• Enyahund

Hur klarar sig barn födda i vecka 35-37?

Någon som fått barn någon gång mellan vecka 35+0 - 37+0?
    Hur har bebisen mått?
    Hur länge har ni varit tvugna att stanna på BB/NEO?
    Hur mycket har barnet vägt?

• Svar på tråden Hur klarar sig barn födda i vecka 35-37?
  • 2 som vill bli 3

jag fick min son v.35+3.
    Han vägde 3045g och var 49 lång.
    Inga problem, Åkte hem efter 3 dagar på BB.
    Det enda jag märkt är att utveklingen är lite långsammare om man tittar på "när" dom ska kunna göra saker, Men Äsh han kan lika gärna ha vart "trög" om jag hade gått över tiden.
    Första riktiga leendet kom tex vid 3,5 månad osv.
    Men det går bara bra!

• LillaFlingan

jag fick min son på 37+1 enligt UL, men 36+4 enligt Äl (vet exakt när vi hade sex..så BF enl UL stämmer ej).
    det var inga problem alls, han var ju såklart smal och så..
    men han ökade snabbt i vikt!

det enda man märker skillnad på är t.ex att min kompis födde sin dotter samma DAG! som jag födde min son.. de är lika många veckor gamla.. men hon kom 1v efter BF och min kom nästan 3½-4v före BF..
    det är stooor skillnad i utvecklingen på dem...

min son sover heeela tiden fortfarande och blir 11v imorgon..
    hon är vaken väldigt mycket, jollrar högljutt,ser på längre avstånd än dessa 20cm som nyfödda gör, är väldigt social.

min son beter sig som om han vore typ 4-5-6v gammal..
    han skulle eg ha blivit 2mån enligt BF , nu på fredag då..

han vägde 3275gr och var 50cm lång..
    nu snart 11v gammal är han 60,5cm lång och vägde 5820gr!
    så han har ju vuxit till sig ordentligt! (han var ändå stor för sin ålder.. men han kändes som en liten fågelunge).. så smal att när man bytte blöja så låg huden vid skinkorna på skötbädden.. när man böjde upp benen alltså..

fick dock svarsleende redan vid 4v ålder.. och får dem jätteofta.. han gör även glädjetjut och har gjort i snart 4v...
    han är mao ganska tidig på så vis ändå.. :)

• sahara sahara

Min dotter är född 35+0 och vägde drygt 2500 gram. Hon var lite trött och medtagen, och ville inte äta, så vi låg på neo en vecka för solning och sondmatning och amningsträning. Annars mådde hon bra, och har gjort det sen dess. Hon ligger lite efter, men jag försöker verkligen att tänka att hon egentligen är fem veckor yngre än hon, och att om jag måste jämföra henne med andra barn, jämföra med dem som är korrigerat lika gamla.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • Alcarinque

Dottern föddes i v.36+6. Vägde 3245g och vad 49 cm. Inga problem med nåt. Stannade på BB tre dagar. (Fick dock ingen förklaring till varför vi inte fick åka hem tidigare vilket jag ville).

♥ Alva 060307 ♥ Lillasyster med BF 100802 ♥
  • vittra

Vet inte riktigt om jag räknas in, men födde iaf dottern i v 37+1, hon vägde 2600 g och var 47 cm lång. Hade problem att få igång amningen, gick ner mycket till 2200 g och tog lång tid på sig att komma upp till födelsevikten igen. Hon fick tillägg på bb (låg ju inte på neo eftersom hon ändå räknades som fullgången) för att få i sig tillräcklig energi för att orka amma. Fick åka hem på tredje dagen, sov på BB två nätter utöver natten då hon föddes. Men så småningom så kom allt i rullning och amningen började fungera, hon började piggna till. Då visade det sig även att hon hade kolik och skrek väldigt mycket i princip det första halvåret. Förutom koliken (som inte var mjölkallergi och inget annat vi kunde komma att tänka på heller) så mådde hon dock bra och hon har följt sina vikt- och längdkurvor även om hon alltid har varit väldigt liten och rent utvecklingsmässigt har hon också varit inom normerna. Hon har aldrig sovit särskilt mycket förutom då hon var absolut ny och inte fick i sig tillräckligt med näring, sedan gjorde ju dessutom koliken att hon fick väldigt svårt att komma till ro och somna.

• Triixiie

Jag föddes i vecka 26,så jag var alltså 3månader för tidig.
    Vägde 984gram har jag för mig.
    Mina lungor var inte färdigutvecklade,jag fick sondmatas.
    Läkaren sa att jag skulle bli förlamad men det blev jag inte!
    Låg i kuvös ett bra tag..
    Men jag har klarat mig fint.

• saja08

vår kille kom i v. 35+6 och vi var inskriva på neo i 5 veckor, en vecka på neo och 4 veckor med hemskukvård. han vägde 2478g och var 45cm. han fick sondmatas i 3 veckor, sola samt ligga på värmebädd i 3 dagar. han hade lågt blodsockervärde och låg kroppstemp när han föddes. nu är han en glad och rolig kille som gillar att le, spratla med benen och har upptäckt sina händer. nu väger han runt 5,3kg och är 57 cm. han har fortfarande vissa kläder i stl 56 men har även börjat använda stl 62.

• Pink Muffin

Mitt andra barn är fött i v. 35+1. Han vägde 3026 g. Han fick kraftig gulsot och låg inlagd på neo några dagar. Han var trött och tagen och fick sola mycket och det tog ett tag innan han orkade suga på bröstet, men annars har det inte varit några problem alls med honom och han har inte alls varit sen i utvecklingen.

MItt tredje barn är fött i v. 37+5. Han vägde 3420 g. Vi åkte hem dagen efter. Han blev lite gul,men aldrig så han behövde sola.

♥ Signe Emilia 050204 ♥ Alfred Johan 061108 ♥ Valter Hjalmar 080621♥
  • Kazeer

Första barnet kom i vecka 36+3. Han vägde 2095 g. Han var inskriven åtta dygn på neonatal och låg på värmebädd, sondmatades och solade. Vi fick åka hem, när han kunde hålla värmen själv och gick upp i vikt på fri amning.

Andra barnet kom i vecka 35+3. Han vägde 1510 g. Han var inskriven på neonatal i en månad. Han låg på värmebädd och sondmatades. Efter 16 dygn kunde han hålla värmen själv och vi fick åka hem med hemsjukvård. När sonden togs bort blev han utskriven.

Förutom att pojkarna inte har orkat äta själva och inte har kunnat hålla värmen, så har de mått jättebra.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • MinEmPsi
    Enyahund skrev 2010-06-28 22:41:16 följande:

Någon som fått barn någon gång mellan vecka 35+0 - 37+0?
    Hur har bebisen mått?
    Hur länge har ni varit tvugna att stanna på BB/NEO?
    Hur mycket har barnet vägt?

-Min andra dotter kom 36+5.
    -Hon mådde toppen!
    -Vi stannade 3dagar då hon gick ner lite i vikt och var frågan om hon skulle sola eller inte men hon behövde till slut inte.
    - 2960gram när hon föddes!
  • mammatillnoel

Min dotter är född 36+6 men hon var stooor så jag tror att det var lite felräknat Hon vägde 3990 och var 50 lång, tur att hon kom med andra ord

Trots att hon var pigg och åt bra så fick vi stanna på special BB i tre dagar just för att hon var född i v 36 så hade hon kommit ett dygn senare hade vi fått åka hem när vi ville. Hon fick dessutom lite extra tillägg just för att man "skulle" göra så med dessa tidiga barn oavsett att hon var stor eller inte.

• TSmamma
    MinEmPsi skrev 2010-06-29 21:26:34 följande:
    -Min andra dotter kom 36+5.
    -Hon mådde toppen!
    -Vi stannade 3dagar då hon gick ner lite i vikt och var frågan om hon skulle sola eller inte men hon behövde till slut inte.
    - 2960gram när hon föddes!
    får man fråga i vilken vecka ditt första barn föddes? :)
  • Madde01

-Min son kom i v.36+2
    - vikt 2630 & längd 45cm
    han mådde bra förutom att han hade gulsot, så andra natten på bb fick han sola 12 timmar men han låg fortfarande på gränsen efter det. Så vi stannade i 5dagar sedan fick vi åka fram o tillbaka i 2dagar för att kolla minoltan, Men nu är han som vilken tokig 4månaders bebis som helst Skrattande

• MinEmPsi
    TSmamma skrev 2010-07-03 20:05:16 följande:
    får man fråga i vilken vecka ditt första barn föddes? :)
    Mitt första barn lever inte utan dog v.31+4. Men hon föddes v.31+6!
Svar på tråden Hur klarar sig barn födda i vecka 35-37?