• Anonym (trist)

Min man har helt "plötsligt" fått trång förhud,vad göra?

Hej, min man har alltid varit lite känslig när vi haft sex med att förhuden måste dras upp lite innan för det kan göra lite ont..
    Nu har det blivit värre säger han, och det ser ut som om det stramar mer runt ollonet när han har stånd..vilket har lett till att han drar sig för att ha sex.. trist...
    Vad kan man göra åt detta? och var vänder man sig? hmmm...

/undrande fruga

• Svar på tråden Min man har helt "plötsligt" fått trång förhud,vad göra?
  • droppen25

Det händer med några års mellanrum att jag får problem med att förhuden blir trång. Drar man tillbaka förhuden ändå eller har sex kan det spricka lite och sen blir förhuden ännu trängre tills sprickorna har läkt. 
    Jag har försökt kolla upp vad det är men har inte fått något egentligt svar och eftersom det rör sig om en veckas obehag varannat år har jag inte brytt mig om att gå vidare.

Jag har provat att vänta ut läkningen men det kan innebära att man inte ens kan tvätta ollonet på en vecka. Provar man att dra tillbaka förhuden för tidigt spricker det igen och man får vänta ännu längre.
    Jag har också provat olika hudsalvor som Idomin och Inotoyl utan att det hjälpt särskilt mycket.
    En sommar när vi var i stugan hade jag inget annat att smörja med än en ganska dyr olivolja. Till min förvåning blev huden väldigt smidig och mjuk och sprickorna läkte snabbt.
    Jag har bara haft problem en gång till sen dess och då tyckte jag inte olivoljan hjälpte lika bra så de kan vara en tillfällighet eller olika sorters olivolja.

• Anonym (...)

Mitt ex hade samma problem, han gick till läkaren och sedan blev han omskuren och har sedan dess naturligtvis inte haft några problem.
    Så sök läkarvård är mitt tips, man ska inte behöva gå och ha ont, inte ens periodvis.

• droppen25

Personligen tar jag hellre en veckas besvär vart annat år än är omskuren med det beror väl på hur jobbigt man upplever att det är antar jag. Jag gillar min förhud de andra 99 procenten av tiden. Den har ju ändå en uppgift att fylla som skydd för ollonet.

• Anonym (...)

det är såklart en smaksak från person till person, mitt ex var glad av att bli av med den, och jag som kvinna föredrar en omskuren man än en som inte är det.

Men som sagt besväras man av problem så torde valet vara ganska enkelt, sen är det ju i proportion till problemen.

Du står ut, mitt ex gjorde det inte.

Svar på tråden Min man har helt "plötsligt" fått trång förhud,vad göra?