• avocadomacka

Vilken bok är ditt barns favorit? (1-2 år)

Söker inspiration!

Mitt barn har än så länge bara pekböcker 18 månader gammal. Han kan bara säga mamma & pappa. Vilka böcker tycker era barn om, gärna något som stimulerar talet!

Hans favorit just nu är "Åkboken" då bilar och flygplan är favoriterna.

Såå, vilken bok är era barns favorit? 

• Svar på tråden Vilken bok är ditt barns favorit? (1-2 år)
  • paloma84

I den åldern så var nog hennes favoriter:
    Max böckerna
    Tullas potta
    Ellen och Olle böckerna
    Emma och Totte böckerna - Wolde

Favorit har dock alltid varit "Sagan om den lilla lilla gumman" av Elsa Bescow

Sen det som nog är viktigast när man läser är att man läser med inlevelse!
    Man behöver inte alltid läsa texten, exakt som det står... Utan man hittar på så att det passar sitt barn och blir intressant! Och att man pratarom det man läser!
    Små barn kan ha svårt att sitta stilla och lyssna... Och som förälder blir många frustrerade då man "vill" läsa klart sidan och texten som det ska va...
    Strunta i det!
    Berätta med inlevelse, korta ner, hitta på så att längden och handlingen passar ditt barn och prata om det ni läser!
    Barn kan tycka om att höra samma sak om och om igen!
    Det är bra för språket, att man återupprepar. Barnen får höra om och om igen och få möjlighet att förstå vad dem innebär i dess handling!

Googla på boksamtal så kanske du finner lite tips :)

• paloma84

Sen kan jag ju tillägga att vår dotter är tvåspråkig, så vi har ju böcker på båda språken.
    Och ofta kan hon ju välja dem när jag ska läsa!

Då har jag gjort så att... jag kan ju själv inte grekiska så bra men mycket förstår jag.... Men jag har bett hennes pappa att läsa böckerna för henne på grekiska så att jag hör och sen översätter han dem till mig senare... Vilket gör att jag då vet bokens handling och sen när hon vill att jag ska läsa så läser jag dem på svenska och de mer lättlästa böckerna kan jag läsa på grekiska.

Men det krävs engagemang som förälder!

Att läsa lite, eller titta på bilder och prata om dem, leta efter små detaljer på bilderna är jätte viktigt för barns språkutveckling :)

• pojkens

sonens favorit är stora fordonsboken - för han älskar bilar. 
    Men så har vi även en ABC-bok som är poppis. Och sista inköpet "Lotta cyklar" av astrid lindgren är populär för det är så fina bilder. Texten är för lång så jag berättar bara lite om historien nör vi bläddrar igenom den.

• ELLEoClara

Pek-böckerna är fortfarande favoriter ( 14 mån)

Andra:
    Max lampa
    Nicke nyfiken " upp och ner" ( blandning mellan pek och vanlig bok)
    Oväsen från Go boken - man läser högt med olika röster o ljud finns säkert liknande i vanliga affärer. 

• goabarn77

Rekommenderar också Bu och Bä- böckerna. Min dotter är tokig i dem.

• Snart vår tur

Min tjej är 13 mån och hon älskar 'Vad hittar maja mus' och 'vad som än händer'. Den sista älskar jag oxå..den är så fiiin. (Författare Debi Gliori / Bonnier Carlsen)

• Luddesmamma84

Min son på 19 månader älskar bu & bä och Halvan böcker: "Halvan kör brandbil" är helt klart farvoriten. även Max böckerna är kanon.

Svar på tråden Vilken bok är ditt barns favorit? (1-2 år)