• Impega

Poolvatten, farligt för hund?

Har skaffat en liten pool hemma o har 2 hundar. De brukar springa o dricka ur de flesta vattenpölar de hittar men vad händer om de dricker ur poolen.

Vi kör med klorrengöringssystem i poolen. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-28 14:09
    Skickade visst innan jag hann ställa frågan..

Är klorvattnet i poolen giftigt för hunden?

• Svar på tråden Poolvatten, farligt för hund?
  • hmcc

Jag vet inte om det är någon skillnad på poolen på djursjukhuset och en människopool men på djursjukhuset simmar mina hundar ofta.

• Impega

Oki, är lite så jag tänkt också. Vi människor får ju en o annan kallsup när vi badar i poolvatten oxå.

Har försökt att läsa mig till om just klor skulle vara extra farligt för hund men hittar ingenting.

O det är ju inte som om de bara dricker ur poolen men de kan ibland vara jäkligt snabba med att slurpa i sig en skvätt.  

• Lathundarna

Ring veterinären och kolla?

• amana

Man har inte vanligt klorvatten (som i simbassänger för människor) i poolen på djursjukhuset. Det är en annan "blandning". Iallafall på min skolas djursjukhus.
    Jag tror inte att de är farligt för dina hundar. En och annan slurp gör inget. Ställ fram en vattenskål brevid med rent vatten så att de alltid har ett alternativ om de skulle bli väldigt törstiga.

• maruttan

Det är väl inte direkt farligt men jag brukar duscha av mina hundar efteråt eftersom jag inte vill att de ska ha kloret kvar i pälsen. Att de dricker en slurk tror jag inte är någon större fara!

• Impega
    Lathunden skrev 2010-06-28 14:57:36 följande:
    Ring veterinären och kolla?
    Ne usch vad jobbigt när det finns folk här som har svaret..
  • Impega
    amana skrev 2010-06-28 20:50:53 följande:
    Man har inte vanligt klorvatten (som i simbassänger för människor) i poolen på djursjukhuset. Det är en annan "blandning". Iallafall på min skolas djursjukhus.
    Jag tror inte att de är farligt för dina hundar. En och annan slurp gör inget. Ställ fram en vattenskål brevid med rent vatten så att de alltid har ett alternativ om de skulle bli väldigt törstiga.
    De har vattenskålar fulla med fräscht vatten lite varstans men tycker det är skit skoj att stå utanför poolen och dricka medans vi människor gottar oss i poolen.
  • Lathundarna
    Impega skrev 2010-06-29 09:23:24 följande:
    Ne usch vad jobbigt när det finns folk här som har svaret..
    Tomte
Svar på tråden Poolvatten, farligt för hund?