• Äldre 1 Nov 10:27
    7462 visningar
    12 svar
    12
    7462

    Dos Gonal F? Biverkningar?

    Halloj! Fick en annan läkare idag på ivf-kliniken, som verkade ifrågasätta det mesta av vad min tidigare läkare har sagt och gjort... förvirrande. Nå, i alla fall så tyckte inte dagens läkare att det har hänt nåt med min 150 + 150 + 225 + 150 +150-kur med Gonal F, så fr o m ikväll höjs dosen till 300! Hjälp. Hur stor dos kan man ta egentligen?? Vilken dos ligger ni på och hur länge?

    På lördag ska jag in och kolla ifall det är okej att göra ÄP på måndag/tisdag, annars blir det nog torsdag/fredag (när vi hade bokat resa till Spanien, men, men...).

    Jag berättade för läkaren att jag sover dåligt, har gjort det de senaste nätterna, det känns ungefär som när man har druckit för mycket kaffe. Ögonen är trötta men hjärnan speedar på och mest mardrömmar... Jättejobigt, känner mig aldrig det minsta utsövd. Och i helgen var jag däckad i nåt slags migränliknande huvudvärk. Läkaren sa att det var jättekonstigt. Sprayen kan ha såna biverkningar, sa läkaren, men inte sprutorna. Men jag har ju inte sprayat! Skumt. Ingen annan som har haft såna här känningar?

    Lycka till, alla kämpar! Håll ut, snart är det vår tur...!!

    (Vill också TACKA alla gulliga som gav mig så fina svar igår kväll ang sjukskrivning etc. Mitt nät dog så jag kunde inte skriva in nåt då...!)

  • Svar på tråden Dos Gonal F? Biverkningar?
  • Annika­CM
    Äldre 1 Nov 10:41
    #0

    Sprayar du inte halv dos under tiden du sprutar med Gonal F? Det vanligaste är att man sprayar i en näsborre då man börjar med sprutorna. För att inte äggen ska lossna.

    Är man svårstimulerad så får man en dos på 300. 150 verkar vara en "normaldos" som de flesta får börja med. Jag fick börja med 225 under mitt första IVF (pga åldern), men det var för högt och det blev coasting. Nu har jag 150 hela tiden.

    Har haft huvudvärk under spraytiden men den försvinner efter några dagar med sprutor.

    Sköt om dig!

  • Äldre 1 Nov 12:02
    #0

    Annika: Tack! Näe, jag kör korta metoden av nån anledning, har inte sprayat alls...

  • Annika­CM
    Äldre 1 Nov 12:28
    #0

    Ja, just det. Nu kommer jag ihåg. Korta varianten precis som jag denna gång. (Kanske minnesproblem är en biverkning )

    Kan det vara en oro över IVFen som ger mardrömmar kanske? Sprutorna har som sagt inte gett mig några besvär.

    Lustigt att dina läkare säger så olika. Fick du reda på varför du skulle höja till 300? Var det äggstorleken? Jag ska också in på lördag och kolla upp hur det går.

    Vilken spruta har du fått som stoppspruta? Jag har Orgalutran.

    Visst är det vår tur!!

  • Äldre 1 Nov 13:05
    #0

    Hejsan!!

    Jag började med 450 gonal-f i 3 dagar och sen sänkte dosen till 225 i 3 dagar. Sen blir det kontroll.
    Inga biverkningar ännu och det är jag glad för Jag är på sprutdag 5.

  • Äldre 1 Nov 13:44
    #0

    Annika CM: Ja, det var för att jag tydligen nästan inte har svarat alls på stimuleringen i den låga dosen som den höjdes. Läkaren vill gärna att jag genomgår ÄP på måndag eller tisdag... så att jag kan göra min bokade resa på torsdag, antar jag, så det är ju snällt. Jag har bara två ynkliga äggblåsor på varje sida!

  • Äldre 1 Nov 13:46
    #0

    Annika igen: Oro, näää... det tror ajg inte .Jag har ju inte ens fattat att jag är inne i ivf-karusellen än! Eller hmmm, så är det mitt undermedvetna som har det...

    Jag har också Orgalutran...

    Blir en spännande dag på lördag då!!

    Kram!

    Sussi: Åh, tack, vad skönt att höra att man kan få så höga doser, och t o m utan att känna nåt!

  • Mimmi4­0
    Äldre 1 Nov 14:05
    #0

    Hej!

    Har också fått Gonal-F 300IE vid mitt IVF försök och mådde inte alls dåligt av det.
    Det jag mådde skit av var Suprecursprayen...

  • Äldre 1 Nov 14:10
    #0

    Mimmi40: Tack, vad bra att veta!

  • Mimmi4­0
    Äldre 2 Nov 13:18
    #0

    Glömde säga att jag fick det under hela sprutperioden 300IE/ dag i 13 dagar.

    Mimmi

  • Äldre 2 Nov 13:37
    #0

    Mimmi: Oj. Hade du inga biverkningar alls av sprutan alltså? Jag tog 300 igår och kände inget särskilt, sköönt. Tog den låångsamt...

  • Mimmi4­0
    Äldre 3 Nov 08:50
    #0

    Nä, Kusin Knase, jag kände inget av mina sprutor ....kändes skönt....

  • Äldre 3 Nov 11:33
    #0

    Mimmi: Ja!

Svar på tråden Dos Gonal F? Biverkningar?