• Minikatt

Namnkalas

Vi ska ha namnkalas för vår son då vi valt att inte döpa honom och jag sitter här och funderar på hur detta namnkalas kan gå till. Vi har inte tänkt oss att ha en massa tal, sånger, dikter och sånt, utan mer att släkten träffas, umgås och välkomnar bebisen. Vi kommer bjuda på mat och fika, men skulle vilja ha nåt lite... cerimoniellt också eller hur man kan säga. På nåt sätt väkomna honom till familjen men jag har ingen aning om hur vi skulle kunna göra detta utan att det blir sentimentalt och jobbigt.

Förslag mottages tacksamt!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-28 21:47
    Förtydligande: jag skulle vilja ha några minuter som var lite HÖGTIDLIGA men utan att hålla tal eller läsa dikter... Hur kan man göra det?

• Svar på tråden Namnkalas
  • SilverEmma

Jag har varit på en namngivningsceremoni som var jättefin. Barnets morfar höll ett tal om barnet, vilken betydelse det hade för hela släkten & var alla namnen kom ifrån. Sen planterades ett träd & några barn sjöng ett par barnvisor...hur mysigt som helst.

Fanny -09 & Elliot -10...våra älskade flickor!
  • Miola

Vi kommer att ha en välkomsthandling då vi hänger ett smycke om sonens hals samtidigt som vi säger detta:

Vi människor behöver högtidsstunder, som skänker oss livsmod och kraft att leva. När vi idag tar emot detta lilla barn i vår gemenskap är det åter en högtid att minnas. För barnet självt kanhända mer eller mindre medvetet just nu, men för mamma och pappa och oss andra en viktig händelse, att han nu kommit han som vi väntat på.

I detta smycke som vi nu hänger om din hals finns ditt namn xx graverat.

xxx, vi hälsar dig välkommen till livet, till oss, dina medmänniskor och till släkt och vänners gemenskap. Vi önskar att du kommer att känna värmen av den kärlek som bottnar i vår stora lycka. Vi som samlats här önskar av hela vårt hjärta att du utvecklas till en lycklig och harmonisk människa, att du blir stark, kreativ och självständig. Låt oss alla med glädje försöka ge Vilmer den trygghet, uppfostran och omtanke som är så viktig för att skapa ett lyckligt liv.

• Bembu

Farfar till mina barn har hållt i dom och kort berättat datum när dom föddes, namnen vi valt, tilltalsnamnets betydelse och sen ut bringat ett fyfaldigt levende.

I stil med:
    NN du kom till jorden den DATUM och fick namnet NN som tilltalsnamn, NN efter din gammel mormor (tex) och NN efter.... "Tilltalsnamnet" härstammar från och betyder....
    Nu vill jag att vi reser oss och hälsar NN välkommen till oss med ett fyrfaldigt levende HURRA x 4.

Jätte uppskattat och båda gångerna har de väl tagit runt max 5 min. Precis lagom.

• mimosa2000

Vi hade namngivning för våran freja. Jag gjorde ett litet häfte om henne och hennes valda namn som alla fick läsa, samt lite bilder i och sånt. Jag gillar inte heller det där med ceremonier och sånt. Sen hade vi mat och fika. Bara umgicks och hade trevligt.

• MammaSwahn

Vi har namngivning till vår son och det enda vi hade som va speciellt va att en av mina bästa kompisar sjöng en låt :)

• MyDream

Vi gjorde ett bildspel till båda våra barns namngivningskalas.
    Innehöll allt från magbilder, ul bilder, från förlossningen och barnens första tid i livet fram til namnkalasen.
    La till lite roliga texter och vad namnet betyder, hur många som heter det, vilken namnsdag mm och fin musik.
    Tror att jag har ett av bildspelen i mit galleri.
    Vi visade det på duk med projektor och det har varit mycket uppskattat och många fällde en tår Glad

Svar på tråden Namnkalas