• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Provokation och våld

Det här är en fortsättningstråd på den här tråden där frågan om (verbala) provokationer och våld uppkom. Så jag tänkte att vi skulle diskutera det här utifrån följande frågor:

1. Är det ok att bruka våld (någon form, förklara gärna, se fråga 2) mot någon som är "spydig och elak" eller som är "extremt otrevlig och vägrar ger sig"? Du får gärna dra den verbala provokationen hur långt du vill för att framföra din poäng, alltså om läget förändras om personen ger sig på barn, familj eller om de hånar någon egenskap du eller någon annan har (religion, handikapp, hudfärg och så vidare).

2. Vilket, om något, våld kan vara försvarligt i en sådan situation (värsta tänkbara provokation, fortfarande verbal dock)? Exempel: Är det ok att knocka någon om den säger att du är ful? Ok att ge en örfil för att någon kallar dig jävla idiot?

Jag ser gärna att tråden inte urartar i pajkastning (som inte är detsamma som kritik!) och att man motiverar sina ställningstaganden så gott man kan. Kritik mot andras positioner är också välkommen. Jag kommer att skriva något om min egen position lite senare ikväll.

Så nu är det bara att börja diskutera.

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Svar på tråden Provokation och våld
  • Anonyhm

Tack för att du gjorde tråden. Den blir förmodligen intressant. Som svar på Ts tycker jag ALDRIG att det är ok att bruka våld mot någon för att denne säger eller tycker något man ogillar. MEN jag kan förstå att det ibland urartar på det viset. Man är inte mer än mänsklig. 

Jag tycker att det är skillnad på att aktivt försöka skada någon allvarligt och att försöka få någon att lämna en ifred. Perfekt exempel som hände ofta när jag var yngre är krogbråkarbrudarna som VILLE slåss, ställde sig ivägen och vrålade 1 cm från ens ansikte så att spotten flög "kom igen då slå först slå först för fan" och vägrar flytta på sig. Det blir en hotfull situation som man inte kan ta sig ur tack vare att någon står ivägen. Då tycker jag att det är ok att använda så mycket våld som krävs för att man ska flytta personen. Dvs knuffa åt sidan, tränga sig förbi.

Om man befinner sig i ett läge där man inte kan bli lämnad ifred eller har möjlighet att ta sig ur en hemsk situation utan att bruka våld anser jag att man kan ursäktas.  

• LillaTanten

För mig blir det här - som så mycket annat - ett helt hypotetiskt resonemang, jag har (ännu?) aldrig hamnat i en situation som TS beskriver men OM jag skulle göra det vill jag för min alldeles egna del hoppas att jag med upphöjt, om än kanske spelat lugn kan ta mig därifrån och låta antagonisten "vinna".

Jag har inga som helst problem med att släppa diskussioner med folk som inte VILL lyssna på mina åsikter och argument och som kör med "idiotresonemang" för att kunna fortsätta ett bråk. Den form av våld jag skulle kunna tänka mig att ta till är det minsta möjliga som krävs för att kunna förflytta mig från platsen, dvs knuffa mig, trängas för att ta mig därifrån.

Anledningen till att jag inte vill slåss är att jag inte tror att våld löser något, att jag tack och lov hittils aldrig behövt uppleva en situation där jag ansett att användandet av våld varit befogat, och jag tror också att om jag skulle "tvingas" slå till någon för att freda mig själv så skulle jag få dåligt samvete för att jag inte hade förmåga att lösa problemet på något annat sätt.

Å andra sidan skulle jag nog inte tveka att klämma åt kulorna på en våldtäktsman om han gav sig på mig....

Man blir som man umgås - är jag otrevlig kan det mycket väl vara ditt fel!
  • Anonyhm
    LillaTanten skrev 2010-06-28 16:45:56 följande:
    För mig blir det här - som så mycket annat - ett helt hypotetiskt resonemang, jag har (ännu?) aldrig hamnat i en situation som TS beskriver men OM jag skulle göra det vill jag för min alldeles egna del hoppas att jag med upphöjt, om än kanske spelat lugn kan ta mig därifrån och låta antagonisten "vinna".

Jag har inga som helst problem med att släppa diskussioner med folk som inte VILL lyssna på mina åsikter och argument och som kör med "idiotresonemang" för att kunna fortsätta ett bråk. Den form av våld jag skulle kunna tänka mig att ta till är det minsta möjliga som krävs för att kunna förflytta mig från platsen, dvs knuffa mig, trängas för att ta mig därifrån.

Anledningen till att jag inte vill slåss är att jag inte tror att våld löser något, att jag tack och lov hittils aldrig behövt uppleva en situation där jag ansett att användandet av våld varit befogat, och jag tror också att om jag skulle "tvingas" slå till någon för att freda mig själv så skulle jag få dåligt samvete för att jag inte hade förmåga att lösa problemet på något annat sätt.

Å andra sidan skulle jag nog inte tveka att klämma åt kulorna på en våldtäktsman om han gav sig på mig....
    Det är ungefär så jag menar också. Man får använda så mycket våld som nöden kräver. Dvs så mycket våld som krävs för att kunna värja sig från en situation som är obehaglig, skadlig, eller hotfull. Om någon tränger in mig i ett hörn och vägrar släppa mig därifrån betraktar jag det som självförsvar om jag gör vad som krävs för att ta mig därifrån. Sitter jag inte inträngd går jag helt enkelt om någon har mundiarré. 
  • Elavela87

Det är OK lika mycket som att det är OK att provocera i syfte att såra, skada eller misshandla en verbalt.

Om någon störd människa är uppe i ansiktet på mig och står å spottar och skriker så tro fan att jag lappar till tills gubbenfan/kärringen ligger ner. Då kan jag gå därifrån.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Elavela87 skrev 2010-06-28 21:24:08 följande:
    Det är OK lika mycket som att det är OK att provocera i syfte att såra, skada eller misshandla en verbalt.
    Själv jämställer jag inte verbala attacker med fysiska och jag har svårt att se hur man kan göra den kopplingen. Att initiera våld ligger för mig på en helt annan nivå än kränkande tillmälen eller skällsord.

Skulle du kunna utveckla lite med vad du menar att det är lika ok och hur du motiverar det?
    Elavela87 skrev 2010-06-28 21:24:08 följande:
    Om någon störd människa är uppe i ansiktet på mig och står å spottar och skriker så tro fan att jag lappar till tills gubbenfan/kärringen ligger ner. Då kan jag gå därifrån.
    Då hoppas jag att du är beredd att ta konsekvenserna av ett sådant handlande också. Både juridiska och andra. Det du beskriver är att betrakta som misshandel alternativt grov misshandel och det kan medföra fängelse i upp till tio år. Även vållande till annans död kan vara aktuellt.

Andra konsekvenser är rent praktiska men också moraliska, är du beredd att någon som jag helt enkelt slår ner dig på plats för att försvara den andra personen? Är du beredd att ta det moraliska ansvaret för att ha inlett ett anfall? Är du beredd att ta det moraliska ansvaret för dödsfall eller svåra permanenta skador?
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Anton Chigurh

Jag har varit i ett å annat slagsmål, men jag har aldrig slagit först, mao har jag aldrig reagerat med fysiskt våld på en verbal förolämpning, och anser såklart att det är åt helvete och agera på det viset också.

Är någon otrevlig kan jag va spydig tillbaka, men skulle aldrig få för att klappa till vederbörande. Fullkomligt idiotiskt handlingssätt, om du frågar mig, men så har jag väldigt lång stubin också. Brukar va den som avstyrar slagsmål, faktiskt, så länge jag inte är den som träffas. Då brukar stubintråden kortas avsevärt, fast det är ju en annan femma.

Don't run, you'll only die tired - US Sniper Team.
  • Selfish Geene

Anta att en person hotar med att skada tredje part ("jag ska döda ditt barn" tex) sedan går h*n därifrån.
    Är det då motiverat att använda fysiskt våld för att hindra denne att lämna platsen? (och möjligen genomföra hotet)?

• ragatan
    Selfish Geene skrev 2010-06-29 07:05:12 följande:
    Anta att en person hotar med att skada tredje part ("jag ska döda ditt barn" tex) sedan går h*n därifrån.
    Är det då motiverat att använda fysiskt våld för att hindra denne att lämna platsen? (och möjligen genomföra hotet)?

Men hur vet du att personen verkligen tänker göra allvar av hotet? Människor kastar tydligen ur sej vad som helst bara för att de kan, utan tanke på konsekvenser eller hur andra uppfattar det. Man har inga som helst problem med att misshandla människor, varken verbalt eller fysiskt utan närmare eftertanke. OM man säjer fel saker, står på fel plats, ser fel ut, tittar fel, sitter fel, går fel......
    Våld är aldrig ett förstahandsalternativ. Kan jag inte övertyga en annan person med ord kan jag misshandla någon till underkastelse, men inte till övertygelse.
    Våld kan vara en sista utväg som nödvärn, men inte mer våld än nöden kräver.

• Selfish Geene
    ragatan skrev 2010-06-29 08:36:48 följande:

Men hur vet du att personen verkligen tänker göra allvar av hotet? Människor kastar tydligen ur sej vad som helst bara för att de kan, utan tanke på konsekvenser eller hur andra uppfattar det. Man har inga som helst problem med att misshandla människor, varken verbalt eller fysiskt utan närmare eftertanke. OM man säjer fel saker, står på fel plats, ser fel ut, tittar fel, sitter fel, går fel......
    Våld är aldrig ett förstahandsalternativ. Kan jag inte övertyga en annan person med ord kan jag misshandla någon till underkastelse, men inte till övertygelse.
    Våld kan vara en sista utväg som nödvärn, men inte mer våld än nöden kräver.

Det kan jag naturligtvis inte veta (jag kan inte veta att den som måttar ett slag mot mig, verkligen har för avsikt att träffa mig och orsaka skada heller)
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Jag skrev ju att jag skulle skriva lite om min position men det glömdes bort så jag gör det här:

Jag anser att våld aldrig ska vara ett svar på verbala "anfall" oavsett graden eller intensiteten på förolämpningarna eller vad det nu må vara. Fysiskt våld är i min mening ett betydligt grövre övertramp än något verbalt dito. Jag kan dock ha förståelse för att det kan brista men det ursäktar inte själva handlingen.

Moraliskt så härleder jag det ur rätten till sin egen kropp i alla situationer, det är helt enkelt en oerhörd kränkning att bruka våld mot någon mot dennes vilja. Nu kanske någon säger att det är kränkande med förolämpningar också, och det måste jag ju hålla med om. Däremot så anser jag att det skyddet är och ska vara betydligt svagare och att en respons med fysiskt våld i stort sett alltid är ett värre övergrepp.

Kontentan är alltså: Verbalt våld, som inte heller är ok, ska aldrig bemötas med fysiskt våld. Jag skulle gärna se er som tycker tvärtom motivera era ståndpunkter.

Svar på tråden Provokation och våld