SF-mått v 31
Hej var till bm idag och mitt sf mått var 24 cm vilket hon tyckte var lite. Är gravid v 30+2 . Den är under kurvan... Hur har ni andra ert sf på?
Hej var till bm idag och mitt sf mått var 24 cm vilket hon tyckte var lite. Är gravid v 30+2 . Den är under kurvan... Hur har ni andra ert sf på?
Mina värden runt den tiden:
v.29 25 cm
v.32 28 cm
Bm besöket idag i v. 37 hade jag 32 cm. Har legat precis under medelkurvan hela tiden.
Jag tycker inte att min mage har verkat vara så mycket större än din och min bm har aldrig sagt nåt förutom att jag nog förmodligen inte blir så stor. Är ganska liten som även du ser ut att vara på dina bilder.
Jag har räknat på min förlossningsjournal och normalkurvan för SF-måtten ligger i följande fullgången vecka:
v24 - 23 cm
v25 - 24 cm
v26 - 25 cm
v27 - 26 cm
v28 - 27 cm
v29 - 28 cm
v30 - 29 cm
v31 - 30 cm
v32 - 31 cm (30,5)
v33 - 31 cm
v34 - 32 cm
v35 - 32 cm (32,5)
v36 - 33 cm
v37 - 34 cm
v38 - 35 cm (34,5)
v39 - 35 cm
v40 - 36 cm
v41 - 36 cm
Observera nu att det är fullgångna veckor, är du i 24+5 t ex, så tittar du på vecka 24.
Jag har haft 27-28 cm i vecka 29 (har aldrig varit till BM i vecka 31)
I vecka 31+ var mitt SF-mått 35 cm med första barnet.
I vecka 30+1 var mit SF-mått 31 cm med andra barnet.
Detta är min andra graviditet och magen är mindre nu än det var i den första. Blev bara fundersam eftersom bm också var det och det är en bm som jag ine riktigt litar på ...
vacka 30=28 cm!
Min Bm sa att man ska ha samma SF mått som i den veckan man e gravid i?
Så i vecka 31 hade jag 31cm nu i vecka 32 hade jag 32cm jag ligger lite över på kurvan å det gjorde jag med min dotter oxå
Har precis varit och mätt min mage är i vecka 30 och hade sf mått på 28 vilket var helt på "standardkurvan".
Min Bm sa att man ska ha samma SF mått som i den veckan man e gravid i?
Så i vecka 31 hade jag 31cm nu i vecka 32 hade jag 32cm jag ligger lite över på kurvan å det gjorde jag med min dotter oxå
Det viktiga är att du följer din kurva och att magen växer. Om måttet står stilla kan det tyda på att nåt är fel. Sen kan man ju behöva kolla upp ett väldigt litet mått. Det låter som att du ligger under nedre kurvan. Jag hade 26 i v 30+1 och låg då precis på den undre kurvan. Hur har det sett ut tidigare?
Måttet kan ju även stå stilla när bebisen sjunker ner och fixerar sig. Min bm sa att standrad hos dem var att om måttet står stilla/sjunker/ökar väldigt lite så gör man en ny mätning efter 1-2 veckor, ar det inte ökt då så får man göra ett tillväxt-ul.
Just det, om det är olika personer som mäter kan det bli lite olika också och kurvan kan se konstig ut.
Nu i v.32 låg mitt sf mått på 33cm och jag följer min kurva (överkurvan) men magen är inte super stor men min BM säger att jag bär väldigt högt upp Så detta är nog väldigt varierande från person till person. Mitt 1:a barn.