• Chaos

Äta gammal dipp - gravid

Min sambo är gravid i v.7 och jättesugen på en iodninggjord dipp (olw vitlök med gräddfil) som har stått i vår kyl i 4-5 dagar, sen i torsdags alltså. Är det farligt för henne att äta den? Uppskattar snabba svar!

• Svar på tråden Äta gammal dipp - gravid
  • Chaos
    Michisen skrev 2010-06-28 20:04:02 följande:
    Hon kan möjligen bli magsjuk, men det är knappast någon fara för fostret.

Är den för gammal? Hur länge håller sig en dip i kylen egentligen? Den har haft plast över hela tiden.

• Michisen

En öppnad gräddfil sägs hålla sig 4-5 dagar i kylen, har du blandat i dip i den och dessutom dippat så har du antagligen dubbeldippat och därmed fört ner diverse bakterier från munnen i dippen där de sedan stått och långsamt växt till sig.

Det är dock inte farligt att äta dippen, men som sagt, man riskerar att må illa.

• Chaos

Okej, men du rekommenderar ändå att strunta i dippen ;)?
    Får gå och köpa ny dipp till hjärtat :).

• Michisen
    Chaos skrev 2010-06-28 20:20:33 följande:
    Okej, men du rekommenderar ändå att strunta i dippen ;)?
    Får gå och köpa ny dipp till hjärtat :).
    Köp en ny till din gravida älskling om hon är sugen på den och minns chirren å dirrens magiska budord - ät den färsk och släng sen det som (om det blir något) över!
  • jaghopparhögt

Men vafan, 4-5 dagar i kylen. Hur mesig kan man bli.
    Man känner på smaken om den är dålig, smakar den inte dåligt så är det inget fel på den.

• Michisen
    jaghopparhögt skrev 2010-06-28 20:29:41 följande:
    Men vafan, 4-5 dagar i kylen. Hur mesig kan man bli.
    Man känner på smaken om den är dålig, smakar den inte dåligt så är det inget fel på den.
    Du får säkert äta den om du vill det. Själv är jag sån att jag hellre undviker sånt jag kan bli magsjuk av, även om det inte är farligt, eftersom jag inte är helförtjust i att spy.
    Varför skulle jag då rekommendera någon annan att äta dip som stått och torkat till sig i kylen i upp till fem dagar, när hållbarheten för ren, öppnad gräddfil är så kort som 3-4 dagar?

Handlar inte så mycket om mesighet som om sunt förnuft.
  • jaghopparhögt
    Michisen skrev 2010-06-28 20:31:26 följande:
    Du får säkert äta den om du vill det. Själv är jag sån att jag hellre undviker sånt jag kan bli magsjuk av, även om det inte är farligt, eftersom jag inte är helförtjust i att spy.
    Varför skulle jag då rekommendera någon annan att äta dip som stått och torkat till sig i kylen i upp till fem dagar, när hållbarheten för ren, öppnad gräddfil är så kort som 3-4 dagar?

Handlar inte så mycket om mesighet som om sunt förnuft.
    Men det är klart man inte spyr av lite gammal dipp =p
    Det absolut värsta är att den kanske smakar lite illa.
    Haha kan ni ingenting om mat?
  • Michisen
    jaghopparhögt skrev 2010-06-28 21:50:09 följande:
    Men det är klart man inte spyr av lite gammal dipp =p
    Det absolut värsta är att den kanske smakar lite illa.
    Haha kan ni ingenting om mat?
    Grattis till plåtmagen. Jag skulle spy av den hur som helst, eftersom jag kräks eller får rännskita av vanlig gräddfil.

Får jag fråga hur det kommer sig att du blir så upprörd över att någon annan inte tänker äta gammal dip?

Det är ju inte som att någon tänker hindra dig från att äta all gammal dip du kan tänkas få syn på om det nu är det du vill göra.
Svar på tråden Äta gammal dipp - gravid