• DreamBear

Någon som vet något om sviktande binjurar?

Jag äter Levaxin, sedan 2006, men är fortfarande inte inställd på rätt dos. Vi genomgår ivf och läkaren vill att tsh ska ligga kring 1 och därför mixas det med dosen. Jag har tagit 100 mikrogram om dagen, men sedan sänktes det till 75 mikrogram om dagen. Sedan blev det 100 och 75 varannan dag, och nu äter jag 100 mg två dagar och tar 75 mg den tredje och varvar det så. Detta sista har pågått sedan 1 juni.

Sedan i torsdags har min mage ballat ut. Har skrivit en tråd om detta både här på Hälsa men även under Känsligt. Men för att sammanfatta det så får jag gå på toa flera gånger om dagen, magen är bubblig och jag mår illa och är enormt trött. Har inte rinnande diarre utan det är en grötig konsistens.

Sökte runt på nätet och fann lite om sviktande binjurar, att det kan vara vanligt vid skäldkörtelproblem. Fann där att man kunde testa med blodtrycksmätare hemma. Man skulle ligga ned i 5 min, ta blodtrycket. Sedan resa sig och ta det igen. Om det stående trycket var lägre än det liggande så var det ett tecken på sviktande binjurar/kortisolbrist.

Jag testa, när jag legat 5 min hade jag 104/61 (puls 78)  och när jag stod upp 97/71 (puls 101). Men nu är jag osäker på hur detta ska tolkas och om pulsen ska öka så där mycket.
    Någon som vet något om sviktande binjurar och kortisolbrist??
    Kan det ge en dålig mage??

• Svar på tråden Någon som vet något om sviktande binjurar?
  • Jezamine

Tror en läkare kan ge dig svar påd en frågan.

Avstängd tills vidare
  • DreamBear

Hoppas det, men har ringt HC och de hade mycket nu så de skulle återkomma med en tid till mig och jag skulle förhoppningsvis få komma till en läkare inom ett par dagar.
    I väntan på detta söker jag info på nätet, ju mer påläst jag är desto mer frågor kan jag ställa.

• Zawadi

Jag är ortostatisk - dvs mitt blodtryck faller när jag reser mig.
    Jag har ibs och en väldigt strulig mage. Avföringen kan se ut lite hursomhelst.
    Jag har knölstruma (äter inte levaxin dock).
    Jag tampas ständigt med stor trötthet.
    Min kortisolproduktion är normal. Det måste såklart inte innebära att din är det, men skulle dina binjurar lagt av helt så skulle du må ännu mycket sämre tror jag.

Jag har läst dina trådar och jag gissar att du skulle kunna ha något av följande:
    Tillfällig obalans i magen (kan bli bättre av probiotika)
    Infektion av något slag
    Födoämnesintolerans (laktos och/eller gluten tex)
    Ibs
    Men jag vet ju inte. Men jag är tveksam till att det skulle vara något allvarligt.
    Hursomhelst så tycker jag det är klokt att du kollar upp det hos vården.

• Tillalamm

Jag har underfunktion i mina binjurar - gjorde test hos Scandlab (saliv och urintest)- och det visade låg kortisolproduktion. Det gör också att min sköldkörtel inte funkar optimalt enligt dem, även om inte ämnesomsättningen är väldigt låg. Jag tror att tillståndet med underfunktion i binjurar kallas för Adrenal fatigue på engelska och det finns en del info om detta på nätet. Jag har också gjort test på VC på binjurarna och sköldkörteln. Det visade att binjurefunktionen var normal (!) och att ämnesomsättningen var något låg. På Scandlab sa de att det är svårt att påvisa binjuretrötthet via blodet och det är skälet till att testet på vårdcentralen inte gav utslag.

Nu går jag hos en näringsterapeut för att försöka göra ngt åt problemet. Kan tipsa om följande blogg också hypo2.info/bloggar/malin/om/.

• helenvaupptaget

Hej!
    Du har lågt blodtryck men blodtrycksfall vet jag inte om du har, det sänks lite för alla när man reser sig.
    Hur tog du blodtrcyket?

Du ska ha blodtrycksmätaren vid samma höjd som hjärtat, båda vid liggande samt stående position!

Jag har 125/70 när jag står en stund sen fallr det till 50/30
    När jag ligger har jag 90/60..

Jag har låga salthalter vilket är vanligt vid binjureporblem.

Jag har med all säkerhet addisnons sjukdom, ska ta de sista testerna snart och få diagnos.

Att du får diare tyder på att du har föt hög dos av levaxin. Det samt hjärtklappningar.
    Men om du har kortisolbrist så betyder det att dina TSH samt T4 är okej vid behandling MEN i cellen kan inte T4 tas upp så du mår skit PGA av det.

Hur är dina värden nu?
    TA reda på ditt TSH värde smat T4 vid diagnos INNAN du någonsin åt levaxin, det är jätte viktigt vid misstanke om binjuresjukdommar!!

MVH Helen

Svar på tråden Någon som vet något om sviktande binjurar?